Importante momente aniversare tehnico-economice in 2021 (I)
Data: 1-15 ianuarie 2021
Reluăm, la început de an, rubrica dedicată prezentării unor evenimente importante din sfera ştiinţei şi tehnicii româneşti, care au constituit repere ale progresului economic şi social şi care, în 2021, sunt consemnate cu aniversări „rotunde". Astfel, se împlinesc:
180 de ani de la:
▪ Prima încercare de a introduce căile ferate în Principate. Vornicul Gheorghe Şuţu a dus tratative în acest scop cu preşedintele Societăţii căilor ferate galiţiene, prinţul Léo de Sapieha, iar inginerul Marin din Cernăuţi a solicitat concesionarea unei linii ferate cu tracţiune animală, care, plecând de la Mihăileni, trebuia să urmeze Valea Siretului până la Dunăre, pe o distanţă de 380 km;
▪ Fabricarea, pentru prima dată în ţara noastră, prin grija lui Ion Ionescu de la Brad, a şampaniei, după procedeul călugărului Dom Pérignon (1638 - 1716) de la Mănăstirea Haut Villers, din provincia Champagne (Franţa);
▪ Publicarea, de către matematicianul şi topograful Dimitrie Asachi, la München, a lucrării Über die Umkehrung der Reihen, una dintre primele lucrări de matematici superioare cu contribuţii originale scrisă de un român;
▪ Inaugurarea, la Iaşi, sub direcţia lui Carol Mihalic de Hodocin, a Şcolii de arte şi meserii, care avea şi o secţie de reparat şi asamblat unelte agricole, precum şi şase ateliere: lăcătuşerie, fierărie, rotărie, curelărie, dulgherie şi strungărie.
175 de ani de la:
▪ Începerea, în Ţara Românească, a executării unui important sistem de drumuri, care urma să lege oraşul Bucureşti cu localităţile Sibiu, Braşov, Focşani şi cu porturile dunărene Orşova şi Brăila. Lucrările s-au realizat prin munca gratuită a clăcaşilor;
▪ Descoperirea rezervelor de cărbuni de pe Valea Budureasca şi Râpa Şoimului (jud. Prahova), de la Zăgujeni (jud. Caraş-Severin), Joseni (jud. Buzău) etc., ulterior exploatate local;
▪ Înfiinţarea, la Craiova, a primei societăţi româneşti pe acţiuni pentru transportul cerealelor cu vaporul pe Dunăre;
▪ Începerea construirii celei mai vechi linii de cale ferată de pe teritoriul ţării noastre, Oraviţa - Răcăşdia - Baziaş (52 km), ale cărei lucrări se încheie în 1854, când se iniţiază transporturile de cărbuni de la Anina spre Dunăre. Primele transporturi de călători pe această linie s-au efectuat abia în 1856.
170 de ani de la:
▪ Participarea, pentru prima dată în istoria lor, a Ţării Româneşti şi Moldovei la o manifestare internaţională cu caracter economic - Expoziţia Universală de Industrie şi Comerţ, organizată la Londra, expunând în pavilionul Turciei;
▪ Începerea laminării şinelor pentru calea ferată la Atelierele de la Reşiţa;
▪ Constituirea Comisiei forestiere a Ţării Româneşti, având menirea de a lua măsuri de ocrotire a patrimoniului forestier. Pe lângă această Comisie a funcţionat, din acelaşi an (1851), prima şcoală medie de silvicultură din Bucureşti, care a fost reorganizată după 1959;
▪ Înfiinţarea, la Arad, în cartierul Gai, a primei fabrici de spirt din ţara noastră.