Probleme globale pentru interese particulare
Data: 15-31 mai 2004
“CALDURA 2004-2005 - costurile economisirii energiei “
Nu este pentru prima data cand abordam aceasta tema. O facem din nou, gandindu-ne la zicala potrivit careia "Omul gospodar isi face vara sanie, iar iarna caruta".
Este o tema care a generat multe controverse, unele dintre ele vizand direct o serie de reglementari legale. |n ultimul timp surse guvernamentale au dat asigurari in legatura cu dreptul fiecarui cetatean de a-si alege liber sursele de caldura, inclusiv centrale de apartament, si speram ca nu se va reveni asupra acestei decizii. Se stie ca tentativele recente de rezolvare in forta, abuziv chiar, a acestei controverse au produs o stare de ingrijorare la nivelul populatiei. A fost inca o incercare de impunere a unui punct de vedere prin masuri administrative contrare reglementarilor economiei de piata si, in ultima instanta, principiilor economiei de piata.
In ziua de 20.04.2004, la Word Trade Center din Capitala s-au desfasurat lucrarile celei de a VI-a editii a Conferintei devenite traditionale, cu titlul “CALDURA 2004-2005”.
Organizatorii, CMP CONS srl si WTCB & Servicii, au invitat la prezentari si dezbateri pe marginea eternului subiect “fierbinte”, atat producatorii- furnizorii - autoritatile publice, dar mai ales consumatorii, reprezentantii firmelor de utilaje, echipamente si instalatii din domeniul energetic, organizatii neguvernamentale cu preocupari In domeniu si responsabili ai asociatiilor de proprietari - beneficiarii directi ai serviciului centralizat de alimentare cu energie termica.
Curtea de Conturi, printr-un raport de audit privind performantele Sistemului de Alimentare Centralizata cu Energie Termica (SACET), arata ca: “Preturile de vanzare a energiei termice produse In sistem centralizat se situeaza sub costurile de productie” si ca “sistemul este caracterizat prin echipamente de productie depasite, cu o vechime cuprinsa Intre 15-45 de ani, chiar peste 50 de ani. Necontorizarea tuturor scarilor de bloc sau a blocurilor face ca pierderile pe retelele de distributie sa nu poata fi cunoscute si calculate” si dinspre FMI si UE “bate un vant rece“ pentru SACET. Astfel, FMI solicita eliminarea subventiilor din sectorul energetic, iar Road mape-ul Romaniei In cadrul UE prevede cresterea graduala a pretului gazelor naturale (pentru acoperirea costurilor de productie), pentru 2006 - 2007 majorarea ajungand la 150 euro/1000 Nmc gaze.
Nici Strategia nationala In domeniul eficientei energetice ( HG163/ 2004 - MO 160 bis/2004) nu este mai Incurajatoare:
- intensitatea energetica este Inca foarte mare, raportul dintre intensitatea energetica finala In Romania si media UE a fost de 5,862 In 2000;
- eficienta utilizarii caldurii pentru Incalzire, apa calda si prepararea hranei este de 43% din cantitatea de caldura furnizata de surse (63% pentru Bucuresti);
- In sectorul rezidential, raportul dintre intensitatile energetice din Romania si tarile UE este cuprins Intre 1,29 si 3,12;
- independenta energetica a Romaniei este de 70%, pentru consumul total de titei importandu-se 47,8 %;
- pentru reducerea consumului anual de resurse primare in SACET cu cca 612 mii tep este necesar un efort financiar de 1.137 milioane euro.
DAR exista si un lucru incurajator: economia de energie este cea mai ieftina resursa de energie, usor de obtinut si nepoluanta, comparativ cu resursele de combustibili fosili sau resursele regenerabile de energie.
Lucrarile conferintei au cuprins trei module cu urmatoarele lucrari:
I. Gigacaloria nu va mai fi subventionata Incepand din 2005. Solutii:
- Perspectiva administratiei locale: RATSP Ploiesti si FALR;
- Modificarea sistemului de acordare a asistentei sociale: MMSSF;
- Solutii pentru o gigacalorie fara subventie: FAPR;
- Prezent, perspective si rolul ANRSC In autorizarea furnizorilor de energie termica: ANRSC;
- Puncte de vedere: Liga HABITAT- Fundatia Actiunea Civica.
II. Reabilitarea termica a cladirilor si economisirea energetica:
- Problematica generala a serviciilor de Incalzire urbana din Romania: MAI;
- Eficienta energetica la producere: COGEN Romania;
- Cadrul legislativ si promovarea parteneriatelor “public-privat” In rezolvarea Incalzirii populatiei: Musat & Asociatii;
- Politica fiscala In domeniul reabilitarii termice si investitiilor pentru eficienta energetica: MF.
III. Incalzire “dupa buget” si facturare “dupa portofel”: solutii si organizarea sistemelor de furnizare, Intretinere si facturare:
- Solutii de contorizare si facturare individuala a consumului de caldura: General Fluid;
- Solutii complete (tehnice, de finantare, constructie si exploatare) pentru adaptarea sistemelor de Incalzire pentru populatie la conditiile locale - desprinderea de la SACET: Energi-Co, Temotecnica;
- Solutii eficiente pentru confortul termic al locuintelor: Celsius 2000;
- Solutii de finantare a lucrarilor de reabilitare termica a cladirilor: BCR.
In contextul scumpirii gazelor naturale, dar si a gigacaloriei, reducerii subventiilor acordate producatorilor si furnizorilor, reorientarii ajutoarelor financiare catre familiile aflate la nivelul extrem al saraciei, atentia si eforturile financiare ale consumatorilor, furnizorilor si autoritatilor publice trebuie Indreptate spre Imbunatatirea comportamentului termic al cladirilor/instalatiilor prin executarea lucrarilor de izolatie termica, modernizare a locuintelor si a instalatiilor si spre alegerea celor mai eficiente tehnologii de furnizare a energiei termice.
Administratia locala Impreuna cu consumatorii trebuie sa decida alimentarea de la, sau renuntarea la SACET, investitiile fiind Indreptate spre modernizarea-reabilitarea producatorilor-furnizorilor, dar si spre contorizare generala-individuala si reabilitarea termica a locuintelor.
Consumatorul trebuie informat, educat si ajutat sa-si corecteze comportamentul consumatorist pentru eliminarea risipei si pentru un consum economico- rational energetic si de utilitati publice, fara afectarea confortului, dar cu beneficii financiare la facturare.
Prin reabilitarea retelei de distributie si contorizarea consumatorilor, pierderile masice se pot reduce de la 10-20% la 2%. Investitiile BERD pentru autoritatile locale trebuie folosite complet pentru reabilitarea punctelor termice si a retelei de distributie aferenta.
Costurile facturii cu energia pentru populatie se pot reduce semnificativ (50%) prin contorizare, montare de geam termopan si/ sau centrale termice individuale.
Asociatiile de proprietari trebuie sa se implice mai activ prin initiative de reabilitare termica a cladirilor, modernizare-izolare a instalatiilor comune proprii si In contorizarea individuala, proprietarii trebuind sa constientizeze ca au si obligatii, nu numai drepturi.
Daca ajutoarele anuale pentru Incalzire, acordate Inca din 1997, ar fi fost folosite pentru contorizarea individuala a apartamentelor, aproape toate cele 2.000.000 de apartamente racordate la SACET ar fi fost contorizate, proprietarul ar fi ramas cu ceva concret, iar reducerea consumului si eliminarea risipei ar fi diminuat factura energetica a Romaniei pentru importul de combustibili cu cca 20 - 30 % .
Subventia actuala a gigacaloriei este suportata de toata populatia tarii, nu numai de beneficiarii SACET, conturandu-se eliminarea subventiei pentru orasele In care nu se mai produce centralizat energia termica, administratia locala urmand sa decida sistemele alternative necesare.
Aparitia contractelor individuale Intre consumatorul de energie termica pentru Incalzire si acc ar responsabiliza proprietarul individual, ar creste Incasarile facturilor, cu diminuarea restantelor.
Atat timp cat tarifele fluctueaza periodic si nu se stabilizeaza Inca, consumatorul individual nu simte scaderea costurilor de Intretinere prin contorizarea individuala, costurile crescand In loc sa scada, chiar daca s-a redus consumul.
Se vor inchide 129 de centrale de producere a energiei termice, 32 pana In 2007, celelalte necesitand 569 milioane euro pentru reabilitare pana In 2001.
Exista facilitati fiscale pentru asociatiile de proprietari/ proprietarii individuali care reabiliteaza termic cladirile si apartamentele, studiindu-se chiar reducerea-eliminarea TVA la gigacalorie.
Subventia la Gcal se va reduce treptat In 4 ani, fondurile fiind reorientate spre investitii si ajutoare pentru protectia sociala a persoanelor defavorizate.
Chiar daca cogenerarea s-a impus la nivel european si permite o exploatare completa a resurselor energetice, cu reducerea poluarii si emisiilor, nu se poate afirma ca numai o solutie e eficienta fata de alte alternative si solutii de asigurare a caldurii si acc.
Consumatorul, In cunostinta de cauza, trebuie sa decida ce solutii trebuie sa aleaga, autoritatea locala si furnizorii trebuind sa-l convinga de eficienta si suportabilitatea SACET.
Parteneriatul public-privat (PPP) poate fi implicat In rezolvarea Incalzirii populatiei, cu beneficii importante pentru consumatori.
Sistemul bancar este pregatit sa crediteze avantajos populatia In proiecte de reabilitare termica si solutii alternative la SACET.
CALDURA 2004-2005 si viitoare: subiect generos atat pentru economie, cat si pentru social. Avem solutii tehnice, echipamente si instalatii moderne si performante. Avem si resurse financiare care trebuie folosite cat mai avantajos atat pentru consumatori, cat si pentru buget, prin proiecte aducatoare de bunastare si confort demne de Mileniul III.
O Imbinare corespunzatoare a obiectivelor sociale, economice si politice ale populatiei si executivului - legislativului Romaniei poate valorifica potentialul de eficienta energetica, asigurand securitatea In alimentarea cu energie, cerintele tot mai crescande si exigente ale consumatorilor, cat si atingerea conceptelor de energie durabila si curata.