TRIUMF STRALUCITOR
Data: 15-31 mai 2004
Un Ateneu umplut la refuz, care amintea de marile evenimente muzicale, a gazduit duminica, 25 aprilie a.c., un concert stralucit al Orchestrei Inginerilor. Ne obisnuisem ca fiecare noua aparitie scenica a acestor impatimiti ai muzicii sa o depaseasca pe cea anterioara, atat prin continutul programului dar, mai ales, prin calitatea interpretarii. Nici aceasta ocazie nu s-a abatut de la regula, dar concertul a fost, cu adevarat un regal.
Concertul din 25 aprilie se inscrie in seria concertelor pe care Orchestra Inginerilor le ofera publicului sau fidel, la inceputul fiecarei primaveri, in magnifica sala a Ateneului; aceasta ocazie a avut insa doua incarcaturi emotionale suplimentare, care au transformat-o intr-o adevarata sarbatoare: concertul a facut parte din programul de manifestari din cadrul primului Festival de orga, organizat de Universitatea Nationala de Muzica, Filarmonica „George Enescu” si Soc. Nationala de Radiodifuziune, cu prilejul implinirii a 50 de ani de la infiintarea primei catedre de orga din institutiile de invatamant din Romania. Orchestra Inginerilor a fost onorata, de catre organizatori, de a participa in acest festival avandu-l ca solist pe unul dintre cei mai mari organisti romani, maestrul Helmut Plattner. Domnia sa a fost primul sef al Catedrei de orga la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucuresti, compozitor, sef de orchestra, muzician de notorietate internationala, care s-a stabilit in Germania din 1976 si care a fost incununat la Bayreuth, in 1990, cu titlul de Maestru al Muzicii Bisericesti, pentru intreaga sa cariera muzicala. Pe de alta parte, prof. univ. dr. ing. Petru Ghenghea, intemeietorul si primul dirijor al Orchestrei Inginerilor, de care se leaga cea mai mare parte a activitatii si reputatiei acestui ansamblu, revenea pe scena la varsta de 91 de ani pe care ii implinise cu o luna in urma.
Programul concertului a fost deschis cu bijuteria lui Antonio Vivaldi, Concertul op. 3 nr. 11 in re minor, care a avut ca solisti pe prof. univ. dr. ing. Mircea Cazacu - vioara, prof. Cecilia Lungu - vioara a II-a si ing. Teodor Chricu - violoncel. Concertul de Vivaldi a fost dirijat de maestrul Ghenghea, care a realizat o interpretare prin care a pus in evidenta latura dramatica a lucrarii, alegand tempouri mai asezate si un sunet de ansamblu mai consistent. Solistii au adus, in plus, o nota de suavitate, creand o parte a doua a lucrarii, Largo, incantatoare. Concertul de Vivaldi a fost alegerea expresa a maestrului Ghenghea, ca un omagiu adus orchestrei, tuturor generatiilor de muzicieni care s-au aflat sub bagheta sa, de-a lungul a peste 45 de ani, de la primul concert in care s-a cantat chiar aceasta lucrare. A fost un moment de inalta emotie atat pentru orchestra, cat si pentru dirijor.
Programul a continuat cu Concertul pentru orga si viola, in do major, de Michael Haydn, o lucrare mai putin cunoscuta, presupusa a fi fost scrisa la Oradea, prin anii 1785, care i-a avut ca solisti pe maestrul Plattner la orga si pe prof. Mircea Cazacu, de data aceasta la viola. La pupitru s-a aflat dirijorul Andrei Iliescu. Lucrarea, care exceleaza printr-o cantabilitate deosebita, a prilejuit o desfasurare a valentelor muzicale ale celor doi solisti, care au incantat audienta. Dialogul orga-viola a avut o mare varietate de nuantari sonore, prin care un instrument il potenta pe celalalt, oferind celor doi solisti o ocazie fericita de a-si pune in valoare marea lor experienta muzicala. Performanta profesorului Mircea Cazacu, de a interpreta in acelasi spectacol si la viola si la vioara, in doua creatii memorabile, a intarit - daca mai era nevoie - inaltul sau profesionalism muzical, precum si daruirea sa de o viata pentru muzica si Orchestra Inginerilor.
In celebrul Concert pentru orga si orchestra de camera, opus 4, nr. 4, in fa major ,de Georg Friedrich Haendel, Helmut Plattner a dat masura artei sale; maestrul a realizat o muzica serafica si telurica, in acelasi timp, reusind, ca toti marii artisti ajunsi la senectute artistica, sa transceada imperfectiunile tehnice si sa evite artificiile cu efect imediat. Publicul, impreuna cu personalitati ale vietii si criticii muzicale prezente, au fost martorii unui eveniment de exceptie, fiind purtati intr-un spatiu sonor de mare densitate, creat din volume mestesugite cu arta si datator de emotii inaltatoare. Orchestra a avut un rol esential in crearea unei atmosfere muzicale elevate, realizand un acompaniament perfect integrat in atmosfera fiecarei fraze. Este magulitoare aprecierea facuta de Helmut Plattner la adresa intregii performante realizata de Orchestra Inginerilor in acest spectacol, afirmand ca nu multe sunt orchestrele si dirijorii care reusesc, in Germania, sa cante muzica preclasica cu rafinamentul cu care a facut-o aceasta orchestra.
Ultima lucrare din program a fost „Muzica Apelor” de Haendel. Atat prin atractia pe care o exercita dintotdeauna asupra melomanilor, cat, mai ales, prin interpretarea realizata, aceasta ultima piesa a constituit „regalul” spectacolului. Cupola Ateneului a fost inundata de o muzica incantatoare pe care a creat-o Orchestra Inginerilor condusa de Andrei Iliescu. Realizand o selectie inspirata a 10 miscari din doua suite, in fa major si in re major, care fac parte din lucrarea „Muzica Apelor”, dirijorul a alternat interpretarile stralucitoare, cu sonoritati ample, in care cornii si trompetii au fost cuceritori, cu poezia si suavitatea sonoritatii in care au excelat oboii si fagotul. Impreuna cu acestia, partidele de corzi au fost la inaltime, purtand cu maiestrie liniile melodice conducatoare si creand o variatie ritmica bine proportionata.
Spectacolul s-a terminat in ovatiile a peste 1000 de spectatori, care minute in sir au tinut la rampa pe artisti, manifestandu-si aprecierea pentru o dimineata muzicala de exceptie.