Patru decenii de la inaugurarea podului Giurgeni – Vadu Oii
Data: 1-15 ianuarie 2011
La finalul anului precedent, s-au implinit patru decenii de la un moment de referinta in activitatea inginereasca, ca, de altfel, in intreaga viata economico-sociala a tarii: inaugurarea podului rutier peste Dunare, in dreptul localitatilor Giurgeni si Vadu Oii. Pentru a ne reaminti importanta evenimentului este suficient sa precizam ca dupa darea in functiune a podului de cale ferata de la Fetesti – Cernavoda (1895) nu a existat, timp de 55 de ani, o structura constructiva permanenta pentru vehiculele rutiere in vederea traversarii Dunarii. Astfel, in intervalul respectiv, s-au inregistrat demersuri pentru rezolvarea acestei probleme extrem de presante in domeniul transporturilor in zone vitale ale Romaniei, avandu-se in vedere cerinta legarii Munteniei de Dobrogea printr-un pod destinat circulatiei rutiere. Tentativele, exprimate in studii si propuneri de proiecte, au fost semnificative in anii 1915, 1937 si 1940. Studiile s-au reluat in 1958, iar in 1961 s-a realizat Proiectul Tehnic, reactualizat in 1966.
Solutiile tehnice adoptate, intre care realizarea unei suprastructuri metalice, a unei grinzi continue cu cinci deschideri, casetata cu inaltime variabila din otel, cu viaducte de acces cu cate opt deschideri, cu patru benzi de circulatie si trotuare, s-au dovedit inspirate din toate punctele de vedere, tehnic, economic, social, estetic. Atat proiectul, cat si vasta activitate pentru realizarea lui s-au constituit intr-o opera constructiva de proportii, intr-o expresie vie a creativitatii ingineresti in planuri multiple, inclusiv in ceea ce reprezinta managementul unei astfel de lucrari monumentale.
Din perspectiva celor 40 de ani care au trecut de la inaugurarea podului se poate aprecia, cu tot temeiul, ca decizia construirii lui, ca si solutiile adoptate si puse in practica, au dat masura capacitatii creative a sutelor de ingineri antrenati in realizarea lucrarii, ceea ce constituie o sursa de justificata mandrie profesionala si, totodata, o dovada palpabila de angajare in realizarea unor obiective care au influentat si influenteaza pozitiv insasi evolutia economico-sociala a tarii. Experienta acumulata se cere fructificata, intrucat pe baza Programului national de amenajare a teritoriului este prevazuta realizarea de poduri rutiere peste Dunare – la Calafat, Bechet, Turnu Magurele, Giurgiu, Calarasi si Braila. Sunt obiective indraznete, al caror realism isi are sorgintea si in realizarea remarcabila de la Giurgeni – Vadu Oii. S-a dovedit, in conditii nu tocmai faste, ca suntem in stare sa realizam astfel de obiective. De ce sa nu ducem mai departe o astfel de opera constructiva?
(In unul dintre numerele viitoare ale Buletinului AGIR vom prezenta un amplu documentar despre podul rutier peste Dunare din zona Giurgeni – Vadu Oii, elaborat de ing. dipl. Gheorghe Buzuloiu, membru de onoare al ASTR, care a coordonat activitatea de proiectare si asistenta tehnica la executia lucrarilor la acest obiectiv.)