PROMOVAREA PERFORMANTEI
Data: 1-15 ianuarie 2004
Finalul anului 2003 a fost marcat de un eveniment care s-a bucurat prea putin de atentia presei, atat a celei scrise cat si a celei audio-vizuale. Ne referim la ceremonia decernarii premiilor Fundatiei Juran pentru excelenta in managementul calitatii.
A fost cea de-a treia editie a acestei manifestari ce tinde sa devina traditionala. Ca si cele precedente, a fost gazduita de Palatul Cotroceni, sub patronajul sefului statului, Ion Iliescu.
In numarul de fata am acordat un spatiu amplu desfasurarii festivitatii si prezentarii castigatorilor prestigioaselor distinctii. Am apreciat ca se cuvine sa-i consacram si editorialul primului numar din 2004 deoarece, dincolo de aspectele concrete, se impune a comenta - fie si pe scurt - cateva fenomene si procese din societatea noastra actuala.
In primul rand, faptul ca - in pofida numeroaselor dificultati - s-a reusit sa se impuna o modalitate specifica de apreciere a excelentei in domeniul managementului calitatii reprezinta, incontestabil, o achizitie intelectuala de valoare. Pe fondul avalansei de nonvalori, mai ales in sfera divertismentului, al aparitiei a tot felul de vip-uri "fabricate" in laboratoarele capitalismului salbatic, este de-a dreptul un miracol sa se concentreze atentia, chiar la dimensiunile unor grupuri restranse, asupra calitatii managementului nu numai in industrie, in constructii si in alte sfere ale activitatii productive, ci si in administratia publica. Sesizam aici aparitia unui fenomen integral pozitiv, sursa a unor sperante pe care nu le dorim inselate. Daca vrem sa discutam serios despre progresul societatii si sa actionam in acest sens, atunci - categoric - premiile Fundatiei Juran constituie o marturie a modului in care se cere apreciata performanta in tara noastra, in consonanta cu orientarile dominante pe plan mondial.
In al doilea rand, trecerea in revista a celor distinsi in cele trei editii arata ca avem de-a face cu evidente acumulari de ordin calitativ, respectiv cu obtinerea unor punctaje mai mari, ceea ce indica nu numai o exigenta sporita a juriului, ci si reale mutatii in sfera mentalitatilor si comportamentelor. Cum se va vedea din prezentarea rezultatelor celor distinsi cu premiile si cu trofeul Fundatiei Juran, s-au creat si s-au consolidat adevarate oaze de economie de piata autentica, entitati de dimensiuni diferite care se calauzesc dupa criterii moderne, concurentiale, adaptate nu numai prezentului, ci si orientarilor care vor capata mai multa consistenta in viitor.
Sloganul "merge si asa" este strain celor distinsi. Desigur, principala motivatie a unor activitati remarcabile o constituie obtinerea profitului, a unui profit cat mai mare, numai ca - in cazurile date - nu este vorba despre asa-numitele "tunuri", despre venituri obtinute prin folosirea fisurilor legislative sau chiar in afara legii, ci despre actiuni transparente, dezirabile, despre demonstratii "pe viu" ale viabilitatii spiritului novator. Sunt asa-numitele "povesti de succes", dovezile palpabile ca este posibil - si la noi - sa se manifeste puternic spiritul creativ, sa se promoveze adevaratele valori.
Cu toate ca unele formulari au devenit clisee, demonetizandu-se, riscam sa avansam ideea necesitatii de a se crea un cult al performantei, deoarece nu vom reusi sa depasim stadiul de subdezvoltare in care ne aflam privind nostalgic catre trecut, "incremeniti in proiect", tributari ai vechilor conceptii despre management, despre calitate, despre excelenta.
In al treilea rand, consideram ca distinctiile acordate permit sa se regandeasca criteriile de valoare in tara noastra. Raspunsul cel mai adecvat la ofensiva sub-mediocritatilor (din toate domeniile) nu poate fi altul decat promovarea adevaratelor valori, definite pe baza unor principii si reguli clare, asa cum sunt cele promovate de Fundatia Juran. Nu intentionam sa polemizam cu colegii de la alte publicatii, cotidiane si periodice, de la posturile de televiziune si radio. Fiecare isi stabileste propria politica editoriala, fiecare evalueaza evenimentele reale sau inventate dupa propriile criterii. Desigur, lucrurile se pun in termeni diferiti in cazul posturilor publice de radio si televiziune, a caror activitate este sustinuta de noi, platitorii de taxe si impozite. Ne pare rau ca evenimentul atat de important la care ne referim n-a fost apreciat ca atare de mass-media romaneasca. Dar, poate, alta data ...
In concluzie, apreciem ca a treia editie a Premiului Roman pentru Calitate a reprezentat un succes generator de optimism in ceea ce priveste sansele tarii noastre de a se inscrie, prin propriile ei performante, in randul statelor cu un nivel inalt de civilizatie si prosperitate. Nu ezitam sa prognozam ca, la editia viitoare, interesul public pentru astfel de manifestari va creste, ceea ce va fi in beneficiul nostru, al tuturor.