ISTORIA SEMAFORULUI
Data: 16-31 mai 2007
In istoria semaforului, un rol important l-au jucat caile ferate, care s-au dezvoltat, la inceput, mai repede decat caile rutiere.
Astfel, in 1848 englezul John Deakin introduce, la caile ferate britanice, semnalizarea mecanica, prin pivotarea unor semnale de cale, constituite din sticle colorate, care se deplasau prin fata unei lampi fixe.
In 1851 inventatorul francez Étienne Jean-Joseph Lenoir inventeaza un sistem de semnalizare pentru caile ferate. Acesta a mai inventat motorul cu ardere interna in doi timpi cu aprindere electrica si a construit in 1863 primul motor cu ardere interna care functiona cu benzina.
Primul semafor din istoria omenirii a fost un model care functiona pe gaz si a fost instalat la Londra la data de 10 decembrie 1868, la intersectia dintre Bridge Street si Palace Yard. Lanterna era montata pe un pivot de otel de 7 m inaltime. Pe o parte era rosie iar pe cealalta parte era verde. Pivotul de sustinere era rotit cu ajutorul unui levier de catre un agent de politie. Istoria spune ca la data de 2 ianuarie 1869, adica la nici o luna de la punerea in functiune, agentul de politie a fost ranit de explozia instalatiei de gaz.
In 1908 se stabilesc, in cadrul unei Conferinte internationale, primele reguli mondiale pentru semnalizarea pe drumuri. Merita mentionat ca cu aproape 100 de ani inainte, adica in 1807, Napoleon a impus in Europa circulatia pe dreapta, aceasta inscriindu-se printre masurile luate in cadrul blocadei continentale contra Angliei.
Primul semafor electric, inventat de James Hodge, a fost instalat la data de 5 august 1914 in Cleveland, Ohio. Acesta era prevazut si cu o sonerie electrica ce se declansa la schimbarea culorii. Sistemul era compus din patru perechi de lampi montate la colturile strazilor, ca si in prezent pentru o intersectie simpla in cruce. In fiecare colt era montata cate o lampa pentru STOP si o lampa pentru LIBER. Lampile erau imperecheate doua cate doua astfel incat sa nu existe situatii conflictuale la circulatia pe directiile ortogonale, perpendiculare intre ele. Comanda se dadea manual dintr-un post amplasat intr-unul din colturi.
In 1918 a fost inaugurat la New York primul semafor electric cu trei culori: rosu – stop, portocaliu – atentie, verde – cale libera. Comenzile erau date manual de catre o persoana cu atributii in dirijarea circulatiei.
In decembrie 1920, politistul William Potts din Detroit a construit un semafor electric cu trei culori si care a fost montat suspendat ca in zilele noastre (foto).
Primul semafor din Franta a fost instalat la data de 5 mai 1923, la intersectia bulevardelor Saint-Denis si Sébastopol din Paris. Avea doar culoarea rosie insotita de un semnal sonor. Abia dupa 10 ani s-au introdus si celelalte doua culori: verde si galben.
Semaforul automat, asa cum este cunoscut astazi, a fost introdus in 1926. Evolutia acestuia este remarcabila, ajungandu-se astazi la semafoare inteligente. De fapt, acestea primesc informatii de la camere video si senzori de prezenta incastrati in carosabil, respectiv de la senzori de gaze poluante si, pe baza unui program, dirijeaza traficul auto in mod automat.
Istorie cu... amenda
Un barbat din Longmont, Colorado, Jason Niccum, a gasit o solutie „ingenioasa“ de a nu mai intarzia la serviciu, folosind un dispozitiv care, la apropierea de o intersectie, trimite un semnal care schimba culoarea in verde. Acest dispozitiv este folosit numai de pompieri cand au o urgenta, iar folosirea de catre alte persoane este ilegala. Inginerii care lucrau la trafic au observat o periodicitate a perturbatiilor produse la anumite intersectii. Au filmat intersectiile mai multe zile si au constatat ca nu a trecut nicio ambulanta, doar, de fiecare data, o camioneta Ford alba. Politia i-a dat o amenda de 50 de dolari pentru „suspiciunea ca a interferat cu semnalele din trafic“.„El nu numai ca a pacalit sistemul, insa perturba circulatia celorlalti cetateni din Longmont care mergeau la lucru, la fel ca si el“, a spus politia.
Alte articole



