Preniul Juran
Data: 1-15 ianuarie 2006
Cand in anii 1999-2000, un grup de entuziasti au pus bazele Fundatiei „J.M. Juran“ Romania, avand ca principal obiectiv institutionalizarea si administrarea unui Premiu National, menit sa evalueze si sa valideze performantele manageriale, care in raport cu standardele europene corespund unui nivel de excelenta, chiar si cei mai optimisti sustinatori nu prevedeau prestigiul si aprecierea de care se va bucura acest demers, dupa numai cinci ani de existenta, ani care au corespuns cu tot atatea editii ale competitiei pentru cucerirea distinctiilor acordate de Fundatie.
Care sunt principalii factori care au determinat prestigiul premiului J.M. JURAN Romania si implicit al Fundatiei omonime, care le acorda?
In primul rand, faptul ca atat modelul in baza caruia se fac evaluarile, cat si metodele prin intermediul carora sunt „masurate“ performantele candidatilor au fost concepute si minutios puse la punct, in cadrul EFQM (European Foundation for Quality Management), fiind aplicate din 1992, in forme practic identice, nu numai in cadrul celor 14 competitii anuale ale Premiului European de Excelenta, dar si in cadrul unui numar de peste 20.000 de diverse organizatii europene care au adoptat ca instrument de baza, pentru cresterea competitivitatii, modelul de management promovat de EFQM, prin intermediul Premiului European de Excelenta Manageriala. Este in afara oricarui dubiu faptul ca cele cinci editii ale competitiei Premiile JURAN-Romania au realizat un important transfer de know-how managerial de inalt nivel, "donori" fiind cele mai performante organizatii evidentiate de competitiile anuale pentru Premiile EFQM. In mod evident, de acest transfer au beneficiat nu numai cele circa 30 de unitati participante direct la competitia pentru Premiile JURAN-Romania, dar si un mare numar de alte organizatii care au participat la Zilele Excelentei Manageriale organizate de Fundatia JURAN, consultanti in management si cadre didactice universitare care predau discipline in cadrul carora abordeaza si problemele managementului performant „prin calitate“.
In al doilea rand, prestigiul Premiilor JURAN-Romania se datoreaza profesionismului, exigentei si probitatii cu care Consiliul Director al Fundatiei a reusit sa administreze si sa coordoneze, intregul complex de lucrari legat de premiile JURAN, incepand cu selectia si pregatirea evaluatorilor, derularea evaluarilor etc. si terminand cu jurizarea si validarea clasificarilor finale, respectiv organizarea festivitatilor de decernare a distinctiilor.
Pentru fundatia noastra constituie un titlu de mandrie faptul ca pe parcursul celor cinci editii nu au existat nici un fel de contestatii sau nemultumiri explicite, referitoare la componenta echipelor de evaluare sau la modul in care acestea si-au indeplinit misiunea, inclusiv in cadrul contactelor directe avute cu reprezentantii candidatilor.
Asa cum era de asteptat, de o deosebita apreciere din partea candidatilor s-au bucurat rapoartele de feed-back prin care s-au finalizat actiunile de evaluare, rapoarte care au incercat si in multe cazuri chiar au reusit sa constituie autentice studii de analiza diagnostic a calitatii managementului candidatului, furnizand un set substantial de „idei“ privind directiile in care se poate si trebuie actionat pentru a produce o perfectionare a stilului si proceselor de management.
Facand inventarul elementelor care au contribuit la actualul prestigiu al distinctiilor acordate de fundatia J.M. JURAN - Romania, nu se poate omite faptul ca toti cei distinsi cu trofee, premii sau mentiuni au confirmat si prin evolutiile pe care le-au avut in anii de dupa obtinerea distinctiilor, asteptarile, ramanand in categoria organizatiilor de elita.
Nu putem incheia aceasta succinta enumerare a factorilor care au contribuit la prestigiul actual al Premiilor J.M. JURAN Romania fara a aminti cu gratitudine rolul asumat in cadrul primelor patru editii de catre institutia Prezidentiala, care nu numai ca a consimtit ca festivitatile de decernare sa se bucure de Inaltul Patronaj al Presedintelui Romaniei, dar a si pus la dispozitie saloanele Palatului Cotroceni pentru desfasurarea acestor manifestari.
In urma validarii, rezultatele finale obtinute de candidatii admisi in ultimul tur al celei de a V-a editii a competitiei se prezinta astfel:
a. Banca Comerciala Romana, care a fost la prima participare, a realizat un punctaj de 765 de puncte, pe cale de consecinta, potrivit regulamentului in vigoare, ea este distinsa cu „Trofeul J.M. JURAN – Romania, pentru realizarea unor performante excelente in domeniul managementului“.
Asa cum se poate observa in graficul alaturat, performantele atinse de BCR la fiecare din cele 9 criterii care stau la baza modelului european de excelenta sunt remarcabile chiar si in raport cu cele mai valoroase realizari obtinute in cadrul competitiei europene.
b. Bursa Romana de Marfuri si Institutul National de Medicina Aeronautica si spatiala au fost creditate in urma evaluarilor cu performante cuprinse intre 400 si 500 de puncte, fiind distinse, potrivit noului regulament al competitiei, cu diplome prin care se „Recunoaste obtinerea unor rezultate semnificative, pe drumul catre excelenta manageriala“.
In felul acesta, la lista celor 18 organizatii distinse de catre Fundatia J.M. JURAN in cadrul primelor patru editii, se adauga trei noi „insule de excelenta manageriala“.
Nu putem incheia aceasta succinta prezentare fara a exprima multumirile deosebite ale Consiliului Director al Fundatiei noastre, echipelor de evaluatori si in mod deosebit celor care au coordonat aceste echipe: prof. dr. ing. Ion Alexandru Plaviciosu, prof. dr. ing. Nicolae Dragulanescu si ing. dipl. Mariana Prica.
Exprimam de asemenea multumiri cordiale personalitatilor care si-au asumat misiunea, deloc usoara, a jurizarii rezultatelor: prof. dr. Ion Gh. Rosca, care a fost ales si presedinte al juriului, asistat de domnii Tudor Caracioni, Octavian Cretu, Serban Raicu si Michael M. Stanciu, membri ai juriului.