ECONOMIA HIDROGENULUI – PROMISIUNE SAU REVOLUTIE?
Data: 1-15 iunie 2005
(Urmare din nr. trecut)
In domeniul productiei si tehnologiilor de livrare a hidrogenului, cercetarea-dezvoltarea are de solutionat, in principal, urmatoarele probleme: biomasa si producerea hidrogenului, procese fotolitice, tehnologii de productie distribuita, tehnologii de separare si purificare, sisteme perfectionate de electroliza, producerea hidrogenului prin folosirea de cicluri termochimice de inalta temperatura pentru descompunerea apei, analiza infrastructurii productiei de hidrogen etc.
In domeniul stocarii hidrogenului au fost lansate proiecte de cercetare-dezvoltare si experimentari cu materiale si tehnologii de stocare, inclusiv cercetari de baza menite sa imbunatateasca intelegerea mecanismelor fundamentale de stocare a hidrogenului in hidruri. Numerosi cercetatori incearca sa optimizeze hidrurile metalice, modificand aliajele metalice sau divizand fin hidrurile pentru a spori suprafata de reactie.
Cu cativa ani in urma s-a descoperit ca o mare cantitate de hidrogen poate fi stocata in nanotuburi de carbon. Aceste tuburi lungi, de cativa nanometri diametru, formate numai din carbon, pot capta hidrogenul, dar fabricarea lor nu este inca pusa la punct, iar costurile raman excesive. Alti cercetatori se refera la stocarea hidrogenului in microbaloane de sticla care, datorita dimensiunilor reduse, ar putea suporta presiuni ridicate.
Un specialist al Organizatiei de Tehnologie Industriala si Noi Energii (Japonia) considera ca este o greseala sa finantezi in continuare cercetari in domeniul stocarii hidrogenului prin comprimare sau prin folosirea hidrurilor metalice. El a declarat: "Chiar daca am creste presiunea la 1000 Mpa, vehiculele nu vor fi apte sa transporte 5 kg de hidrogen si sa parcurga o distanta de 500 km” El a estimat ca 300 Km este distanta maxima care ar putea fi parcursa mentinand o sarcina utila rezonabila: doi pasageri si sistemul de conditionare a aerului.
In mai 2003, DOE SUA a organizat un simpozion referitor la stocare, a carui principala concluzie a fost ca „guvernul nu trebuie sa subventioneze cercetari pentru stocarea hidrogenului prin comprimare sau prin hidruri metalice, finantarea guvernamentala trebuie sa acorde atentie tehnologiilor inovative ca hidrurile metalice usoare, ca de exemplu hidruri de sodiu-aluminiu sau hidride de sodiu-bor.
In literatura se afirma ca trebuie efectuate cercetari si pentru dezvoltarea de sisteme energetice complete integrate, portabile, bazate pe celule de combustie, care sa se incheie cu validarea prin testare in conditii reale. Eforturi de cercetare au fost orientate si pentru cresterea randamentului motorului cu ardere interna care functioneaza cu hidrogen drept combustibil, pentru studiul problemei detonatiei, pentru noi tehnici de injectare, precum si pentru solutionarea dificilei probleme a stocarii hidrogenului la bordul autovehiculului.
In tarile dezvoltate industrial exista un mare interes pentru formarea cadrelor didactice si pentru stabilirea programelor analitice de pregatire in invatamantul mediu si superior pentru instruirea viitorilor producatori si utilizatori ai hidrogenului.
9. CONCLUZII
1. Hidrogenul si celulele de combustie au potentialul de a schimba tehnologia energetica mondiala, solutionand probleme cu care este confruntata lumea: dependenta de extractia sau importul de titei si derivatele sale, poluarea atmosferica, efectul de sera etc. Dar, in zilele noastre, tehnologia hidrogenului si a celulelor de combustie este mai mult o reclama exagerata decat o revolutie.
2. Transpunerea in realitate a potentialului hidrogenului si al celulelor de combustie depinde de dezvoltarea stiintei si tehnologiilor specifice din domeniu. La nivel national si international este necesar sa se faca un studiu prospectiv asupra economiei hidrogenului, care va schimba modalitatea in care energia este produsa si utilizata.
3. Utilizarea hidrogenului ca un purtator de energie va schimba multe aspecte ale vietii noastre in viitor. Impreuna cu celula de combustie, hidrogenul are potentialul de a revolutiona intregul sistem energetic mondial.