Mediul de afaceri
Data: 1-15 iunie 2004
Cu toate ca atentia multor concetateni s-a concentrat asupra campaniei electorale pentru alegerile locale (este uluitoare cifra totala a candidatilor: peste 400.000), multe dintre temele care ii intereseaza in cel mai inalt grad pe votanti (si, printre ei, neindoios, numerosi ingineri) au scapat atentiei mass-media. Asa de exemplu, a fost aproape total eludata tema mediului de afaceri, ca "pat germinativ" pentru activitati economice profitabile, generatoare de locuri de munca, de prosperitate in toate unitatile administrativ-teritoriale.
A fost nevoie ca o prestigioasa institutie de peste hotare, "Economist Intelligence Unit" (EIU) sa dea publicitatii un incitant Raport pentru ca noi, cei ce traim in Rom@nia, sa ne reamintim c@t de important este mediul de afaceri in ansamblul factorilor care contribuie, decisiv, la iesirea societatii rom@nesti din mult prea indelungata perioada de tranzitie.
Raportul evocat analizeaza elementele care pot defini mediul de afaceri, intre care stabilitatea politica, politicile referitoare la investitiile straine, situatia de pe piata muncii, accesul la surse de finantare, reglementarile privind initiativa privata. Pentru fiecare componenta se acorda un punctaj de la 1 la 10. Apoi, se face media. Rom@nia a obtinut un punctaj global de 4,86. Cu alte cuvinte, ne aflam, pe undeva, la jumatatea drumului de la necorespunzator la optim. Folosim conceptul de optim deoarece nu este vorba despre un stadiu ideal, imposibil de atins, de altfel.
Raportul EIU nu face altceva dec@t sa confirme ceea ce foarte multi dintre noi am constatat, chiar la cea mai rapida trecere in revista a elementelor care definesc mediul de afaceri. Practic, este vorba despre majoritatea hibelor care au determinat autoritatile UE sa nu acorde (inca) tarii noastre calificativul de economie de piata functionala. Cele mai numeroase recomandari se refera la asigurarea unei mai mari stabilitati legislative, combaterea efectiva (nu declarativ) a coruptiei si birocratiei, reducerea poverii fiscale, stimularea creditarii afecerilor profitabile. |n fond, acestea sunt si directiile in care autoritatile de la Bucuresti s-ar cuveni sa actioneze. Poate ca atunci c@nd vor scapa de "grijile" campaniei electorale isi vor indrepta atentia si asupra acestor probleme "prozaice". Timpul preseaza, iar neindeplinirea , la timp, a promisiunilor facute, inclusiv in privinta ameliorarii mediului de afaceri, pune grav sub semnul intrebarii aderarea Rom@niei la UE la termenul mult dorit: 1 ianuarie 2007.