Importante momente aniversare tehnico-economice in 2012 (X)
Data: 1 - 15 iunie 2012
Desi mai apropiate de zilele noastre, multe dintre realizarile tehnico-stiintifice si economice a caror aniversare „rotunda“ este marcata in 2012 au ramas intr-un con de umbra, sub vitregia vremurilor. Le rememoram, odata cu exprimarea respectului fata de autorii lor cunoscuti si mai putin cunoscuti.
30 de ani de la:
- Realizarea, la Santierul Naval din Galati, a primei platforme romanesti de derocari sub apa, destinata lucrarilor de amenajare a portului Constanta-sud, in care patrundea Canalul Dunare - Marea Neagra. In acelasi timp, la Santierul Naval de la Sulina, era data in exploatare cala de lansare si de ridicare a navelor de 4500 tdw;
- Extragerea, la o sonda din schela petroliera Asau (jud. Bacau) a titeiului de la peste 5300 m, cea mai mare adancime a unei sonde productive forate in Europa;
- Terminarea construirii, la Intreprinderea de Avioane de la Baneasa - Bucuresti, a primului mare avion turboreactor romanesc de pasageri, ROMBAC 1-11, in colaborare cu firmele engleze British Airspace si Rolls Royce. Avionul, cu o capacitate de 119 locuri, avea o autonomie de zbor de 2500 - 3000 km, desfasura o viteza de croaziera de 850 km/h la altitudinea de 11 000 m si putea lua o incarcatura de peste 11 tone. Era dotat cu doua motoare Spey 512, construite in tara sub licenta, multe parti componente fiind, insa, asimilate in fabricatie de intreprinderi romanesti, si era prevazut cu aparatura ultramoderna, care ii conferea performante tehnice exceptionale. Zborul inaugural al avionului a avut loc pe ruta Bucuresti - Timisoara, la 28 ianuarie 1983.
25 de ani de la:
- Lansarea la apa a numeroase nave (un record in materie comparativ cu anii precedenti): la Mangalia, primul petrolier de 25.000 tdw (nava ultramoderna a primit numele de Moreni), petrolierul Barbosi, de 65 000 tdw; la Constanta, petrolierul gigant Pacea, de 150 000 tdw, primul petrolier Prahova, de 85 000 tdw, prima nava-petrolier de 85 000 tdw, echipata cu motoare, instalatii si aparatura de navigatie exclusiv romanesti; la Galati, nava Alexandria, cu o capacitate de 15 000 tdw, prima dintr-o serie din tipul universal, cu performante in toate domeniile navigatiei maritime; la Braila, primul tanc multifunctional, de 4000 tdw;
- Darea in exploatare, in Bucuresti, a pasajelor rutiere Baneasa (in lungime de 578 m) si Marasesti (in lungime de 544 m);
- Extragerea primelor cantitati de titei din subsolul marin al platoului continental romanesc al Marii Negre. Se confirma, astfel, rezultatele explorarilor efectuate cu ajutorul platformelor de foraj de fabricatie autohtona;
- Darea in folosinta, in premiera, a liniilor de tramvai in mai multe mari localitati: Brasov (in lungime de 6,7 km), Craiova (in lungime de 19 km), Cluj-Napoca (in lungime de 13 km) si Ploiesti (in lungime de 9 km);
- Intrarea in productie a mai multor capacitati industriale importante: Intreprinderea de tevi de la Slatina, Intreprinderea de utilaj minier din Satu Mare, Combinatul Metalurgic de la Tulcea, Intreprinderea de Confectii din Curtea de Arges;
- Inaugurarea liniei de metrou bucurestean pe tronsonul Piata Unirii - Pipera, in lungime de 8,4 km, ceea ce marcheaza incheierea lucrarilor pe Magistrala a doua Nord-Sud, in lungime totala de 18,7 km;
- Inaugurarea oficiala a ansamblului feroviar si rutier de poduri dunarene din zona Fetesti - Cernavoda (in lungime de 1,6 km, din care 470 m deasupra Dunarii), a tronsonului de autostrada Fetesti - Cernavoda si a Canalului Poarta Alba - Midia - Navodari, in lungime de 26,6 km;
- Racordarea Garii de Nord la reteaua metroului, prin intrarea in exploatare a tronsonului Crangasi - Gara de Nord (Magistrala I).