Noi standarde si indicatori de performanta in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a scolilor doctorale, pe domenii
Data: 1-15 ianuarie 2017
Prin Ordin al Ministrului Educației Naționale a fost aprobată metodologia privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale, pe domenii. Actul normativ are la bază cele trei domenii de asigurare a calității - capacitatea instituțională, eficacitatea educațională și managementul calității - în raport cu care sunt definite standardele, standardele de referință şi indicatorii de performanţă care trebuie îndepliniţi de o şcoală doctorală pentru a putea funcţiona.
Unul dintre indicatorii de performanță avuți în vedere în cadrul procesului de evaluare periodică a școlilor doctorale îl reprezintă calitatea tezelor de doctorat susținute în ultimii cinci ani. Evaluarea va clasifica tezele conform unei grile structurate pe cinci niveluri: nivel ştiinţific de vârf, nivel ştiinţific ridicat, nivel ştiinţific bun, nivel ştiinţific modest și non-valoare ştiinţifică.
Cunoaşterea ştiinţifică generată în cadrul şcolii doctorale în ultimii cinci ani este, de asemenea, un indicator de performanță în interiorul căruia vor fi evaluate, prin raportare la specificul domeniului de doctorat, articolele publicate de studenții-doctoranzi în reviste relevante domeniului și volume de autor sau colective, rezultatele cercetării științifice relevante domeniului, contribuția la demersuri de cercetare programatice şi integrate în reţele academice naţionale sau internaționale și contribuţiile ştiinţifice de top ale membrilor şcolii doctorale, din ultimii cinci ani, realizate împreună cu doctoranzii, prin care şcoala se consideră un actor competitiv la nivel internaţional. Se va pune accent pe contribuţii în care autorii principali sunt din cadrul şcolii doctorale. Un plus poate fi adus de publicaţii de top, premii naţionale şi internaţionale de prestigiu (de exemplu, premii ale unor universităţi de top sau organizaţii profesionale internaţionale de referinţă în domeniu) şi recunoaşteri academice internaţionale de prestigiu.
De asemenea, un accent deosebit va fi pus pe existența procedurilor de prevenire a fraudei academice și de rezolvare a situațiilor de încălcare a eticii universitare.
Fiecare școală doctorală va fi evaluată individual, pentru fiecare domeniu în parte, în vederea acreditării, din cinci în cinci ani, pe baza performanței școlii doctorale și a capacităţii instituționale a Instituției Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD) din care face parte școala doctorală. Autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a şcolilor doctorale se realizează de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de o altă agenţie de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR).
În baza criteriilor, standardelor şi indicatorilor de performanţă utilizaţi în evaluarea externă a şcolilor doctorale, agenția abilitată, CNATDCU și CNCS, prin consultarea structurilor asociative ale universităților și a federațiilor studențești reprezentative la nivel național, vor elabora ghidul de evaluare a şcolilor doctorale, adoptat ulterior prin ordin al ministrului Educaţiei, și fișele vizitei.
Alte articole




