CER&UIC: costurile externe favorizeaza transportul feroviar
Data: 1 - 15 iunie 2012
Potrivit rezultatelor unui raport care a analizat costurile externe din sectorul transporturilor au fost reconfirmate avantajele nete ale sectorului de transport feroviar atunci cand vine vorba despre impactul social si asupra mediului al diferitelor moduri de transport.
Studiul, realizat pentru Uniunea Internationala a Cailor Ferate (UIC) de catre o echipa de consultanti independenti formata din CE Delft, INFRAS si ISI, confirma faptul ca valoarea costurilor externe rezultate din transportul rutier si cel aerian, pentru pasager/km, sunt de patru ori mai ridicate decat cele din transportul feroviar. Aceleasi valori se observa si pentru transportul de marfa. Transportul rutier este responsabil pentru o cota covarsitoare a costurilor externe, situata la 93%. Autoturismele genereaza costuri externe de 62%, urmate de camioane, care totalizeaza 14% din costurile externe, furgonetele genereaza 9%, motocicletele au costuri externe de 5% iar autobuzele de 4%. Transportul aerian de pasageri (studiul a analizat zborurile efectuate doar in Europa) are cea mai mare cota de costuri externe, de 4%. Transportul feroviar genereaza mai putin de 2% din totalul costurilor externe atat pentru transportul de marfa, cat si pentru cel de calatori. Transportul maritim intern de marfa genereaza costuri externe de 0,3%. In total, aproximativ 76% din costurile externe pot fi atribuite transportului de pasageri si 24% celui de marfa.
Totalul costurilor externe in sectorul transporturilor in UE-27 [fara Malta si Cipru - care nu detin cale ferata (n.r.) - dar incluzand Norvegia si Elvetia (nu sunt state membre UE, dar au cale ferata n.r.)] se ridica la peste 500 miliarde euro (cifre inregistrate in 2008), ceea ce inseamna aproximativ 4% din PIB-ul UE. Daca sunt incluse si taxele de aglomerare, sumei sus-mentionate i se mai adauga un procentaj de la 0,9 pana la 1,9%, fapt care urca impactul total al costurilor externe la 5 - 6% din PIB-ul UE.
Abordarea problemei costurilor externe poate functiona prin stabilirea unei valori monetare pentru fiecare impact al sectorului transporturi (zgomot, dioxid de carbon, poluarea aerului, accidente etc.) si apoi prin calcularea impactului total al fiecarui mod de transport. Estimarile totale si cele medii ale costurilor externe asigura o baza solida pentru compararea impactului negativ al diferitelor moduri de transport asupra mediului si pot fi, de asemenea, folosite pentru dezvoltarea unei strategii generale de catre Comisia Europeana si statele membre. O alta metoda ar putea consta in analiza cost-beneficiu pentru proiectele de infrastructura. De asemenea, rezultatele studiului pot fi utilizate ca baza pentru strategiile de stabilire a preturilor pentru transporturi.
Aceste rezultate apar intr-un moment crucial pentru dezbaterea strategiei europene de transport. O mai buna utilizare a indicatorilor de preturi, prin internalizarea costurilor externe, a fost una dintre platformele de baza pentru Cartea Alba a Transporturilor din 2011. Ultima revizuire a Directivei privind Eurovinieta, finalizata in 2011, permite in prezent statelor membre UE sa calculeze taxele pentru transportul rutier de marfuri, care includ taxele pentru poluarea aerului si pentru zgomotul generat. „Acest raport important este doar un nou indiciu clar al beneficiilor sectorului feroviar din punctul de vedere al aspectului de mediu, social si economic. El demonstreaza faptul ca transportul feroviar are un rol cheie in dezvoltarea unei economii verzi“, a declarat directorul general al UIC, Jean-Pierre Loubinoux. La randul sau, directorul general al Comunitatii Europene a Companiilor de Cale Ferata si Infrastructura (CER), Libor Lochman, a declarat: „Aceste cifre noi subliniaza costurile pe care trebuie sa le suporte societatea mai degraba decat utilizatorii individuali. Prin urmare, speram ca CE sa avanseze planurile pentru o mai accentuata internalizare a costurilor externe care sa duca la o concurenta mai corecta intre diferitele moduri de transport si care sa creeze conditiile necesare schimbului modal in favoarea mijloacelor de transport mai putin poluante“.