Adunarea Generala a Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR)
Data: 16-31 mai 2021
La 20 mai a.c., a avut loc Adunarea Generală a AGIR, desfășurată online, în condițiile speciale determinate de prelungirea pandemiei COVID-19.
După efectuarea procedurilor legale, care au confirmat că Adunarea Generală a îndeplinit toate condițiile statutare, a fost adoptată următoarea ordine de zi: ▪ Darea de seamă privind activitatea AGIR în anul 2020; ▪ Raportul financiar pentru anul 2020 și proiectul de buget pentru anul 2021; ▪ Raportul Comisiei de cenzori; ▪ Raportul Editurii AGIR; ▪ Raportul publicației Univers ingineresc; ▪ Programul de activitate pentru anul 2021; ▪ Dezbateri și aprobarea documentelor; ▪ Propuneri de adaptare a Statutului AGIR, conform modificărilor aduse OG nr. 26/2000.
Documentele au fost prezentate în sinteză de președintele AGIR, Mihai Mihăiță. Precizăm că toate textele au fost remise anterior membrilor Adunării Generale, prin email.
În cuvântul introductiv, președintele AGIR a evidențiat activitatea mai multor structuri teritoriale și s-a referit la structura membrilor Asociației, din care rezultă că 82% desfășoară activități în diverse entități economico-sociale, restul fiind pensionari. În același timp, s-a relevat necesitatea de a fi atrași tot mai mulți tineri, atât ca membri, cât și în calitate de colaboratori. O cerință de prim ordin o constituie, de asemenea, întărirea legăturilor cu sectorul privat din economie, cu unitățile de cercetare științifică, cu mediul academic și universitar, cu autoritățile publice locale și centrale. O atenție deosebită a fost acordată relațiilor externe ale AGIR, ca parte componentă a proceselor de integrare și globalizare. Totodată, au fost abordate aspectele principale ale activității Editurii AGIR și publicației Univers ingineresc, precum și ale activității economico-financiare a Asociației.
O activitate laborioasă, adaptată la condițiile excepționale ale crizei sanitare
și economice
Raportul privind activitatea AGIR în anul precedent - prezentat într-o formulă grafică atractivă - a evidențiat preocupările principale ale Asociației, conform cadrului general propus pentru perioada 2017 - 2021. În continuare, s-au menționat obiectivele de bază din anul anterior:
▪ participarea activă la conceperea şi realizarea de programe locale, naționale și internaționale, ca partener sau contractant în diferite domenii tehnice;
▪ interesul Asociaţiei noastre de a oferi o gamă largă de oportunități, astfel încât inginerul modern să fie nu doar un foarte bun profesionist, ci și un specialist cu un orizont cât mai larg de cunoştinţe şi acţiune;
▪ organizarea şi coorganizarea a numeroase evenimente;
▪ dezvoltarea şi diversificarea activităţilor specifice în scopul atragerii de noi membri;
▪ dezvoltarea relaţiilor de colaborare;
▪ promovarea Asociaţiei în mass media;
▪ organizarea de activităţii tehnico-ştiinţifice, cultural-artistice;
▪ activităţi cu caracter comemorativ şi aniversar, seminarii și lansări de carte.
De asemenea, s-a menționat că modul de organizare a multora dintre importantele reuniuni ale comunităţii inginereşti din ţara noastră, după primul trimestru al anului 2020, a reprezentat o premieră în condiţiile în care starea de alertă/urgență impusă de pandemia COVID-19 a determinat desfăşurarea lucrărilor în mediul virtual.
Manifestări interne și internaționale cu un larg ecou public
AGIR a fost partener media, prin publicaţia Univers ingineresc, al unor evenimente naţionale şi internaţionale, dintre care amintim:
▪ Salonul Naţional cu Participare Internaţională al Inovării şi Cercetării Ştiinţifice Studenţeşti - „Cadet INOVA", a V-a ediţie, eveniment la care au participat cu lucrări valoroase și membri ai Asociaţiei. Această manifestare a fost gândită ca o oportunitate pentru tinerii cercetători de a-şi expune rezultatele activității lor, inovaţiile realizate sub formă de prototipuri, machete, prezentare computerizată de tehnici sau procedee însoţite de postere şi de a realiza parteneriate ştiinţifice în vederea identificării de nişe de cercetare, tehnologice şi industriale;
▪ Conferinţa Forumul Regional al Energiei pentru Europa Centrală şi de Est - FOREN 2020, care are drept scop integrarea activă a politicilor energetice din România în opţiunile şi tendinţele majore care se manifestă pe plan mondial;
▪ Participarea AGIR la DEMO METAL VIRTUAL 2020 - prin Sucursala Braşov. Ca și în anii precedenţi, AGIR a avut o prezenţă activă, cu statutul de partener al evenimentului. Pe parcursul a cinci zile, s-au înregistrat foarte mulți vizitatori virtuali: ingineri și alți specialiști în industria prelucrătoare, elevi și studenți de la diferite universități din țară.
S-a precizat, de asemenea, că Sucursala Iaşi a fost partener sau coorganizator al evenimentelor: ▪ EUROINVENT 2020 - Expoziția Europeană a Creativității și Inovării; ▪ ICIR 2020 - Conferința Internațională a Inovării și Cercetării; ▪ TEXPRAXIS 2020 - Carieră pentru inginerii textiliști; ▪ INVENTICA 2020 Salonul Internațional de Invenții; ▪ PROFESIONIȘTII DIN TEXTILE - Întâlnire ingineri - studenți. Întâlnirile au fost organizate cu participarea unor specialiști din producție și studenți de la Facultatea de Design Industrial și Managementul Afacerilor, cu scopul de a afla cum se poate obține o carieră de succes în firmele de textile.
La nivel central, s-a urmărit, sistematic, modul în care a fost posibil să se îndeplinească Planul de activitate pentru anul 2020, în condițiile speciale impuse de pandemie. Între acțiunile inițiate, menționăm: ▪ Remiterea de propuneri de colaborare către Societatea Română de Radiodifuziune și TVR. Discuțiile vor continua pentru materializarea colaborării. Vor fi făcute propuneri de persoane care pot participa la emisiuni, ca invitați; ▪ Realizarea unei secțiuni noi pe site-ul AGIR, dedicată partenerilor; ▪ Formularea de propuneri și observații privind Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului Național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat; ▪ Președintele AGIR a participat la lucrările Comitetului de Monitorizare a Programului Operațional Competitivitate (POC) 2014 - 2020, precum și ale Comitetului de Coordonare a Evaluării POC. În urma consultării unei comisii la nivel de Asociație, au fost sintetizate și trimise observații pentru primul raport de evaluare a Programului; ▪ Regândirea sistemului educațional ingineresc este o temă de acțiune pe plan național, la care participă activ și AGIR, căreia îi revine secțiunea privind legătura cu industria, respectiv modul în care pregătirea inginerească corespunde cerințelor economiei pentru prezent și viitorul apropiat.
Relația cu FEANI și FMOI s-a materializat prin: ▪ Participarea la ședințe și consultări privind modalitatea de adaptare a activităților la situația actuală; ▪ Implicarea în organizarea, precum și participare la Ziua Mondială a Ingineriei pentru Dezvoltare Durabilă, sub patronajul UNESCO și al Federației Mondiale a Organizațiilor Inginerești (WFEO); ▪ Participarea la sondaje, precum FEANI COVID-19 și cel pentru platforma Joburi și competențe digitale; ▪ Prezentarea AGIR în Raportul FEANI pentru perioada 2018 - 2019, raport apărut în anul 2020 pe site-ul Federației.
Tot în condiții deosebite s-a desfășurat cea de-a XXVI-a ediţie a Premiilor AGIR (18 septembrie 2020), cu participare mai restrânsă, distanţare, mască, dezinfectare etc. Au fost decernate 9 premii, pe secţiunile: ▪ Ingineria construcţiilor civile şi industriale (4 premii); ▪ Ingineria construcţiilor de maşini (3 premii); ▪ Ingineria materialelor (2 premii). Au mai fost acordate o Diplomă şi o Diplomă specială.
Conectarea la cerințele prezentului și ale viitorului
În programul acțiunilor cu ecou în rândurile colegilor ingineri s-au înscris și conferinţele naţionale organizate în colaborare, parteneriat sau în regim propriu, precum: ▪ Conferinţa Creativitate, Inventică, Robotică - ediţia XXIV - coordonată şi organizată de Sucursala Braşov; ▪ Conferința de Inginerie Electrică și Sisteme Ștefan Gârlașu, Ediția a III-a - Sucursala Caraş-Severin a fost partener al evenimentului; ▪ Conferința Internațională Sănătate și securitate la locul de muncă - colaborator Sucursala Dolj (colaborare între instituţiile şi autorităţile cu atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi partenerii sociali, în special unităţile de învăţământ, în scopul integrării acţiunilor de implementare a Strategiei naţionale SSM în programele de învăţământ şi de formare profesională şi al dezvoltării unei culturi de prevenire la nivelul populaţiei şcolare).
Un loc important în preocupările prioritare ale Asociației l-au avut simpozioanele naționale, regionale și internaționale, precum: ▪ The 9th International Workshop on Soft Computing Applications SOFA 2020, coorganizat de Sucursala Arad - conferință exclusiv online cu participanți din 38 de țări; ▪ Simpozionul Naţional Educație și formare pentru societatea digitală - Sucursala Dolj împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, Casa Corpului Didactic Dolj, Facultatea de Automatică, Electronică și Calculatoare din Craiova, Facultatea de Inginerie Electrică din Craiova; ▪ Simpozionul Științific Studențesc aniversar HD-50-STUD - 50 de ani de învățământ superior hunedorean - eveniment desfăşurat online cu sprijinul Sucursalei Hunedoara; ▪ Simpozionul Ştiinţific Studenţesc EMING 2020, ediţia a VIII-a - Sucursala Caraş Severin; ▪ Simpozionul Eficienţa resurselor de energie şi calitatea vieţii în mediul rural - Societatea de Energii Regenerabile - în cadrul Săptămânii Calităţii Timişene şi Timişorene; ▪ Simpozionul Calitatea în agricultură sub semnul pandemiei - Societatea de Inginerii Agricole - în cadrul Săptămânii Calităţii Timişene şi Timişorene; ▪ Simpozionul Efectele pandemiei în domeniul stomatologic - Societatea Femeilor Inginer - eveniment online.
Mai reținem continuarea unor manifestări tradiționale, precum Săptămâna Calităţii Timişorene şi Timişene, organizată de Sucursala Timiş cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara și al Consiliului Județean. Evenimentul se desfășoară concomitent cu Săptămâna Europeană a Calităţii. În această perioadă, au fost programate simpozioane, mese rotunde, conferinţe şi seminarii pe tema calităţii, în mai multe instituţii. Manifestarea este organizată cu sprijinul societăţilor şi cercurilor din subordonarea Sucursalei Timiş.
Viziune globală, soluții locale
Dezbateri pe teme inginereşti de interes pentru comunitățile locale au avut loc în numeroase sucursale, între care Alba, Argeş, Bacău, Bihor, Braşov, Buzău, Constanţa, Galaţi, Hunedoara, Dolj, Maramureş, precum şi la Societatea Inginerilor din Telecomunicaţii.
Mese rotunde, workshop-uri şi seminarii cu diverse teme au fost organizate şi susţinute de sucursalele Alba, Argeş, Avrig, Buzău, Constanţa, Galaţi, Dolj, Suceava, Timiş, Vâlcea, Societatea Inginerilor Textilişti şi Societatea Inginerilor din Transporturi.
Un capitol deosebit de important în ansamblul activităților la nivel central și local l-au constituit manifestările cu caracter omagial şi aniversar, printre care Ziua Inginerului Român, Ziua Internațională a Femeii, Ziua Cercetătorului şi a Proiectantului, Ziua Mondială a Aviaţiei şi Cosmonauticii, Ziua Armelor şi a Armatei Române, activități la care s-au implicat sucursalele Argeş, Avrig, Bihor, Caraş-Severin, Dolj, Galaţi, Mehedinţi, Suceava, Timiş, precum şi Societatea Femeilor Inginer, Societatea Inginerilor Militari.
Numeroase evenimente desfăşurate la nivel naţional au fost realizate cu sprijinul universităţilor de prestigiu din ţară, şcoli şi licee, administraţii publice locale, prefecturi, primării, inspectorate teritoriale de muncă, inspectorate şcolare şi organizaţii.
A fost remarcat efortul sucursalelor de a se implica în promovarea creativităţii şi inventivităţii elevilor şi studenţilor. În acest sens, au acționat sucursalele Alba, Arad, Argeş, Avrig, Bihor, Dolj, Iaşi, Hunedoara şi Suceava, precum şi Sucursala Petroşani.
Menționăm, cu titlu de exemplu: ▪ întâlnirea cu profesorii și elevii de la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Craiova; ▪ a 22-a Sesiune Internaţională de Comunicări Ştiinţifice Studenţeşti a Facultății de Inginerie (cu participare internaţională a studenţilor şi elevilor cu lucrări ştiinţifice pentru care au primit premii) - coorganizator, Sucursala Arad; ▪ Sucursala Avrig a tratat, împreună cu elevi de liceu, tema evoluției și impactului telefonului mobil asupra vieții lor prin workshop-ul Tehnologia modernă cu plusuri și minusuri; ▪ cursurile Şcolii de vară de la Universitatea din Oradea, cu tematica orientată pe probleme de HPC şi cloud computing organizate de Departamentul de Calculatoare şi Tehnologia Informaţiei, în colaborare cu Sucursala Bihor; Concursul regional Inventivitate şi CREativitate în ŞTiinţă şi Tehnologie - CICREST, Ediţia a VII-a - partener Sucursala Dolj; ▪ Concursul Naţional de Comunicări Ştiințifice Antreprenor Pentru Viitor, Ediția a X-a - partener Sucursala Neamţ; ▪ Sesiunea internațională de comunicări științifice ale studenților ElStud 2020 - coorganizator Sucursala Suceava. De asemenea, este de apreciat implicarea Sucursalelor Bihor şi Buzău în desfăşurarea de activităţi şi vizite cu elevi şi studenţi în zone industriale.
Pentru promovarea şi aprecierea realizărilor deosebite, precum și pentru implicarea în activitatea Asociaţiei, s-au acordat, și în 2020, diplome şi medalii unor personalităţi inginereşti şi instituţii de cercetare cu ocazia unor manifestări tehnico-ştiinţifice.
Mai menționăm că Sucursala Dolj a răsplătit din nou studenţi și masteranzi cu profil ingineresc pentru „Soluții originale și realizări cu aplicabilitate practică", prin proiecte finalizate cu rezultate practice, prin acordarea unor premii.
Din păcate, în anul 2020, acțiunile cultural-artistice au fost restricţionate, iar evenimentele cu care membri noştri erau obişnuiţi nu au mai putut fi organizate. Ne referim, între altele, la concertele Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, care aveau loc pe scena Ateneului Român în onoarea câştigătorilor Premiilor AGIR sau cu ocazia sărbătorilor, precum și la activitățile Cercului Literar Ing și ale Cercului Inginerilor Epigramişti.
Pe baza datelor și faptelor conținute în Darea de seamă, au fost formulate o serie de concluzii, din care a rezultat că, la nivelul anului 2020, din cauza condiţiilor şi a restricţiilor impuse de pandemie, la nivel naţional s-au desfăşurat doar 30% din activităţile propuse de unităţile active ale AGIR. Modul de organizare a multor reuniuni, după primul trimestru, a reprezentat o premieră prin desfăşurarea lucrărilor în mediul virtual.
S-a apreciat în mod deosebit efortul organizaţiilor AGIR care au desfăşurat evenimente, deşi situaţia pandemică a fost extrem de dificilă. Și în acest context, conducerea AGIR şi-a exprimat, din nou, totala deschidere spre o strânsă colaborare cu toate sucursalele, societăţile şi cercurile pentru a ne atinge, în tot mai bune condiții, obiectivele propuse.
Noua situație impune căutarea și atragerea de colaboratori tineri care să sprijine organizarea şi desfăşurarea evenimentelor în mediul virtual.
Colaborarea cu sectorul privat, prin reprezentanți ai mediului de afaceri, reprezintă, în continuare, un obiectiv principal prin intermediul căruia să fie mai bine cunoscute realizările comunității inginerești, cu accent pe cerinţe comune actuale și de perspectivă. În acest sens, extinderea parteneriatelor va permite și realizarea de proiecte de interes comun. AGIR va continua să extindă și să aprofundeze toate categoriile de parteneriate, inclusiv pentru organizarea evenimentelor locale, naţionale şi internaționale cu impact în viața științifică, economică și socială a țării.
Biblioteca AGIR a continuat și anul trecut să primească donații, atât din cadrul Editurii AGIR, cât și alte volume de interes pentru comunitatea inginerească. A fost încheiat un protocol între AGIR și Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) pentru scanarea Buletinului AGIR și a Buletinului Societăţii Politehnice, în vederea înscrierii acestora în patrimoniul naţional digital. Procesul este în curs de desfăşurare.
A continuat interacțiunea cu membrii AGIR prin Newsletter-ul săptămânal, care transmite programul de activitate al organizaţiilor, ceea ce permite urmărirea cu mai multă rigoare a desfăşurării acţiunilor prevăzute.
Pe paginile social-media ale AGIR sunt anunțate evenimentele și, de asemenea, sunt prezentate în direct diferite acţiuni (https://www.facebook.com/agirromania).
S-a adresat tuturor președinților organizaţiilor AGIR apelul de a lua în considerare reactualizarea site-urilor proprii care nu sunt utilizate la întregul potenţial, deşi acestea au fost create pentru atragerea de noi membri, promovarea membrilor existenţi, pentru publicarea de informaţii de interes local.
Activitatea editorială și publicistică, orientată permanent potrivit interesului
cititorilor
Ȋn anul 2020, potrivit strategiei editoriale promovate în ultimii ani de Editura AGIR, s-a asigurat atât apariţia unor tratate şi monografii inginereşti, cât şi a unor lucrări menite să sprijine politica AGIR şi a ASTR. Principalele obiective au vizat: recunoaşterea rolului profesiei de inginer ca factor determinant în evoluţia tehnică şi economică a societăţii româneşti; omagierea marilor personalităţi; marcarea aniversării unor evenimente deosebite din istoria Asociaţiei; diseminarea unor realizări tehnice deosebite, recunoscute pe plan naţional şi internațional; sporirea contribuției la educaţia continuă inginerească; susținerea activităţilor creatoare inginereşti; valorificarea rezultatelor obţinute şi protecţia acestora.
Editura AGIR a publicat, în anul 2020, 49 titluri noi, cu 13 680 pagini (≈ 280 pag./titlu) şi 3829 exemplare (≈ 80 ex./titlu). De asemenea, au fost retipărite 7 titluri, continuări de tiraje ale unor lucrări apărute în anii anteriori, dar şi în anul 2020, ceea ce demonstrează interesul cititorilor pentru lucrările apărute la Editura AGIR. În total s-au realizat 56 de titluri cu 17 172 pagini în 4071 exemplare. Ȋn cadrul acestora, se regăsesc şi 14 lucrări care apar sub egida Academiei de Ştiinţe Tehnice din România (ASTR) sau care au ca autori membri ai acesteia.
Editura AGIR a urmărit ca o mare parte dintre lucrările apărute să fie încadrate în Serii şi Colecţii, urmărind, astfel, să aibă un impact mai bun asupra publicului cititor. Căutând să asigure o mai bună prezentare a patrimoniului naţional ingineresc, Editura a continuat şi publicarea de lucrări ȋn seriile intitulate „Repere Istorice", „Personalităţi ale ştiinţei şi tehnicii", „Pagini din istoria dezvoltării industriei României", „Discursuri de recepţie ale ASTR", „Oameni şi locuri" şi seriile: „Tratate", „Electrotehnică - Electroenergetică" sau „Tezaurul energeticii".
Deşi literatura tehnică nu este categoria de produse care să genereze venituri mari, s-a reuşit să se acopere costurile directe de tipărire la fiecare titlu în parte (prin contribuţii, sponsorizări sau vânzare de carte). Printre măsurile luate, se numără şi corelarea regiei cu manopera alocată, în funcţie de specificul manuscrisului, pentru pregătirea cărţilor în vederea tipăririi.
Având în vedere importanţa activităţii editoriale desfășurate pentru îndeplinirea obiectivelor menționate, pentru valorificarea potenţialului creator al inginerilor români se va acționa în continuare în vederea identificării și folosirii unor modalităţi de difuzare mai eficiente a stocului de carte existent și creșterii calității conținutului și a tematicii lucrărilor publicate.
Activitatea redacției Univers ingineresc în anul 2020 s-a caracterizat prin două elemente care s-au influențat reciproc: continuitate și adaptare la schimbări, respectiv antrenarea comunității inginerești din țara noastră în susţinerea măsurilor şi proiectelor menite să asigure funcționarea, în continuare, a economiei româneşti cu pierderi și costuri cât mai mici, în vederea prevenirii și combaterii dublei crize cu care s-a confruntat întreaga societate - medicală, provocată de pandemia COVID-19, și socială, determinată de contracția producției materiale și de influențele factorului extern. De asemenea, a fost necesară o adaptare operativă a cerințelor determinate de trecerea la prezentarea online a publicației noastre.
În condițiile specifice evocate, a fost menținută și aprofundată orientarea de bază care a privit publicarea sistematică a informaţiilor referitoare la activităţile AGIR, inclusiv la nivelul filialei şi sucursalelor, abordându-se teme de larg interes pentru inginerii români de pretutindeni. Remarcăm, în acest sens, contribuţiile Filialei Cluj şi ale mai multor sucursale, între care Dolj, Constanţa, Galaţi, Prahova, Buzău, Sibiu, Braşov, Timiş, Suceava, Mîrşa şi altele. Chiar dacă situația generală din țară a impus numeroase măsuri restrictive, apreciem că există posibilități încă insuficient valorificate în acest domeniu, ceea ce va face posibilă o mai mare implicare a structurilor teritoriale în prezentarea de informaţii referitoare la propria lor activitate.
Publicaţia noastră a introdus teme noi şi le-a aprofundat pe cele tratate anterior, precum adaptarea învăţământului tehnic şi profesional la cerinţele pieţei muncii, reflectarea mai amplă şi sistematică a acţiunilor iniţiate de filială şi sucursale, promovarea principalelor componente ale dezvoltării durabile; conexiunile economiei româneşti, în special ale sectoarelor în care-şi desfăşoară activitatea numeroşi ingineri, cu procesele de integrare şi globalizare; creşterea rolului cărţii ştiinţifico-tehnice în perfecţionarea profesională continuă; prezentarea unor realizări deosebite ale inginerilor români prin continuarea şi îmbogăţirea tradiţiilor din domenii esenţiale ale progresului tehnicii şi tehnologiei.
În aceeași sferă de preocupări, s-au înscris informațiile referitoare la proclamarea, la nivel european, a anului 2021 drept An Internațional al Căilor Ferate.
Univers ingineresc a pus, de asemenea, accentul pe dezvoltarea activităţilor extraprofesionale care reflectă în special preocupările de ordin cultural-artistic ale colegilor ingineri, chiar dacă pandemia a limitat sever posibilitățile de manifestare și în aceste domenii.
În perioada următoare, pornind de la cerinţele celei de-a patra revoluţii ştiinţifico-tehnice, redacţia va aprofunda, între alte preocupări de ordin tematic, campania de promovare a implicaţiilor erei digitale, astfel încât comunitatea inginerească din ţara noastră să fie mai puternic mobilizată pentru dezvoltarea sectoarelor IT, pentru valorificarea potenţialului de care dispune România în acest domeniu.
Redacţia va dezvolta experienţa acumulată în realizarea unor pagini speciale consacrate temelor de larg interes, cum sunt: Planul Național de Redresare și Reziliență, strategiile din domeniile-cheie ale economiei, în special cele referitoare la energia verde, reindustrializarea României, în condițiile schimbărilor fundamentale care au loc la scară globală, orientarea proceselor investiţionale spre dezvoltarea infrastructurii feroviare şi rutiere, consolidarea întreprinderilor bazate pe cercetare şi inovare, stimularea creativităţii în rândurile tinerilor, ancorarea tuturor formelor de învăţământ în realităţile economico-sociale ale ţării, astfel încât să fie satisfăcute, într-o viziune de largă perspectivă, cerinţele pieţei muncii, prezentarea rezultatelor obţinute prin utilizarea fondurilor europene în vederea generalizării unor soluţii care şi-au dovedit eficienţa, consemnarea activităţilor extraprofesionale atât la nivel individual, cât şi în structurile Asociaţiei.
Folosim şi acest prilej pentru a reînnoi apelul adresat filialei, sucursalelor de a desemna corespondenţi permanenţi ai publicaţiei noastre, în vederea unei mai bune reflectări a activităților la nivel local, oferind, astfel, cititorilor, o imagine mai cuprinzătoare asupra preocupărilor și realizărilor comunității inginerești din țara noastră.
Dezbateri fructuoase, la obiect, propuneri constructive
Adunarea Generală a continuat cu luările de cuvânt ale participanților, ceea ce a permis o aprofundare a unor aspecte analizate în documentele prezentate. Astfel, și-au exprimat opiniile și au formulat propuneri Elisabeta Vasilescu (președintele Sucursalei Galați), Florin Teodor Tănăsescu (membru al Consiliului Director), Nicolae Fildan (președintele Sucursalei Constanța), Gheorghe Manolea (președintele Sucursalei Dolj), Tatiana Bălășoiu (Sucursala Dolj), Octavian Bologa (președintele Sucursalei Sibiu), Vasile Anton Moraru (președintele Sucursalei Buzău), Ioan Ganea, Costică Popa (Sucursala Iași), care au trecut în revistă principalele preocupări și rezultate din organizațiile teritoriale și de la nivelul central al AGIR. Astfel, au relevat modul în care activitatea a fost orientată spre depășirea dificultăților provocate de prelungirea pandemiei COVID-19, ceea ce a scos în evidență capacitatea AGIR de a se adapta operativ la schimbări și de a asigura continuarea activității potrivit programelor stabilite. Vorbitorii au pus accentul pe implicarea filialei și a sucursalelor în acțiunile îndreptate spre continuarea proceselor de dezvoltare economico-socială a județelor și a țării întregi. Această implicare a fost apreciată în mod deosebit, prestigiul AGIR fiind, astfel, consolidat. Vorbitorii au făcut referiri concrete la calitatea și eficiența manifestărilor științifice organizate în anul 2020, la noile cerințe privind formarea și perfecționarea colegilor de profesie, la intensificarea cercetării și a dezvoltării tehnologice în directă subordonare față de cerințele actualei etape a revoluției științifico-tehnice.
O atenție deosebită a fost acordată perfecționării modalităților de colaborare cu autoritățile locale, cu instituțiile de învățământ profesional, liceal și universitar, cu exponenții lumii afacerilor.
Propunerile au vizat îmbunătățirea stilului și metodelor de muncă în vederea întăririi organizatorice, a atragerii de noi membri, în special tineri, a promovării cuceririlor erei digitale, asigurării unei mai bune comunicări în spațiul public. Acestea au fost considerate drept căi și mijloace principale pentru creșterea vizibilității și prestigiului AGIR în toate segmentele societății.
Experiența acumulată, punct de plecare spre îmbunătățirea activității AGIR
După încheierea dezbaterilor și prezentarea propunerilor de adaptare a statutului, conform modificărilor aduse OG 26/2000, participanții la Adunarea Generală au adoptat, în unanimitate, Darea de seamă privind activitatea AGIR pe anul 2020, Raportul financiar pe anul precedent și proiectul de buget pentru anul 2021, Raportul Comisiei de cenzori, Raportul Editurii AGIR, Raportul publicației Univers ingineresc, Programul de activitate pentru anul 2021.
În ceea ce privește acest ultim document, este de remarcat că fixează cadrul general al activității Asociației și detaliază, pe spații ample, acțiunile care se desfășoară la nivel central, în filială, sucursale, în societățile profesionale, precum și cercurile AGIR.
În cele ce urmează, prezentăm cadrul general de activitate a AGIR în acest an.
Imagine şi vizibilitate
▪ Utilizarea instrumentelor menite să crească vizibilitatea Asociației: Univers ingineresc, Buletinul AGIR, site, Facebook, Newsletter, mass-media, lărgirea ariei de difuzare a publicațiilor AGIR, identificarea acțiunilor organizate pe plan local în care Asociația se poate implica;
▪ Implicarea și participarea la activități privind pregătirea inginerilor pentru viitor;
▪ Antrenarea tinerilor ingineri în acțiunile Asociației;
▪ Mediatizarea cererii și ofertei de locuri de muncă pentru ingineri;
▪ Derularea de acțiuni menite să atragă tinerii spre domeniul tehnic;
▪ Dezvoltarea și punerea în valoare a bibliotecii prin achiziții de noi cărți.
Relaţii de colaborare
▪ Intensificarea relaţiilor cu industria, cu institutele de cercetare şi proiectare, pentru promovarea cercetării, stimularea creaţiei inginereşti;
▪ Dezvoltarea relaţiilor şi corelarea acţiunilor şi strategiilor cu alte asociaţii neguvernamentale, cu administrația, societăți comerciale, institute din învățământul preuniversitar și universitar, academii;
▪ Dezvoltarea legăturilor pe plan extern (FMOI, FEANI, alte organizații).
Activitatea tehnico-ştiinţifică
▪ Activităţi de consultanţă, management şi asistenţă;
▪ Participarea la programe şi proiecte cu finanţare internă sau externă, la programe de transfer tehnologic şi valorificare a cercetării aplicative, la nivel central și prin filiale, sucursale, societăți;
▪ Organizarea de manifestări ştiinţifice pe teme de importanţă majoră, de pregătire profesională, educaţie continuă, cercetare-inovare, dezvoltare durabilă, continuarea organizării conferințelor anuale pe teme stabilite; organizarea de simpozioane online;
▪ Încurajarea și susținerea realizărilor inginerești deosebite prin acordarea premiilor anuale;
▪ Mediatizarea membrilor Asociației cu realizări deosebite;
▪ Cunoașterea personalităților marcante contemporane ale ingineriei prin organizarea de conferințe, publicarea de interviuri. Realizarea unei fonoteci.
Activitatea editorială şi publicistică
▪ Abordarea unor noi domenii de vârf prin atragerea de specialişti valoroşi din aceste domenii, pentru elaborarea de lucrări de actualitate;
▪ Editarea de lucrări pentru cursuri de formare profesională şi perfecţionare, dar şi cărţi cu caracter practic;
▪ Organizarea de lansări de carte, expoziţii, standuri la diferite manifestări tehnico-ştiinţifice, precum şi la târgurile şi saloanele de carte;
▪ Promovarea lucrărilor tipărite, prin mass-media, în cadrul filialei şi societăţilor şi pe alte căi;
▪ Colaborarea mai largă a membrilor Asociației la realizarea publicațiilor, atragerea unor ingineri cu înclinaţii gazetăreşti, dar şi a studenţilor din cadrul facultăţilor cu profil tehnic.
Activitatea cultural-artistică
▪ Dezvoltarea activității cultural-artistice prin Cercul Scriitorilor, Cercul Epigramiștilor, Cercul Vizionar Ing., Corul, Orchestra Inginerilor.
Activităţi cu caracter comemorativ şi aniversar
▪ Organizarea de activităţi pentru comemorarea marilor personalităţi, promovarea modelelor;
▪ Marcarea evenimentelor inginereşti importante;
▪ Preocupare pentru păstrarea, conservarea și valorificarea patrimoniului cultural tehnic;
▪ Colaborarea cu muzee.