DARURI MUZICALE DIN PARTEA ORCHESTREI INGINERILOR
Data: 16-31 mai 2008
Am dorit, in mod expres, sa facem o cronica a celor trei concerte sustinute de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea in perioada martie–aprilie, din dorinta de a face cititorul sa cuprinda dintr-o privire activitatea stralucitoare pe care o desfasoara acest colectiv artistic. Asemenea evenimente artistice care se succed la intervale scurte nu sunt un lucru singular in activitatea orchestrei, ele au loc in fiecare an si aproximativ la aceleasi date, dar calitatea si anvergura celor de anul acesta au atins cote absolut remarcabile.
Concertul de debut in activitatea artistica a anului 2008 a avut loc la Ateneul Romin in ziua de 9 martie si a cuprins un program demn de o mare orchestra: Gioachinno Rossini – Uvertura la opera Barbierul din Sevilla si Cavatina Rosinei din actul al doilea al aceleiasi opere, apoi Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru cor si orchestra nr. 3, in mi bemol major, iar in partea a doua, capodopera beethoveniana, Simfonia a sasea – Pastorala, in fa major. Solisti au fost soprana Madalina Manole si cornistul Ioan Gabriel Luca, artisti in cadrul Filarmonicii George Enescu. Asa cum remarca si muzicologul Petre Codreanu in cuvintul sau introductiv, aparitia in concert a celor doi solisti se inscrie pe linia colaborarii statornice de peste trei decenii dintre Orchestra Inginerilor si Filarmonica, colaborare care s-a dovedit totdeauna benefica prin aportul cert de calitate artistica a spectacolelor. Si aceasta ocazie a fost o reusita deosebita, ambii solisti dovedind o forma artistica de virf care a entuziasmat numerosul public prezent. Performanta realizata de orchestra cu Pastorala este, credem, cea mai valoroasa dintre toate simfoniile beethoveniene prezentate de aceasta pe scena Ateneului, de-a lungul anilor. Este o realizare deosebita, demna de mari orchestre, care intareste perceptia mersului continuu ascendent al demersului muzical pe care s-a inscris ansamblul de mai multi ani incoace. Si, evident , trebuie apreciat la superlativ modul in care dirijorul Andrei Iliescu a pregatit acest concert si maniera de clasa in care si-a sustinut demersul artistic pe scena Ateneului.
Acest concert a fost urmat, la nici trei saptamini, de un altul, In memoriam Petru Ghenghea, care a avut loc la Cimpina, in data de 29 martie, ocazionat de aniversarea a 95 de ani de la nasterea fondatorului si mentorului Orchestrei Inginerilor. Este al doilea concert, de la trecerea in nefiinta a profesorului, in august 2006, pe care membrii orchestrei il aduc ca omagiu memoriei celui care, prin intreaga sa activitate, a innobilat blazonul ingineresc, punind in valoare aspiratia pentru arta - si in special pentru muzica – a celor care slujesc breasla tehnica si stiintifica. Concertul a fost dedicat si memoriei arhitectei Anca Michaela Selegean, care urma sa cinte ca solista in cadrul acestui concert si a carei flacara a vietii i s-a stins brutal cu trei saptamini inaintea concertului, in plina pregatire a lui. Incarcatura emotionala creata de aceste evocari ale memoriei unor oameni foarte legati de viata orchestrei a condus la alegerea unui loc special pentru sustinerea concertului: Biserica Sfintul Nicolae, cea mai mare parohie ortodoxa din Cimpina, care intretine o activitate muzicala sustinuta si de nobila calitate. Un om luminat, preotul Petru Moga, pentru care cei care fac muzica sunt permanent in cautarea divinului asa cum o fac si slujitorii bisericii, a acceptat cu bucurie ca Orchestra Inginerilor sa concerteze in parohia sa, asigurind cu multa atentie conditii excelente de sustinere a spectacolului. Efigia concertului a capatat mai multa stralucire prin prezenta pianistului Dan Mizrahy, ca solist in concertul in fa minor de Johann Sebastian Bach, ca un gest de aleasa simtire, in amintirea Ancai Selegean, de care o lega o veche prietenie si pe care o conducea in rafinarea concertului in care aceasta urma sa cinte ca solista. Trapeza bisericii, unde a avut loc spectacolul, a fost cu totul neincapatoare pentru cei aproape 200 de auditori, care au avut aprecieri la superlativ asupra unui spectacol exceptional. Programul a cuprins Concertto grosso op.6 nr. 1 de Georg Friedrich Haendel, bine potentat de grupul Concertino, alcatuit din prof. dr. ing Mircea Cazacu, Ileana Ionesti la vioara si Ioana Marin la violoncel. Cu totul surprinzatoare prin atmosfera si prin reusita interpretarii a fost lucrarea Fratres, de Arvo Part, in interpretarea violonistului Mihai Perciun. Lucrarea de larga notorietate Concertul pentru oboi si orchestra de camera, de Alessandro Marcelo, a fost foarte bine primita de public, in primul rind datorita interpretarii de mare sensibilitate a solistei Lucia Maria Ramureanu. Lucrarea orchestrala Canon, de Pachelbel, intr-o interpretare inspirata a orchestrei, a deschis calea spre maretia barocului german, chintesenta a echilibrului si monumentalitatii, cel mai bine redate de arta interpretativa a maestrului Dan Mizrahy in concertul de Bach. Spectacolul s-a incheiat cu patru miscari din marele Recviem, de Mozart, Tuba Mirum, Recordare, Lacrimosa si Benedictus, executate in varianta cu cvartet vocal. Cei patru solisti, soprana Madalina Stan, altista Geanina Munteanu, tenorul Mircea Ciurez si basul Razvan Georgescu, membri ai corului Filarmoniii George Enescu, au creat, alaturi de orchestra, o pagina de muzica absolut superba, strabatuta de o autentica emotie artistica, entuziasmind publicul, care minute in sir a multumit artistilor pentru calitatea muzicii prezentate. Din nou cuvinte apreciative pentru dirijorul Andrei Iliescu, de data aceasta adaugind la cele cuvenite pentru tinuta artistica a orchestrei si a solistilor si pe cele ce tin de alegerea programului muzical si de reusita organizarii evenimentului.
Sarbatorile de Paste nu puteau trece fara a fi marcate de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea, asa cum o face de peste 30 de ani. In data de 22 aprilie, la Catedrala Sfintul Iosif orchestra a sustinut Concertul de Paste cu doua oratorii, Gloria, de Antonio Vivaldi, si Stabat Mater, de Josef Rheinberger. Lucrarile au fost reprezentate impreuna cu corul Voces d’Angeli alcatuit din artisti vocali profesionisti din cadrul Filarmonicii George Enescu. Evenimentul in sine este unul de exceptie, in primul rind pentru ca prezentarea de astfel de lucrari vocal-simfonice este apanajul unor institutii muzicale reprezentative, care dispun de resurse muzicale si organizatorice pe masura, Orchestra Inginerilor mai avind o singura reprezentatie asemanatoare, in 2005, cu Missa St Joannis Deo, de Joseph Haydn, la Biserica Lutherana. Pe de alta parte, Stabat Mater este o lucrare care a fost prezentata in premiera in tara noastra, lucru care da o dimensiune speciala evenimentului muzical. Este indiscutabil faptul ca dirijorul Andrei Iliescu merita toata pretuirea ca isi asuma astfel de provocari artistice si stimuleaza continuu placerea membrilor orchestrei in a face muzica permanent noua si de a intretine o stacheta inalta a pretentiilor asupra calitatii actului muzical. Concertul a fost unul de exceptie, o reusita muzicala indiscutabila, orchestra, corul si solistii aflati intr-o forma artistica deosebita. In deschidere, orchestra a executat Canon in re major, de Pachelbel, care a cufundat audienta in grandoarea sonora pe care o ofera atmosfera speciala de catedrala. Gloria a fost succesiv, prin miscarile ei componente, stralucitoare, profunda, plina de lirism, si apoi de grandoare. Cele doua soliste, soprana Madalina Stan si mezzosoprana Geanina Munteanu, au cucerit literalmente publicul, oferind momente muzicale sublime. Stabat Mater s-a dovedit o lucrare de larga respiratie, cu sonoritate ampla romantica, de o muzicalitate aparte, cu un melos curgator care inspira fiecare corist in a-si pune in valoare cit mai bine vocea. Prestatia artistica a orchestrei a fost la inaltimea asteptata, fiind o componenta importanta a unui produs muzical unic.
Incheiem subliniind inca o data tenacitatea de care dau dovada acesti minunati slujitori ai muzicii, care sunt membrii Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, o tenacitate sustinuta de sute de ore de repetitii si multa modestie. Ii pretuim si ii iubim pentru ca stim ca sacrificiile pe care le fac sunt din pasiunea lor neostoita pentru muzica, dar si din marea bucurie pe care o au in a ne darui noua, publicului, creatia lor.
Alte articole

