Realitatea, la superlativ
Data: 1-15 ianuarie 2010
Cea mai mare topitorie de aluminiu
Emirates Aluminium Co.(Emal), constructoarea celei mai mari topitorii de aluminiu din lume, si-a inceput productia (cu 5 luni inainte de termen). Situata in emiratul Abu Dhabi, topitoria nu este afectata de criza financiara din Dubai. Ea dispune de un capital solid si va atinge, pina la sfirsitul acestui an, o capacitate maxima de productie de 700 000 de tone metrice de aluminiu anual. Emirates Aluminium Co. este o firma mixta constituita de companiile Mubadala Development Co. si Dubai Aluminium Co.
Topitoria din Abu Dhabi face parte din eforturile de diversificare a productiei statelor din Golful Persic, care si-au propus sa se afirme pe piata metalelor, a materialelor plastice si a produselor petrochimice, folosind, totodata, rezervele lor de gaz natural pentru a produce energie electrica la un pret mai scazut decit in SUA si Europa. În prezent, productia globala de aluminiu este de 63 400 de tone pe zi. Odata cu darea in folosinta a celei de-a doua capacitati de productie, Emal isi va dubla marimea, iar conducerea sa se declara increzatoare ca cererea mondiala va justifica aceasta extindere.
Cel mai mare parc eolian
GE a obtinut un contract de 1,4 miliarde de dolari de la producatorul independent de energie Caithness Energy pentru livrarea de turbine eoliene si furnizarea de servicii in cadrul unui proiect de parc eolian cu o capacitate de 845 MW situat in Oregon. La finalizare, parcul eolian, denumit Shepherds Flat, va fi mai mare decit orice alt parc eolian operational din lume. Acoperind o suprafata de 50 km2 in regiunea de nord-centru a statului Oregon, proiectul Shepherds Flat este primul parc din America de Nord in care se vor instala turbinele eoliene 2,5 xl de la GE care si-au dovedit eficienta in Europa si Asia. În total, in perioada 2011 – 2012 se vor instala 338 turbine. Conform estimarilor Caithness Energy, proiectul, in valoare de 2 miliarde de dolari, va aduce pentru Oregon beneficii economice directe in valoare 16 milioane de dolari anual. Faza de constructie va fi de mare amploare, iar acest lucru se va datora nu doar numarului mare de turbine, ci si faptului ca se vor realiza 137 km de strada si 145 km de linie de conectare la retea. Faza de constructie va incepe in acest an si se va finaliza in 2012.
Proiectul va asigura suficienta energie curata pentru alimentarea a aproximativ 235 000 de gospodarii obisnuite din California – conform metodologiei Agentiei de Protectie a Mediului din SUA – si va permite evitarea a peste 1,5 milioane de tone de emisii de gaze cu efect de sera, in comparatie cu cantitatea echivalenta generata de productia pe baza de combustibil fosil.
Cel mai rapid tren
350 km/h este viteza medie cu care circula cel mai rapid tren de persoane din lume. Acesta si-a facut debutul pe caile ferate ale Chinei si circula intre metropolele Wuhan (in centrul tarii) si Canton (sud). Linia respectiva de transport (cu lungimea de 1069 km), ale carei lucrari au fost lansate in iunie 2005, este doar un tronson al celei care va lega, in final, Beijingul de Canton, capitala provinciei Guangdong, potrivit agentiei Xinhua (China Noua). „Viteza trenului poate creste pina la 394,2 km/h, acesta fiind cel mai rapid din lume in functiune cu doua trenuri cuplate in dubla tractiune“, a declarat Zhang Shuguang, directorul Biroului transporturilor din Ministerul Cailor Ferate. Pe acest tronson, orice problema aparuta pe sine poate fi semnalizata de la o distanta de 32 de kilometri. Datorita vitezei medii de 350 de km/h, distanta este parcursa in mai putin de trei ore, fata de zece ore cu trenurile de pina acum. Chiar si la aceasta viteza fara precedent, vagoanele ramin perfect stabile. Trenuri de mare viteza mai exista in Japonia (viteza medie – 243 km/h), Germania (232 km/h) si Franta (277 km/h).
Beijingul realizeaza un program ambitios de dezvoltare feroviara care vizeaza dotarea Chinei cu 120 000 km de linii, fata de 86 000 km in prezent (fiind a doua tara din lume din acest punct de vedere dupa SUA), dintre care 12 000 km cu trenuri de mare viteza.