Romania va avea pentru prima data informatii despre viitorul absolventilor universitatilor din tara
Data: 1-15 iunie 2022
Mediul universitar va fi conectat la piața muncii și va putea avea, pentru prima dată, informații despre viitorul absolvenților universităților românești, în contextul promovării OUG nr. 69/2022 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și prorogarea unor termene, a anunțat ministrul de resort, Sorin Cîmpeanu. Printre altele, prin noul act normativ s-a realizat baza legală pentru ca trasabilitatea absolvenților de învățământ superior, integrarea lor pe piața muncii și nu numai să poată fi monitorizate. „Practic, s-a creat baza legală pentru ca sistemul registrul matricol unic al universităților din România (RMUR) existent în Ministerul Educației să poată fi interconectat, interoperabil, cu alte baze de date ale altor instituții. E un pas important pentru digitalizare, dar un pas încă și mai important pentru ca mediul universitar să fie mult mai bine conectat de societate. Repet, în acest fel am putea să avem pentru prima oară informații despre viitorul absolvenților universităților românești", a spus ministrul Educației.
RMUR este o bază de date electronică în care sunt înregistrați toți studenții din România din universitățile de stat sau particulare acreditate ori autorizate să funcționeze provizoriu, precum și studenții-doctoranzi din Academia Română.
Potrivit OUG nr. 69/2022, Ministerul Educației, în calitate de proprietar, beneficiar și operator al RMUR, controlează gestionarea sistemului, decide cu privire la modificările și îmbunătățirile care i se aduc, în urma consultării și pe baza propunerilor înaintate de către instituțiile care utilizează sistemul informatic, și răspunde solidar pentru confidențialitatea datelor personale înregistrate în sistem alături de celelalte instituții care au acces la acestea. Datele colectate în RMUR vor fi prelucrate în conformitate cu prevederile reglementărilor aplicabile domeniului protecției datelor. RMUR poate fi interoperabil cu alte baze de date electronice, atât ale instituțiilor de învățământ superior de stat și particulare, acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, cât și ale instituțiilor publice centrale. Interoperabilitatea se realizează în baza unor proceduri specifice pentru instituțiile din sistemul de învățământ superior, respectiv a unor protocoale încheiate între Ministerul Educației și alte ministere sau autorități de care aparțin instituțiile care gestionează celelalte baze de date de la nivel național.
De asemenea, prin același act normativ au fost adoptate măsuri la nivelul învățământului superior pentru ca universitățile românești să desfășoare întregul proces de învățământ cu respectarea standardelor de calitate, valorificând componenta de digitalizare, metodele didactice alternative de predare-învățare-evaluare, în format online.
Până la apariția OUG nr. 69/2022, în Legea educației naționale nr. 1/2011, forma de învățământ cu frecvență era definită într-un mod limitativ și condiționată de prezența nemijlocită a cadrelor didactice și studenților în spațiul universitar. Prin noua Ordonanță de Urgență, se asigură cadrul legal pentru ca desfășurarea învățământului cu frecvență să se realizeze și prin intermediul resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice, cu respectarea unor standarde de evaluare ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS). Pe baza aplicării standardelor de calitate, instituțiile de învățământ superior au dreptul de a organiza programe de studii în noile condiții. A fost reglementată inclusiv definiția cursului online sincron ca fiind cursul la care studenții și cadrele didactice participă în același timp dar în locații separate, în general altele decât campusul universitar. „Până acum, legea educației definea spațiul universitar prin prezența nemijlocită, simultană, a studenților și cadrelor didactice. Prin această schimbare de paradigmă, aprobată acum de către Guvernul României, universitățile, pe baza respectării unor standarde de calitate (...), vor putea să se organizeze astfel încât, încă din toamna acestui an, în funcție de domeniu, având un specific pronunțat pe fiecare domeniu, diferențe între socio-umane sau învățământ de arte sau învățământ superior medical, vor putea să organizeze aceste activități și în regim online. Este o schimbare importantă", a spus Sorin Cîmpeanu.