Continutul educational adaptiv in sistemul eLearning. Proiectul SEARCH
Data: 1-15 ianuarie 2011
Generalitati. Tendinte
Problema principala care se pune pentru comunitatea educationala la nivel mondial este producerea ?i furnizarea unui continut de calitate pentru instruirea online. Continutul online consta in principal din: texte grafice ?i filme; scheme de navigare (tabele de continut ?i/sau butoane); evaluari ale stadiului invatarii/cuno?tintelor acumulate. In mod optional, pot fi incluse ca obiecte educationale ?i instrumente de colaborare sau alte elemente interactive, specifice sistemelor de eLearning.
Principalele categorii de utilizatori ai unui sistem de eLearning sunt: formatorii; cursantii; administratorii de instruire; administratorii platformei. Ca urmare, o cerinta minimala este identificarea caracteristicilor cursantului ?i inregistrarea experientei acestuia. Pentru a satisface aceasta cerinta, continutul educational se dezvolta in conjunctie cu un anumit tip de sistem de instruire, care interactioneaza cu cursantii. Daca sistemul o permite, continutul furnizat se poate schimba in functie de comportamentul cursantului. De exemplu, cursantul poate fi „trimis“ la diferite piese de continut pe baza scorului inregistrat la teste, a preferintelor de limba, a stilului de invatare, a competentelor, certificarilor, rolurilor sale in organizatie etc.
Constructivismul este o teorie moderna a invatarii active, care permite educatorilor sa inteleaga modul in care cei care invata creeaza noi intelesuri/semnificatii prin explorarea, experimentarea, testarea ?i aplicarea cuno?tintelor in mod independent sau in mod colaborativ. Abordarea pe obiecte urmare?te o sustinere a acestui nou mod de invatare bazat pe tehnologiile online, care permit o contextualizare activa a informatiei.
Proiectul SEARCH
Obiectivul principal al proiectului SEARCH este elaborarea ?i evaluarea in regim experimental a unei metodologii pentru dezvoltarea de continut adaptativ in sistemele eLearning. Realizarile proiectului se concentraza pe: analiza ?i sinteza tendintelor curente la nivel international, definirea unei taxonomii pentru profilul psiho-pedagogic al utilizatorilor, propunerea unui model formal pentru modelarea continutului cu ajutorul hartilor conceptuale, proiectarea ?i implementarea unor module reutilizabile pentru prezentarea adaptativa a continutului, integrarea modulelor intr-o platforma eLearning, validarea sistemului ?i evaluarea impactului sistemului adaptativ. Proiectul va demonstra, astfel, cre?terea calitativa a procesului invatarii pe baza unor principii neabordate pâna in prezent in mediile eLearning, va furniza o metodologie pentru dezvoltarea de continut adaptativ ?i va proiecta ?i implementa module reutilizabile, ce pot fi integrate ?i in alte platforme eLearning care sa ajute utilizatorii acestora (pentru mediul academic ?i de afaceri) sa identifice continutul in maniera personalizata. Particularitatile ?i noutatea unei astfel de prezentari a continutului consta in: organizarea dinamica, dupa ?abloane, in raport cu capacitatile individuale, adaptarea continutului utilizând hartile conceptuale pentru diferite scopuri (identificarea cuno?tintelor anterioare, construirea de noi semnificatii pe baza celor existente, adecvarea complexitatii continutului ?i corectarea automata).