Noi dimensiuni ale parteneriatelor intre scoala si agenti economici
Data: 1-15 ianuarie 2017
Pentru a răspunde cerinţelor sociale şi comunitare, instituţiile şcolare din învățământul preuniversitar îşi orientează eforturile formative asupra elevilor, care constituie centrul de interes al parteneriatelor practicate în domeniul educaţiei şcolare.
Parteneriatul dintre şcoală şi agenţii economici se dovedeşte a avea un impact semnificativ din perspectiva dezvoltării personale a elevilor şi a inserţiei socio-profesionale a viitorilor absolvenţi. Parteneriatele educaţionale reprezintă un subiect de interes major pentru inginerii - cadre didactice de specialitate: exemplele de bune practici îmbunătăţesc considerabil calitatea procesului instructiv şi amplifică şansele unei inserţii de succes pe piaţa muncii pentru absolvenţii calificaţi.
Acestea sunt motivele pentru care, la Cercul pedagogic al cadrelor didactice care predau la profilul Tehnic, a fost abordată tema Parteneriatul dintre unităţile şcolare şi operatorii economici - premisă a reuşitei profesionale a absolvenţilor din învăţământul profesional şi tehnic. Activitatea s-a desfăşurat la Colegiul Ştefan Odobleja din Craiova şi s-a bucurat de prezenţa reprezentanţilor unor agenţi economici, printre care SC ELECMOND ELECTRIC SRL, SC ELECTROPUTERE SA, SC FAB CCPM IMPEX SRL, AVIOANE CRAIOVA SA.
Coordonatorul regional al Centrului Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) - Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia a prezentat pe scurt OG nr. 81/2016 cu privire la implementarea conceptului de învăţământ profesional dual. Din perspectiva parteneriatului educaţional, agenţii economici au apreciat posibilitatea de a şcolariza şi efective mai mici de elevi, prin combinarea a maximum trei calificări într-o singură clasă.
Cadrele didactice şi reprezentanţii agenţilor economici au subliniat avantajele care derivă din derularea parteneriatelor educaţionale, avantaje care acoperă o gamă largă de aspecte: pentru elevi - accesul la echipamente de producţie moderne, stimulente financiare acordate de agenţii economici; pentru operatorii economici - posibilitatea de a angaja absolvenţi calificaţi, a căror formare a fost monitorizată în perioadele de practică.
Reprezentantul AVIOANE SA Craiova, unul dintre partenerii educaţionali ai şcolii-gazdă, a efectuat un bilanţ al derulării pregătirii elevilor la sediul fabricii şi a evidenţiat perspectivele promiţătoare pentru rezolvarea problemei de personal cu care se confruntă, şi anume ieşirea la pensie a 17 muncitori calificaţi; în locul acestora, intenţionează să angajeze absolvenţi, chiar şi cu pregătire minimă, cu salarizare nu foarte mare, dar care vor beneficia de perspective de dezvoltare în carieră în cadrul fabricii.
Directorul SC ELECMOND ELECTRIC SRL a descris situaţia concretă pe care urmăreşte s-o rezolve prin derularea parteneriatului cu Colegiul Ștefan Odobleja: lipsa de muncitori calificaţi, din cauza căreia este încetinită dezvoltarea întreprinderii prin imposibilitatea de a onora toate comenzile de lucru primite.
SC FAB CCPM IMPEX SRL a apreciat ca reciproc avantajoasă derularea parteneriatelor educaţionale pentru formarea profesională şi va continua să-i motiveze pe elevi să se pregătească prin acordarea de stimulente constând în echipament de protecţie, premii în bani şi obiecte şi alte diverse facilităţi.
Profesorii participanţi au prezentat rezultate concrete ale parteneriatelor educative derulate şi cu alţi agenţi economici, pentru calificări solicitate pe piaţa muncii. De exemplu, în cadrul proiectului Practicăm pentru un viitor mai sigur, elevii Liceului Tehnologic Auto din Craiova au efectuat stagii de pregătire practică la cinci operatori economici: RM MOTORS COMPANY SRL, SC LIMROM SRL, SC AUTOFRESH ROSI SRL, SC POPECI MOTORS SRL şi SC ION SERVICE CENTER SRL.
Un alt aspect dezbătut în cadrul Cercului pedagogic a fost cel referitor la parteneriatele educative internaţionale derulate de numeroase şcoli prin programe Erasmus+. Proiectele prin care se derulează aceste parteneriate vizează agenţi economici din ţări europene şi calificări dintre cele mai variate, de la utilizarea calculatorului la utilizarea energiei solare, de la electronică auto la mecanică auto etc. Chiar dacă, în acest caz, perspectivele de angajare sunt mai reduse, contactul cu mediul real de muncă din alte ţări are efecte motivante asupra elevilor şi contribuie la educarea lor interculturală.
În urma exemplelor prezentate s-a desprins concluzia că parteneriatele educaţionale cu operatorii economici creează un mediu favorizant pentru formarea profesională iniţială şi reprezintă o adevărată „piatră de temelie" pentru o economie competitivă.
***
2017 - anul învățământului profesional și tehnic în România
Ministerul Educației Naționale și Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) vor derula programul național 2017 - anul învățământului profesional și tehnic în România. Desfășurarea acestei campanii de informare și conștientizare privind rolul învățământului profesional și tehnic, dar și a învățământului dual, a fost aprobată prin Ordin al ministrului de resort. Miza esențială a campaniei este schimbarea percepției în legătură cu acest traseu de educație și formare profesională, întrucât educația și formarea profesională inițială au un rol esențial pentru dobândirea de abilități, cunoștințe și atitudini necesare integrării pe o piață a muncii dinamică și competitivă. De asemenea, se urmărește atragerea unui număr semnificativ de elevi și companii în învățământul profesional și tehnic prin evenimente de diseminare a beneficiilor pe care părțile implicate le pot obține.
Programul activităţilor din cadrul acestei campanii vizează atât specialiștii din domeniul educației și formării profesionale inițiale (inspectori școlari, cadre didactice din unitățile de învățământ profesional și tehnic şi din unităţile de învăţământ gimnazial), cât și elevii de clasa a VIII-a şi părinţii acestora, reprezentanții structurilor parteneriale consultative pentru învăţământul profesional şi tehnic și operatorii economici.
Pentru promovarea învățământului profesional şi tehnic, inclusiv a învăţământului dual, va fi organizată, la nivelul fiecărei unități de învățământ gimnazial, Săptămâna meseriilor. Cu acest prilej, elevii de clasa a VIII-a și părinții lor vor putea obține informații utile și relevante despre modul de organizare și funcționare a învățământului dual, condițiile de acces la învățământul profesional şi tehnic sau beneficiile formării profesionale iniţiale prin învățământul profesional și tehnic în general şi ale formării prin învăţământul dual în special. Activitățile prevăzute presupun și organizarea de informări publice referitoare la învăţământul dual, la modul de organizare și funcționare ale acestuia, la etapele constituirii formațiunilor de studiu, la calendarul și modul de organizare și desfășurare a admiterii.
Derularea Programului național „2017 - anul învățământului profesional și tehnic în România" va fi realizată și prin implicarea partenerilor tradiționali ai Ministerului Educației Naţionale: inspectorate școlare județene, Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională, unități de învățământ și agenți economici.