Perspective 2022: prioritati, obiective, proiecte
Data: 1-15 ianuarie 2022
Strategia fiscal-bugetară (2022 - 2024) dată publicității la finalul anului trecut reprezintă documentul oficial, de bază, care conține estimări privind evoluțiile economico-sociale, începând cu anul 2022, temă de interes major pentru toți cetățenii țării. Prevederile la care ne vom referi, în continuare, conturează parametrii de timp și spațiu în care comunitatea inginerească își va desfășura activitatea în anul în curs.
Punctul forte al documentului pe care îl prezentăm îl constituie evidențierea politicilor publice care iau în considerare problemele economice actuale, formulate în contextul angajamentelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Se au în vedere, în principal, acțiunile anti-pandemie:
▪ Relaxarea graduală a măsurilor de înlăturare a efectelor crizei pandemice generate de COVID-19, pe măsură ce riscurile la adresa sănătății se diminuează și redresarea economică devine robustă. Astfel, se vor crea premisele pentru menținerea și susținerea unui nou cadru de dezvoltare durabilă, justă și intruzivă, care să asigure o tranziție ecologică eficientă, suportabilă social și axată pe competitivitate, inovație și decarbonizare, în condițiile asigurării unei finanțări corespunzătoare a schemelor de ajutor de stat în vederea sprijinirii mediului de afaceri;
▪ Realizarea graduală a consolidării fiscale prin măsuri care să permită atingerea țintei de deficit prevăzută de regulamentele europene până la sfârșitul orizontului de prognoză, respectiv anul 2024. În acest fel, se va contribui la diminuarea inflației, a ratelor dobânzilor, a deficitului comercial și de cont curent, a balanței de plăți, în condițiile stabilității cursului valutar al leului;
▪ Reforma, prioritizarea și programarea multianuală a investițiilor publice într-o manieră profesionistă și transparentă, cu efect multiplicator și aport direct la formarea brută de capital fix, prin accesarea fondurilor europene aferente cadrului financiar 2021 - 2027 și a celor care vizează Mecanismul de Redresare și Reziliență. Aceste fonduri vor fi orientate spre proiecte de infrastructură și în domeniul protecției mediului;
▪ Promovarea unei politici fiscale predictibile pentru susținerea și adaptarea mediului de afaceri la provocările crizei sanitare;
▪ Dezvoltarea și diversificarea instrumentelor de management al datoriei publice pentru menținerea acesteia la un nivel sustenabil.
Accent pe gestionarea eficientă a resurselor
Așa cum am mai precizat, Strategia fiscal-bugetară (2022 - 2024), în anul în curs și în perioada următoare, acordă un spațiu larg modalităților practice de asigurare a resurselor necesare unei dezvoltări durabile și incluzive. În acest scop, se preconizează:
▪ Finanțarea unui pachet de reforme în domeniul muncii, al pensiilor; măsuri active de protecție privind grupurile defavorizate și cele vulnerabile;
▪ Consolidarea bugetării pe programe pe bază de indicatori de rezultat la toate nivelurile administrației publice centrale și locale, care să permită transparența deplină a cheltuielilor publice;
▪ Întărirea guvernanței corporative la companiile de stat în vederea îmbunătățirii performanței acestora, prin utilizarea celor mai bune practici la nivel european.
Concret, estimările pentru 2022 privind principalii indicatori economici și bugetari sunt cei din tabelul pe care îl publicăm.
Ajutorul de stat, orientat spre susținerea economiei reale
Eficientizarea modalităților de susținere a economiei reale va fi obținută prin o mai bună politică de finanțare a schemelor de ajutor de stat.
Astfel, Programul „Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor de investiții" include scheme care se aplică atât întreprinderilor mari, cât și IMM-urilor, în vederea dezvoltării regionale prin stimularea investițiilor, a creării de locuri de muncă, precum și a modernizării și dezvoltării IMM-urilor.
Se încurajează participarea activă a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni și redresarea economiei naționale, prin investiții și crearea a peste 35 000 de locuri de muncă.
Bugetul este de 2,700 miliarde de lei, respectiv echivalentul a aproximativ 600 milioane de euro. Bugetul anual este de 450 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 100 milioane de euro, cu posibilitatea suplimentării. Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza acestei scheme este de 1700.
Totodată, se are în vedere finanțarea investițiilor realizate de întreprinderi în active de înaltă tehnologie. Bugetul schemei este de 6,3 milioane de lei, respectiv echivalentul a 1,450 milioane de euro. Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat, în baza acestor scheme este de 300.
Proiectele de investiții aflate în procesul de implementare vor avea un impact semnificativ în economie prin crearea a 17 910 locuri de muncă și plata unor contribuții la bugetul de stat, în valoare de aproape 5 miliarde de lei.
Mai reținem acordarea de facilități de garantare de către stat a creditelor acordate întreprinderilor mici și mijlocii și întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie.
Astfel, Ministerul Finanțelor subvenționează în proporție de 100% dobânzile pe o perioadă de 8 luni de la data acordării creditului aferent pentru finanțarea capitalului de lucru și a împrumuturilor pentru investiții, precum și comisionul de administrare și comisionul de risc pe perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat.
Finanțări pentru IMM-urile din sectorul agroalimentar
Grantul acordat întreprinderilor mici și mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie, precum și fermierilor din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar include și o componentă nerambursabilă de 10% din valoarea finanțării garantate, cu condiția încadrării în plafonul de 270 000 de euro pentru fiecare entitate care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii, de 225 000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, respectiv 1 800 000 de euro pentru întreprinderile mici și mijlocii din sectorul alimentar.
* * *
În numerele viitoare vom continua prezentarea obiectivelor economico-sociale pentru anul în care am pășit de curând, punând, firește, accentul pe modul în care se realizează măsurile prevăzute în Strategia fiscal-bugetară pentru 2022 și pe întregul interval până în 2024, așa cum prevede documentul oficial despre care am relatat.