JUBILEUL
Data: 1-15 iunie 2002
La 17 aprilie 2003, AEROSTAR S.A. Bacau a implinit 50 de ani de la infiintare. Jubileul prilejuit de aceasta frumoasa varsta din viata AEROSTAR S.A. Bacau a fost marcat prin urmatoarele manifestari:
AEROSTAR – devenire prin traditie
La sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, pe cerul Europei au aparut primele avioane cu reactie.
In 1951, Romania a primit in inzestrarea aviatiei militare primele Iak-17 UTI si Iak-23, urmate in 1952 de primele MIG-15.
Pentru reparatia noilor tipuri de avioane cu reactie, Ministerul Fortelor Armate din Romania a decis construirea unei capacitati de reparatie cu totul noi, care a fost amplasata in comuna Vasile Roaita (fosta Domnita Maria), in sudul orasului Bacau.
In 1949 a fost inceputa constructia halelor, hangarelor si cladirilor anexe, iar in 1951 a demarat instalarea utilajelor preluate de la fostul IAR Brasov, produse in tara sau importate din URSS.
In baza unui memoriu prezentat de ministrul fortelor armate, Emil Bodnaras, prin HCM nr. 1165/17.04.1953, semnat de Gheorghe Gheorghiu –Dej, a fost infiintat “Atelierul Central de Aviatie” sau Intreprinderea Economica “Uzina de Reparatii Avioane” (U.R.A.) ca intreprindere economica de gradul I “condusa pe principiul gospodariei chibzuite”, in subordinea Ministerului Fortelor Armate.
Scopul infiintarii a fost asigurarea reparatiei avioanelor din dotarea aviatiei militare si a motoarelor acestora, fabricarea pieselor de schimb, a sculelor, bunurilor si instalatiilor speciale “destinate ramurii aviatice, pentru asigurarea capacitatii de aparare a tarii si continuarii traditiei aviatiei romanesti”.
La 01.04.1955, U.R.A. functiona la intreaga capacitate cu un numar total de 382 de angajati.
In anul 1970, U.R.A. si-a schimbat numele in Intreprinderea de Reparat Avioane (I.R.Av.), iar numarul de angajati a ajuns la 1552.
Dezvoltarea ulterioara a intreprinderii, concretizata in construirea de noi capacitati de productie pentru proiectarea si constructia de trenuri de aterizare si agregate hidro-pneumatice pentru toate tipurile de avioane si elicoptere fabricate in Romania, proiectarea si constructia de avioane usoare de scoala si antrenament, proiectarea si constructia de motoare si reductoare de aviatie, proiectarea si constructia de echipamente radio-electronice de aviatie a condus la cresterea numarului de angajati, ajungand la 2630 in 1974, aproximativ 6900 in 1983 si la 8497 in 1989.
Intre timp s-a schimbat si numele intreprinderii, devenind Intreprinderea de Avioane Bacau (I.Av.).
In 1991, intreprinderea a fost reorganizata ca societate comerciala pe actiuni sub numele de AEROSTAR.
Anul 1997 a fost anul reproiectarii organizatorice si manageriale a intreprinderii, astfel ca s-a trecut de la organizarea clasica pe functiunile de baza ale unei firme, la o organizare moderna de tip divizionar, pe doua niveluri majore de management, respectiv managementul strategic si managementul tactic-operational.
In anul 1998 actiunile AEROSTAR au fost cotate la Bursa de Valori Bucuresti, sub indicatorul ARS.
Anul 2000 a insemnat privatizarea societatii.
Ca urmare a cresterilor succesive ale capitalului social, la sfarsitul anului 2002 acesta avea valoarea de 292.841.325.000 lei.
In anul 2002, AEROSTAR a inregistrat o cifra de afaceri de 730 miliarde lei, din care 53,31% a rezultat din exporturi. Pietele AEROSTAR sunt raspandite in Europa, Asia, Africa, Australia si America de Nord.
Ca urmare a diferitelor etape de reorganizare, ce a inclus si externalizarea unor capacitati si servicii, personalul societatii numara in prezent 2200 de angajati.
Principalele grupe de produse si servicii realizate in AEROSTAR de-a lungul timpului sunt urmatoarele: