Miza pe competitivitate
Data: 1 - 15 iunie 2013
Cele patru strategii ale Romaniei - pentru competitivitate, reindustrializare, strategia pentru export si cea pentru inovare - ar trebui sa fie finalizate pana la sfarsitul anului 2013, tinta fiind stabilita pentru jumatatea lunii noiembrie, a declarat ministrul Economiei, Varujan Vosganian, in cadrul conferintei Dezvoltarea competitiva prin inovare, antreprenoriat si mobilizarea sectorului IMM - optiuni strategice de urmat pentru Romania, eveniment desfasurat sub auspiciile Ministerului Economiei, in contextul elaborarii Strategiei Nationale de Competitivitate 2014 - 2020. Ministrul a spus ca Strategia pentru competitivitate este importanta in contextul absorbtiei fondurilor europene in urmatorii ani: „Strategia pentru competitivitate trebuie finalizata pana la sfarsitul acestui an, pentru ca, altfel, in contextul bugetar 2014 - 2020, iar nu vom sti pe ce fonduri europene mizam si cum le vom cheltui. Este o conditie ex-ante pentru programarea bugetara 2014 - 2020“. De asemenea, acesta a adaugat ca brandul Romaniei trebuie sa fie competitivitatea economica, precizand ca in cadrul intrevederilor sale din strainatate considera ca este oportuna o prezentare a potentialului economic al Romaniei, in afara de simbolurile traditionale promovate. „Competitivitatea trebuie sa fie blazonul, marca Romaniei. (...) Romanii trebuie sa fie mandri nu doar de muzica populara si de fotbalisti. Trebuie sa spuna: Sunt mandru ca sunt roman pentru ca «the sistem works». Iar eu nu trebuie sa ma duc in delegatiile oficiale precum un staret cu fresce sau ca un arheolog, cu cioburi de oale, ci cu programe competitive“, a declarat ministrul. El a adaugat ca Strategia pentru reindustrializare va fi elaborata in paralel, documentul urmand sa valorifice potentialul industrial al Romaniei, in corelare cu forta de munca si cu fluxurile investitionale. El a mentionat ca Strategia pentru export a Romaniei trebuie sa se concentreze pe deschiderea catre pietele terte. „Strategia pentru export trebuie sa fie bazata pe avantajele competitive. Avem un avantaj competitiv urias fata de Rusia. Excedentul a fost de un miliard de dolari. De asemenea, trebuie utilizate avantajele competitive in Africa, Noua Zeelanda. Nu avem reprezentanti ai retelei comerciale in aceste zone si trebuie sa ne deschidem catre piete terte pentru a evita sinergia crizei“, a mentionat ministrul Economiei.