Conferinta Internationala de Studii Interdisciplinare (International Conference on Interdisciplinary Studies - ICIS 2016) Tema editiei: Interdisciplinaritatea si creativitatea in societatea cunoasterii
Data: 1-15 iunie 2016 2016
Conferinţa ICIS 2016 a fost organizată de Universitatea Ovidius din Constanţa, în parteneriat cu Asociaţia Generală a In-ginerilor din România (AGIR) şi Societatea Română de Grafică Inginerească (SOR-GING). ICIS 2016 a avut girul Academiei Române prin Comitetul Român de Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii (CRIFST), Academiei de Ştiinţe Tehnice din România (ASTR), Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România (AOSR), Centrului de Studii şi Cercetări asupra Riscurilor şi Vulnerabilităţii al Universităţii CAEN, Franţa şi al unui Comitet Onorific format din personalităţi recunoscute pe plan naţional şi internaţional. Dezbaterile, stimulate şi de modul interactiv de desfăşurare a lucrărilor, s-au dovedit fructuoase, fapt atestat şi de interesul manifestat de mari agenţi economici locali (Administraţia Portului Maritim Constanţa - APMC, Grup Servicii Petroliere Constanţa - GSP, CELCO Constanţa), ai căror reprezentanţi au prezentat programele lor de activitate şi disponibilitatea de a colabora pentru a mări angajabilitatea viitorilor specialişti.
Concepte novatoare, deschideri spre performanţă
Publicul a beneficiat de 9 prezentări în plen şi de 24 prezentări pe secţiuni, toate prilejuind interesante dezbateri, de înalt nivel academic şi civic. O noutate a fost formatul acestui eveniment, care a inclus şi un atelier studenţesc de creativitate, desfăşurat pe parcursul primei zile. În acest context, studenţi cu diferite specializări de studiu ai facultăţilor de arte şi inginerie mecanică au colaborat sub îndrumarea unor cadre didactice entuziaste de la Facultatea de Arte a Universităţii Ovidius şi au prezentat, la finalul zilei, un concept artistic ilustrativ pentru ideea de interdisciplinaritate şi interacţiune între formele de exprimare a creativităţii umane.
Toate lucrările prezentate vor fi publi-cate, în detaliu, în volum Open Access, Editura InTECH cu ISBN (lucrările în limba engleză) şi în Buletinul AGIR (lucrările în limba română, http://www.buletinulagir.agir.ro/numar_revista.php?id=127).
Pentru a exemplifica tematica şi ţinuta intervenţiilor, reţinem, între altele:
Prof. univ. dr. Mihai Gârţu, prorector, a prezentat Universitatea Ovidius Constanţa, participarea ei activă în spaţiul academic naţional şi internaţional.
Preşedintele AGIR, Mihai Mihăiţă, a făcut o sinteză a aplicării interdisciplinarităţii şi creativităţii în domeniul ingineriei, la nivel mondial şi în România. „Acum, când are loc o dezvoltare puternică a ştiinţelor şi tehnologiilor, disciplinele nu pot fi abordate ca fiind închise sau separate, ignorând conexiunile complexe existente între ele, iar faptul că viaţa nu este împărţită pe discipline constituie cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate. Utilizarea principiilor, metodelor şi tehnicilor rezultate în urma unor abordări interdisciplinare este foarte importantă în dezvoltarea creativităţii deoarece prin ea se realizează un transfer de concepte şi metodologii dintr-o disciplină în alta pentru a permite abordarea adecvată a problemelor de cercetare", a subliniat preşedintele AGIR. Vorbitorul a propus susţinerea de către AGIR a acţiunilor care vor rezulta în urma dezbate-rilor şi implicarea, în continuare, în organizarea ediţiilor viitoare ale conferinţei.
Şi-au mai susţinut punctele de vedere prof. univ. dr. ing. Tomasz Sadowski, de la Universitatea Tehnică, Lublin (Polonia), specialist recunoscut în domeniul mecanicii solidului, mecanicii ruperii și modelării materialelor avansate, proaspăt Doctor Honoris Causa al Universității Ovidius. Academician Dan Ioan Tufiş, director al Institutului de Cercetări pentru Inteligenţa Artificială (ICIA) din Academia Română a prezentat proiectul CoRoLa - Program Prioritar al Academiei care are ca obiectiv de bază reali-zarea unui corpus computaţional de referinţă pentru limba română contemporană; a precizat şi detaliat importanţa acestuia, atât pentru îmbogăţirea cunoaşterii, în general, cât şi pentru dezvoltarea de noi tehnologii specifice societăţii cunoaşterii, în particular.
Premisa esenţială a succesului: colaborarea cu mediul de afaceri
De asemenea, reprezentanţi ai mediului de afaceri (Administraţia Portului Maritim Constanţa - APMC, Grup Servicii Petroliere - GSP Constanţa, CELCO Constanţa) au făcut o prezentare a proiectelor referitoare la dezvoltarea organizaţiei respective, precum şi la pregătirea profesională a viitorilor angajaţi. De un interes deosebit s-au bucurat răspunsurile lor la o întrebarea adresată de prof. univ. dr. ing. Valentina Pomazan: care sunt cele mai importante cinci abilităţi pe care trebuie să le aibă viitorii lor angajaţi?
S-au prezentat atât teme specifice abordării teoretice, a interdisciplinarităţii şi creativităţii, cât şi abordării practice, impuse de tranziţia spre societatea cunoaşterii. Ing. dipl. Nicolae Fildan, preşedintele Sucursalei AGIR Constanţa, a făcut propuneri concrete referitoare la restructurarea sistemului educaţional şi al cercetării pentru a facilita urgentarea tranziţiei la societatea cunoaşterii. A subliniat faptul că este oportună continuarea dezbaterilor pe această temă, utilizând sursele şi resursele oferite de AGIR (publicaţii proprii, forum pentru dezbateri pe site etc.). Tranziţia la societatea cunoaşterii, conform precizării prof. univ. dr. ing. Şerban Raicu, este îngreunată mult în România de lipsa unei viziuni clare pe acest domeniu la toate nivelurile (politic, economic, civic etc).
Expuneri de mare interes au avut, de asemenea, conf. univ. dr. ing. Eugen Petac, care a subliniat rolul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor ca suport creativ şi colaborativ, propice dezvoltării interdisciplinarităţii. A propus, pentru ediția viitoare, identificarea de soluții pentru acordarea statutului de participant online. Conf. univ. dr. Anca Mihuţ, Academia de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca, afirmă faptul că teatrul este oglinda unei societăți. După părerea autoarei, menirea spectacolului ar fi, de această dată, să pună în fața societății o oglindă în care aceasta să-și regăsească armonia chipului schimonosit, să-și regăsească adevăratele valori și emoțiile profunde.
Totodată, a fost urmărită o demonstraţie practică, sub coordonarea conf. univ. dr. Ruxandra Mirea, prof. asociat Stelea Cocârlea, dr. Lelia Rus Pîrvan şi dr. Sânziana Romanescu Cuciuc de la Facultatea de Arte a Universităţii Ovidius, realizată printr-un spectacol care şi-a propus să susţină creativitatea şi spontaneitatea, exprimarea liberă şi... fericirea. Au fost implicaţi studenţi-artişti, studenţi-ingineri şi un violonist elev.
Referitor la pregătirea profesională, s-au evidenţiat două soluţii practice de succes: centrul de pregătire GSP (dotat cu simulatoare de ultimă generaţie şi având acreditări internaţionale pentru toate specializările realizate) şi nava şcoală Bricul Mircea (care îmbină pregătirea teoretică cu cea practică pentru navigaţie şi electromecanică). Prof. univ. dr. ing. Gheorghe Samoilescu a făcut o prezentare detaliată la bordul acestei nave.
Proiectele prezentate de institutele de cercetări din zonă (Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare Delta Dunării Tulcea şi Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare Marină Grigore Antipa, Constanţa) se bucură de finanţare europeană şi au impact deosebit asupra dezvoltării Dobrogei (şi nu numai). Lista ar putea continua cu alte exemplificări la fel de importante şi de interesante.
În concluzie, se poate afirma că prin lucrările prezentate s-a realizat o abordare holistică a temei supuse dezbaterilor, deschizându-se, astfel, drumul spre o viitoare conferinţă, care are toate premisele pentru a fi, cel puţin, la fel de interesantă şi atractivă.