Educatia - componenta esentiala a dezvoltarii durabile (II)
Data: 1-15 iunie 2011
(Urmare din numarul trecut)
- Dezvoltarea unor programe de studiu diferentiate conform specificului local si nevoilor elevilor/studentilor; acoperirea unui spectru larg si echilibrat de domenii ale cunoasterii pentru intelegerea in profunzime a legaturilor corelative intre aspectele economice, sociale si de mediu; insusirea limbilor straine; valorizarea oportunitatilor pentru invatare inter- si trans-disciplinara; dobandirea de abilitati privind planificarea/cercetarea atat la nivel individual, cat si in echipe; implicarea participativa in serviciile pentru comunitate; spiritul de responsabilitate fata de problemele globale comune; respect fata de valorile universale, multiculturalitate si specificul identitar; dezvoltarea curiozitatii creatoare si (auto)interogarea continua.
- Extinderea invatamantului si formarii profesionale de calitate in mediul rural, cultivarea egalitatii de sanse si atragerea in sistemul educational a tinerilor din grupurile defavorizate.
-Extinderea cooperarii internationale prin initierea si participarea la programe si proiecte europene, bilaterale, transfrontaliere; largirea prezentei scolii romanesti in organismele reprezentative la nivel european si international; incurajarea participarii diasporei stiintifice romanesti la proiecte educationale realizate in Romania si la evaluarea proiectelor, programelor si politicilor educationale relevante pentru domeniul dezvoltarii durabile.
Ultima parte a Strategiei Nationale isi propune drept orizont anul 2030. Obiectivul national pentru aceasta etapa este formulat astfel:
Situarea sistemului de invatamant si formare profesionala din Romania la nivelul performantelor superioare din UE; apropierea semnificativa de nivelul mediu al UE in privinta serviciilor educationale oferite in mediul rural si pentru persoanele provenite din medii dezavantajate sau cu dizabilitati.
- Principiile si practicile dezvoltarii durabile vor fi incorporate organic in ansamblul politicilor educationale. In momentul in care a fost redactata si aceasta parte a Strategiei Nationale, nu fusesera inca efectuate o serie de exercitii de viziune bazate pe evaluarea comparativa a rezultatelor obtinute la fiecare 5 ani, anul relevant pentru orizontul 2030 fiind 2019. In consecinta, au fost definite doar elementele cu un caracter foarte general care au decurs din experienta acumulata pana in anul 2008 inclusiv. Le redam si pe acestea, deoarece isi pastreaza intreaga valabilitate si din perspectiva Strategiei Europa 2020:
- Eficienta interna si externa a sistemului de educatie - de la educatia timpurie la studiile post-doctorale, de la educatia oficializata la cea nonformala, de la formarea profesionala initiala si permanenta pana la accesul echitabil la invatare, in conditii de calitate - va fi, in continuare, obiectivul principal. Invatarea eficienta va ramane o prioritate, iar formele si metodele de predare vor fi caracterizate prin diversitatea si flexibilitatea abordarilor pedagogice si se vor concentra pe formarea deprinderii de a invata si acumula cunostinte utile si a capacitatii de a aplica aceste cunostinte intr-un spectru larg de domenii.
- Metodologia de evaluare, certificare si atestare a calitatii actului educational, precum si a relevantei acestuia pe piata muncii se va alinia la procedurile de raportare conforme cu reperele de performanta adoptate in Uniunea Europeana si la cele mai bune practici existente pe plan mondial.
- Extinderea, in continuare, a cooperarii internationale.
*
* *
Cum se poate lesne constata, prin Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei. Orizonturi 2013 - 2020 - 2030, avem la dispozitie un document cu o valoare de necontestat, date fiind si fortele care au participat la elaborarea ei. Cu toate ca - asa cum am subliniat pe parcurs - multe elemente componente se cer actualizate, esentialul ramane, in continuare, valabil, ceea ce poate si trebuie sa constituie repere in demersurile ulterioare menite sa asigure o reala reforma a educatiei in tara noastra. Faptul ca avem de-a face cu trei orizonturi temporale este de natura a releva din nou importanta capitala a abordarii acestei teme dintr-o larga perspectiva istorica. Numai in acest fel, masurile, pe etape, vor avea consistenta necesara, acel grad de coerenta si continuitate fara de care procesul educational nu poate avea efectele scontate. Este principalul mesaj pe care ni-l transmite, peste timp, documentul caruia i-am consacrat insemnarile de fata.
Un argument in plus il constituie faptul ca Strategia Nationala a fost elaborata sub egida Academiei Romane, care si-a asumat obligatia de a urmari aplicarea ei si actualizarea unor masuri. In acelasi timp, se cere subliniat ca asumarea strategiei nu este conditionata de ciclurile electorale, ceea ce-i confera coerenta, continuitate, stabilitate.