Importante momente aniversare tehnico-economice in 2020 (VII)
Data: 16-31 mai 2020
Prezentăm - şi în numărul de faţă - unele momente de seamă din istoria ştiinţei, tehnicii şi economiei româneşti şi nu numai, pe care le vom marca, în acest an, prin aniversări „rotunde". Astfel, în 2020 se împlinesc:
95 de ani de la:
▪ Realizarea, la Institutul de Electrotehnică al Universităţii din Bucureşti, a primelor emisiuni experimentale de radio din ţara noastră, sub conducerea profesorului Dragomir Hurmuzescu;
▪ Publicarea, de către horticultorul Dumitru I. Ştefănescu, promotorul şi organizatorul învăţământului horticol din România, a lucrării Grădinile experimentale şi demonstrative, în care s-a elaborat pentru prima dată un program de cercetare ştiinţifică în pomicultură. În acelaşi an (1925), viticultorul Ioan C. Teodorescu, iniţiatorul staţiunilor experimentale viticole în ţara noastră, a organizat prima colecţie ampelografică românească în cadrul Şcolii Superioare de agricultură de la Herăstrău, punând bazele cercetării ştiinţifice în acest domeniu;
▪ Publicarea, de către inginerul Cornel Micloşi (devenit, în 1955, membru al Academiei Române), a primei lucrări româneşti privind sudura oţelului. După studii îndelungate, a elaborat teoria sudării „cap la cap" a şinelor de cale ferată, ceea ce a condus la realizarea căii ferate continue, fără joante;
▪ Darea în funcţiune, la centrala electrică a Fabricii de Celuloză şi Hârtie din Buşteni, a primei termoficări industriale din ţara noastră;
▪ Realizarea, de către inginerul Radu Stoika, a primului hidroavion românesc, construit pentru mări cu valuri toroidale (scurte, de formă concavă), cum este Marea Neagră. Conceput încă din 1923, după modelul aparatului amfibiu imaginat în 1911 de mecanicul Ion Paulat de la Şantierul Naval din Turnu Severin, hidroavionul, dotat cu elice, a executat primul zbor la 16 august 1925, decolând din bazinul Titan - Constanţa şi atingând o viteză de 160 km/h;
▪ Experimentarea, la Paris, a primei locomotive acţionate de convertizorul sonic inventat de inginerul George (Gogu) Constantinescu. În anul următor, convertizorul, montat pe un şasiu de automobil, a fost prezentat la Salonul automobilistic de la Paris. Convertizorul înlocuia cutia de viteze, ambreiajul şi diferenţialul autovehiculelor, asigurând independenţa completă a motorului faţă de arborele transmiţător. De o concepţie cu totul nouă în sistemele de transmisie, convertizorul a fost premiat drept una dintre cele mai remarcabile invenţii tehnice din acea vreme.