RELOC Craiova - drumul de la repararea la fabricarea de locomotive
Data: 16 - 31 mai 2014
M-am obisnuit sa citesc in fiecare dimineata presa locala de la Craiova. De curand, am citit intr-unul dintre ziare, pe Internet (http://www.cvlpress.ro/21.05.2014/locomotiva-de-manevra-grea-%E2%80%9Eterranova-prezentata-in-premiera/) o stire de ultima ora: „Societatea Electroputere VFU - RELOC in parteneriat cu corporatia americana Caterpillar SA, a prezentat, ieri (20 mai 2014 - n.r.), in premiera, prima locomotiva Diesel 1250, destinata serviciului de manevra grea si transportului de marfa. Locomotiva a fost botezata, simbolic, «TerraNova», iar primele opt bucati vor fi exportate in Europa de Vest, piata externa fiind cea vizata de producator“ .
Desi ma intalnesc sistematic cu unul dintre directorii tehnici, stirea m-a surprins. M-a surprins placut! Stiam ca RELOC are, cu noua conducere, planuri mari. Am asistat, in ultimii ani, la un declin de neinteles pentru mine al multor intreprinderi din Craiova, incat am crezut ca sunt doar planuri pe hartie.
La inceput, in 1968, a fost o Intreprindere de reparat locomotive - una din lantul IMMR-urilor. A inceput cu repararea locomotivelor Diesel-electrice LDE 2100 CP, fabricate la Electroputere, vecina falnica de peste drum. IMMR Craiova a crescut constant: a atras specialisti, s-a dotat. In 1975, si-a verificat fortele prin modernizarea unei rame Diesel-electrice destinata transportului feroviar de rang guvernamental. Inimosii ingineri care s-au ocupat atunci de repararea ei au tratat problema mult mai profund si, in final, a rezultat un nou tip de automotor Diesel cu transmisie electrica si reglare automata. A circulat multa vreme sub numele de „Sageata albastra“.
In 1990, era una dintre intreprinderile de frunte ale Craiovei. Si-a schimbat numele din IMMR in RELOC, dar ramas in frunte. Mai mult, colaborarea dintre RELOC si Facultatea de electromecanica ne-a incurajat sa infiintam o specialitate noua: Tractiune electrica. Legaturile noastre s-au intensificat. Cei mai buni absolventi au fost angajati la RELOC. Am avut si cateva contracte de cercetare pentru modernizarea echipamentelor utilizate pentru verificarea subansamblelor dupa reparatie. Imi amintesc de emotiile pe care le-am avut cand s-a pus in functie standul pentru incercarea compresoarelor dupa reparare. Eram acolo profesori si absolventi de la sectia de Tractiune electrica. Ajunsesem pe culme.
Apoi... declinul.
Multi au plecat de la RELOC. Unii dintre absolventii Facultatii de Electromecanica au ramas si si-au asumat responsabilitati demne de toata admiratia. Au gasit greu beneficiari pentru serviciile de reparatii locomotive, dar nu s-au lasat cu una cu doua.
Schimbarile au continuat pe platforma de est a Craiovei. Fabrica de aparataj a devenit Shopping Mall - Auchan, Facultatea de Electrotehnica si Facultatea de Electromecanica s-au unit sub numele de Facultatea de Inginerie Electrica. RELOC s-a asociat cu Electroputere VFU (vehicule feroviare urbane). Aceasta ultima schimbare a fost de bun augur: RELOC a trecut de la repararea de locomotive la fabricarea de locomotive. Un salt obtinut prin perseverenta, prin perfectionare, prin profesionalism.