Premiul Roman pentru Calitate "J.M.Juran"
Data: 1-15 ianuarie 2007
La 13 decembrie 2006, in Sala de Marmura a Cercului Militar National din Capitala a avut loc festivitatea de decernare a premiilor conferite castigatorilor celei de a VI-a editii a competitiei nationale Premiul Roman pentru Calitate „J.M. Juran“.
La festivitate au participat – alaturi de reprezentantii organizatiilor laureate si invitatii lor – membrii Comitetului Director al Fundatiei pentru Premiul Roman al Calitatii „J.M. Juran“ si ai Juriului actualei editii, reprezentanti ai premiantilor de la editiile precedente ale competitiei si ai unor potentiali viitori candidati, Excelenta Sa Ahmet Rifat Ökcün, ambasadorul Turciei la Bucuresti, Excelenta Sa Abdelhamid Seneuci Bereski, ambasadorul Algeriei la Bucuresti, membri ai Parlamentului si ai Guvernului, academicieni, membri ai Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, reprezentanti ai unor mari societati comerciale, asociatii profesionale, institute de cercetare, institutii de invatamant superior, reprezentanti ai conducerilor Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, membri ai conducerii AGIR, specialisti, reprezentanti ai mass-media s.a.
In deschidere a luat cuvantul domnul prof. dr. ing. Ulrich Wiener, vicepresedinte al Fundatiei, care a reamintit importanta competitiei nationale Premiul Roman pentru Calitate „J.M. Juran“ si a facut unele precizari privind desfasurarea actualei editii si rezultatele obtinute.
In continuare, domnul dr. ing. Mihai Mihaita, presedintele in exercitiu al Fundatiei, presedinte al Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania, a adresat Cuvantul de deschidere, pe care il prezentam alaturat.
S-a trecut apoi la momentul festiv de inmanare a premiilor celor doi castigatori ai competitiei, cand presedintelui Mihai Mihaita si vicepresedintelui Ulrich Wiener li s-au alaturat membrii Juriului, prof. dr. ing. Dorel Zugravescu, membru corespondent al Academiei Romane, prof. dr. ing. Mircea Petrescu, membru de onoare al Academiei Romane, si prof.dr. Ion Gh. Rosca, rectorul Academiei de Studii Economice din Bucuresti.
Premiul Roman pentru Calitate „J.M. Juran“ a fost acordat Societatii Comerciale RULMENTI SA Barlad, iar Trofeul Roman pentru Calitate „J.M. Juran“ a fost conferit Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala General doctor aviator Victor Anastasiu din Bucuresti.
Dupa inmanarea premiilor, reprezentantii celor doua organizatii laureate au adresat cate un scurt cuvant de multumire Fundatiei, membrilor Juriului si specialistilor din Comisiile de evaluare.
In incheierea festivitatii, participantilor le-a fost oferit un scurt moment muzical sustinut de catre un grup de studenti de la Academia Nationala de Muzica, urmat de un cocteil in onoarea castigatorilor.
In paginile de fata va prezentam pe scurt cei doi castigatori ai competitiei.
Doamnelor si domnilor,
Cu multa satisfactie va spun „bine ati venit“ la festivitatea de decernare a distinctiilor castigatorilor celei de a VI-a editii a competitiei nationale, prin intermediul careia Fundatia pentru Premiul Roman al Calitatii „J.M.JURAN“ valideaza performantele organizatiilor care au atins nivelul de EXCELENTA in domeniul managementului.
Primele cinci editii ale acestei competitii au pus in evidenta faptul, deosebit de imbucurator, ca avem in Romania cel putin 30 de organizatii care, supuse evaluarilor multicriteriale ce definesc „modelul european de excelenta manageriala“, pus la punct de catre European Foundation for Quality Management (EFQM), reunind toate ideile valoroase care au produs rezultate de-a dreptul spectaculoase in cadrul unui mare numar de intreprinderi de elita din spatiul economic european, au putut fi declarate drept organizatii care poseda un management excelent.
Nu este lipsit de interes faptul ca acest model de „excelenta manageriala“ este aplicat in ultimii ani intr-un numar de peste 30 000 de organizatii din Europa, care urmaresc sa obtina prin excelenta manageriala nu numai un profit cat mai ridicat, cisi un grad ridicat de satisfactie in randul clientilor, al salariatilor, al partenerilor de activitate, altfel spus, al tuturor factorilor interesati in bunul mers al activitatii.
Nu pot sa nu remarc cu acest prilej faptul ca la Premiile Nationale similare din Marea Britanie, Germania, Franta etc., pe langa unitati economice din domeniile productiei de bunuri materialesi al serviciilor, participa in mod regulatsi cei mai diferiti reprezentanti ai sectorului public, cum ar fi de pilda: directii teritoriale ale Finantelor Publice, directii ale Politiei Comunitare, institutii de invatamant de diverse grade etc.
Probabil ca daca am fi mai activi in preluarea experientelor pozitive din practica unor tari chiar mici, ca de exemplu Singapore, in cadrul carora guvernul functioneaza de mai multi ani cu rezultate excelente, in baza unui sistem de management al calitatii certificat in raport cu faimosul Standard ISO 9001:2000, am fi putut sa ne bucuram la ora actuala, in intregul domeniu al administratiei publice, de mult mai multe succese in diminuarea birocratiei, in combaterea ineficientei cronicesi chiar in lupta impotriva coruptiei.
Demersul Fundatiei „J.M.JURAN“ este meritoriu, pe cel putin doua planuri. In primul rand, ea indeplineste cu onestitatesi modestie o misiune de maxima importantasi de certa utilitate publica, racordand corpul managerial din Romania la paradigmele europene privind managementul de inalta performanta, actionand totodata energic pentru ca modelelesi instrumentele specifice acestor conceptii sa devina un know-how accesibil pentru toti cei care isi doresc sa il aplice. In al doilea rand, aceste demersuri, asa cum am spus mai inainte, au pus in evidenta faptul ca avem in Romania cel putin 30 de „insule de excelenta manageriala“ ce pot constitui catalizatorul „mutatiilor“ care trebuie sa se produca in intregul management romanesc, in valorificari cu rezultate maxime ale oportunitatilor oferite de primirea noastra ca membru cu drepturi depline in Uniunea Europeana.
Doamnelor si domnilor,
Societatea este dinamica si prin elitele noastre din toate domeniile, trebuie sa se incurajeze cultura valorilor ferme care sa mobilizeze societatea catre un destin fericit al tarii.
Istoria ii judeca pe liderii din toate domeniile dupa cat de bine raspund la problemele momentului. In acest moment al istoriei noastre, cel mai bun mod de a conduce este prin a facesi a face bine. Nu se mai poate sa continuam a face lucrurile asa cum le-am facut pana acum, ci se impune sa practicam cultul pentru „lucrul bine facut“ ca valoare fundamentala ce trebuie sa fie aplicata rapid.
In acest demers al nostru, adoptarea practica a valorilor vest-europene, acum, in prag de aderare, mass-media are un rol foarte importantsi suntem convinsi ca va fi alaturi de noi.
In finalul cuvantului meu, aduc multumiri Consiliului Director, echipelor de specialisti cu ajutorul carora se desfasoara intreaga activitate a „Fundatiei Juran“si juriului care a analizat si a aprobat premiile acordate in acest an. Evident, adresez calde felicitari organizatiilor care astazi urmeaza sa fie premiate. Profit de aceasta ocazie pentru a va dori tuturor un „An Nou fericit“, succese importante pe toate planurilesi o viata mai buna fiecaruia.
Va multumesc pentru atentie.