SIMPOZIONUL EDUCON 2006
Data: 1-15 ianuarie 2007
In zilele de 17 – 18 noiembrie 2006, la Universitatea Tehnica Gh. Asachi din Iasi s-au desfasurat lucrarile Simpozionului EduCon 2006, cu tema Educatia inginereasca continua – conditie a performantei in economia de piata.
Manifestarea, aflata la prima editie, a fost organizata de Facultatea de Textile-Pielarie a Universitatii Tehnice Gh. Asachi din Iasi si s-a desfasurat sub auspiciile Academiei de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR) si cu sprijinul oferit de Asociatia Generala a Inginerilor din Romania (AGIR), Asociatia Absolventilor Facultatii de Textile-Pielarie din Iasi si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie din Bucuresti.
Manifestarea a avut o conotatie solemna data de omagierea a 120 de ani de la nasterea marelui profesor universitar inginer CORNELIU CASASSOVICI, primul inginer textilist din Romania, initiatorul si fondatorul Scolii Superioare Textile din Romania (in 1934) si a 100 de ani de la nasterea ilustrului profesor universitar inginer NICOLAE BADAN, cercetator de prestigiu in domeniul textilelor, personalitate recunoscuta pentru munca de pionierat in elaborarea cursurilor universitare in filatura.
Solemnitatea evenimentului a fost completata de acordarea Diplomei si Medaliei de Excelenta a Universitatii Tehnice Gh. Asachi din Iasi domnului cercetator stiintific profesor inginer ARISTIDE DODU, membru de onoare al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile-Pielarie, al Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania, presedinte de onoare al Federatiei Internationale a Specialistilor din Tricotaje – IFKT-RO, membru activ al Academiei de Stiinte din New York, expert tehnic ONUDI, in semn de pretuire pentru prezenta remarcabila in viata academica si contributiile la dezvoltarea invatamantului textil, cercetarii stiintifice textile si industriei textile din Romania. Activitatea domnului profesor Dodu a fost prezentata de dr. ing. Dorin Dan.
Dupa deschiderea simpozionului si obisnuitul salut adresat de catre dna conf. dr. ing. Mariana Ursache, prodecan al Facultatii de Textile-Pielarie, numerosilor participanti proveniti din mediul universitar, preuniversitar si din cercetare, din tara si strainatate, domnul profesor doctor inginer Valentin Popa, prorector al Universitatii Tehnice Gh. Asachi Iasi, a abordat problematica formarii continue a specialistilor in spiritul Conventiei de la Lisabona si a necesitatii pregatirii inginerilor pe toata durata vietii.
In prima parte a sesiunii solemne, domnul prof. univ. doctor inginer Constantin Preda a prezentat lucrarea biografica 120 de ani de la nasterea profesorului inginer Corneliu Casassovici.
Personalitatea profesorului univ. inginer Nicolae Badan a fost omagiata prin lucrarea biografica 100 de ani de la nasterea profesorului universitar inginer Nicolae Badan, prezentata de domnul profesor doctor inginer Gheorghe Antoniu.
In continuare, simpozionul s-a desfasurat pe patru sesiuni in plen, in care au fost prezentate si dezbatute 26 de lucrari elaborate de cadre didactice, cercetatori si experti de la Universitatea Tehnica Gh. Asachi Iasi, Universitatea Al. I. Cuza Iasi, Universitatea Tehnica a Moldovei – Chisinau, Institutul de Chimie Macromoleculara P. Poni Iasi si din unitati de invatamant preuniversitar. Cele mai valoroase lucrari au fost in special cele legate de Programul Transversal (tehnologii informationale si de comunicatii – TIC) si partial de programele Erasmus, Leonardo da Vinci si de Programul integrat de actiune in formarea continua.
Dintre lucrarile care au starnit un interes deosebit mentionam: Utilizarea tehnologiilor informatice si de comunicatii in educatia inginereasca (Adrian Adascalitei, UTI), Tehnologiile in sistemul de invatare la distanta INDIPHASO (C.G. Haba, L.Breniuc, V. Bahrin, UTI), Dezvoltarea curriculei pe baza competentelor (Costache Rusu, Monica Voicu, UTI), Invatamantul superior – un atu pentru o forta de munca competitiva (Stefan Andrei Nestian, UAIC), Atelier de lucru – Proiectarea modulelor de curs interactive (Dan Dorin, UTI), Dezvoltarea unor tehnologii inovative pentru facilitarea invatamantului virtual (Tudorel Balau Mandru, Tudor Stanciu, Radu Budei, UTI), Tehnologii e-learing-software pentru instruire si evaluare a cunostintelor de structura tesaturilor (Lucica Cioara, Ioan Cioara, George Ciubotaru, UTI), Profilul psihologic al studentilor de la Facultatea de Textile – factor orientativ in activitatea didactica (Magdalena Iorga, UTI), Educatia profesionala inginereasca continua in Republica Moldova in contextul procesului de la Bologna (Stela Balan, Marcela Irovan, Irina Tutunaru, Luminita Bernaz, UT a Moldovei, Chisinau), Proiecte Leonardo da Vinci derulate la Grupul Scolar Ioan C. Stefanescu Iasi (Ecaterina Leitoiu, Grupul Scolar de Industrie Usoara Iasi).
Din pacate, unele lucrari, desi valoroase prin ipotezele si metodele propuse, nu vor putea fi incluse intr-un viitor volum editat de Revista romana de textile-pielarie, deoarece au fost prezentate numai in format power point.
Participantii la primul Simpozion EduCon au propus teme de mare actualitate legate de reforma invatamantului romanesc, care ar trebui sa fie preluate in regim de urgenta de catre conducerea MEdC si care ar trebui sa fie amplu dezbatute la viitoarele manifestari. Din motive de economie de spatiu, prezentam numai doua din temele propuse:
• Elaborarea si dezvoltarea curriculei pe baza competentelor de care absolventul va avea nevoie pentru exercitarea meseriei (prin eliminarea cursurilor fara interes si prezentarea la absolvire a unui studiu de caz real intr-o firma din domeniul de activitate in care s-a pregatit), cu consultarea obligatorie a angajatorilor si expertilor din Consiliul National pentru Curriculum;
• Corelarea reformei din universitati cu cea din invatamantul preuniversitar si legarea educatiei de piata muncii. In timp ce universitatile tehnice au trecut de la sistemul de invatamant de cinci ani la cel de patru ani, iar studiile de masterat si doctorat au fost reformate, in scolile din invatamantul preuniversitar nu s-a schimbat practic nimic. Sunt necesare noi programe scolare (pe mai multe niveluri) si cu resurse mai bine plasate. Testele PIRLS (de intelegere a unui text scris), PISA (Programul de Evaluare Internationala a Elevilor) si studiul TIMSS arata ca sistemul educational occidental e cu mult mai performant si mai adecvat la realitati decat este cel romanesc, in sensul ca „absolventul“ nu iese din scoala „competent“ si „nu are mobilitate“. SUNT necesare modificarea curriculei, reducerea numarului de ore de curs, diminuarea materiei, schimbarea criteriilor dupa care sunt alese manualele scolare „alternative“, renuntarea la metodele invechite, descentralizarea scolilor din invatamantul preuniversitar, noi criterii de alegere a directorilor si inspectorilor scolari etc.