Consiliul European a aprobat Regulamentul privind industria care contribuie la realizarea obiectivului zero emisii nete
Data: 1-15 iunie 2024
Consiliul European a adoptat, recent, Regulamentul privind industria care contribuie la îndeplinirea obiectivului zero emisii nete (NZIA), care plasează UE pe direcția consolidării capacităților interne de producție a tehnologiilor curate esențiale, informează un comunicat de presă al Comisiei Europene (CE). Se apreciază că prin crearea unui mediu de afaceri previzibil în sectorul producției de tehnologii curate, NZIA va spori competitivitatea și reziliența bazei industriale a UE și va sprijini crearea de locuri de muncă de calitate și o forță de muncă calificată. Prin stimularea producției interne a UE de tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete, NZIA va reduce riscul de a înlocui dependențele de combustibilii fosili cu dependențe tehnologice de actori externi.
- Credit foto: www.freepik.com
Un pas înainte spre asigurarea neutralității climatice
UE s-a angajat să atingă neutralitatea climatică până în 2050. Acest obiectiv este un element central al Pactului verde european și respectă angajamentul UE față de acțiunea globală în domeniul climei, asumat în cadrul Acordului de la Paris. Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete (NZIA) urmărește să extindă capacitatea UE de producție a tehnologiilor necesare pentru realizarea neutralității climatice, cum ar fi panourile solare, turbinele eoliene, pompele de căldură, bateriile, electrolizoarele și tehnologiile nucleare, printre altele, inclusiv componentele esențiale ale unor astfel de tehnologii, cum ar fi celulele fotovoltaice sau paletele de pe turbinele eoliene. Obiectivul este de a se asigura că UE își poate transforma economia, menținând în același timp autonomia strategică deschisă a Uniunii, asigurând accesul cetățenilor la energie curată, la prețuri accesibile și sigură și evitând crearea de noi dependențe. Regulamentul a fost anunțat de președinta CE Ursula von der Leyen ca parte a Planului industrial al Pactului verde, prezentat în februarie 2023. Planul a stabilit modul în care UE își va spori avantajul competitiv prin creșterea capacității de producție a UE de tehnologii și produse care contribuie la obiectivul zero emisii nete necesare pentru a îndeplini țintele UE în materie de climă. Pe lângă Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, Planul industrial al Pactului verde a anunțat Actul privind materiile prime critice (prezentat în numărul precedent al „Universului ingineresc") pentru a asigura un acces suficient la aceste materiale, cum ar fi pământurile rare, care sunt vitale pentru fabricarea tehnologiilor-cheie, precum și reforma organizării pieței energiei electrice, astfel încât consumatorii să beneficieze de costurile mai scăzute ale surselor regenerabile de energie. Legea privind materiile prime critice a intrat în vigoare la 23 mai 2024.
- Credit foto: www.freepik.com
Obiectivul Regulamentului este de a avea cel puțin 40% din nevoile anuale de implementare a tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete fabricate în UE până în 2030. Regulamentul simplifică cadrul de reglementare pentru atragerea de investiții și extinderea producției acestor tehnologii și, prin urmare, contribuie la creșterea competitivității industriei tehnologice care contribuie la îndeplinirea obiectivului.
În plus, autoritățile publice vor trebui să ia în considerare durabilitatea, reziliența, securitatea cibernetică și alte criterii calitative în cadrul procedurilor de achiziții pentru tehnologii curate, al licitațiilor pentru implementarea energiei din surse regenerabile și al altor forme de intervenție publică.
Statele membre vor putea sprijini un set de tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete, cum ar fi energia solară fotovoltaică, energia eoliană, pompele de căldură, tehnologiile nucleare, tehnologiile pe bază de hidrogen, bateriile și tehnologiile rețelelor, prin stabilirea unor „proiecte strategice" care ar beneficia de un statut prioritar la nivel național, de termene de autorizare mai scurte, de proceduri simplificate și de asistență în ceea ce privește accesul la finanțare.
Crearea unor văi de accelerare care contribuie la obiectivul zero emisii nete va facilita și mai mult înființarea de clustere de activități industriale care contribuie la realizarea obiectivului.
NZIA include măsuri pentru investiții în educație, formare și inovare, prin înființarea unor academii pentru industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete pentru a forma 100 000 de lucrători în termen de trei ani și pentru a sprijini recunoașterea reciprocă a calificărilor profesionale. Se vor institui spații de testare în materie de reglementare pentru testarea tehnologiilor inovatoare care contribuie la atingerea obiectivului în condiții de reglementare flexibile. În cele din urmă, platforma „Europa cu zero emisii nete" va servi drept centru central de coordonare, în cadrul căruia Comisia și țările UE pot discuta și face schimb de informații și pot colecta contribuții de la părțile interesate.
- Credit foto: www.freepik.com
Susținerea tehnologiilor care stimulează „tranziția verde"
Actul sprijină următoarele tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete: ● tehnologii solare; ● tehnologii eoliene terestre și de energie din surse regenerabile offshore; ● tehnologii de stocare a bateriilor și a energiei; ● pompe de căldură și tehnologii de energie geotermală; ● tehnologii pe bază de hidrogen; ● tehnologii durabile pe bază de biogaz și biometan; ● tehnologii de captare și stocare a dioxidului de carbon; ● tehnologiile rețelelor electrice; ● tehnologii energetice de fisiune nucleară; ● tehnologii bazate pe combustibili alternativi durabili; ● tehnologii hidroenergetice; ● orice alte tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile; ● tehnologii eficiente din punct de vedere energetic legate de sistemul energetic; ● tehnologii bazate pe combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică; ● soluții biotehnologice în materie de climă și energie; ● orice alte tehnologii industriale transformatoare pentru decarbonizare; ● tehnologii de transport și utilizare a CO2; ● modul de propulsie eoliană și tehnologiile de propulsie electrică pentru transport; ● orice alte tehnologii nucleare.
Având în vedere necesitatea de a spori competitivitatea în cadrul lanțurilor de aprovizionare cu zero emisii nete, Regulamentul acoperă, de asemenea, producătorii din industriile mari consumatoare de energie, cum ar fi oțelul, substanțele chimice sau cimentul, care produc componente utilizate în aceste tehnologii care contribuie la realizarea obiectivului zero emisii nete și care investesc în decarbonizare.
În vederea realizării obiectivelor stabilite, Regulamentul introduce noțiunea de „proiecte strategice care contribuie la obiectivul zero emisii nete", care sunt proiecte esențiale pentru îmbunătățirea și consolidarea rezilienței și a autonomiei industriei UE care contribuie la îndeplinirea obiectivului. Astfel de proiecte pot fi propuse de promotorii de proiecte și vor fi selectate de statul membru relevant pe baza contribuției lor la creșterea capacității de producție de (componente pentru) tehnologii care contribuie la obiectiv în cazul în care UE depinde în mare măsură de importurile dintr-o singură țară terță sau pe baza contribuției lor la competitivitatea lanțului de aprovizionare al industriei care contribuie la obiectivul zero emisii nete din UE.
Proiectele strategice care conduc la atingerea obiectivului beneficiază de „statut prioritar" la nivel național, ceea ce asigură un tratament administrativ rapid, precum și cea mai rapidă autorizare posibilă în termene mai scurte. Proiectele strategice cu zero emisii nete pot fi, de asemenea, considerate drept proiecte de interes public major. Promotorii de proiecte strategice care contribuie la obiectiv vor beneficia, de asemenea, de un accent suplimentar în cadrul platformei „Europa cu zero emisii nete", inclusiv în ceea ce privește consilierea în materie de finanțare. În plus, aceste proiecte ar trebui să beneficieze, dacă este necesar, de un tratament urgent în toate procedurile judiciare și de soluționare a litigiilor, în conformitate cu legislația națională și cu legislația UE.
Pentru a spori eficiența și transparența, Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete va impune statelor membre să înființeze ghișee unice care să acționeze ca puncte unice de contact pentru promotorii de proiecte în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a actului. Aceste puncte unice de contact vor facilita și vor coordona întregul proces de acordare a autorizațiilor și vor consilia, de asemenea, proiectele care contribuie la obiectivul zero emisii nete în ceea ce privește alte chestiuni importante relevante pentru atragerea de investiții și extinderea proiectelor care contribuie la atingerea obiectivului în UE.
Regulamentul introduce termene obligatorii pentru statele membre pentru întregul proces de acordare a autorizațiilor, în funcție de statutul și dimensiunea proiectelor: ▪ pentru proiectele strategice care contribuie la obiectivul zero emisii nete: 9 luni, în cazul în care capacitatea anuală de producție este mai mică de 1 GW și 12 luni în cazul în care această capacitate este mai mare de 1 GW sau în cazul în care producția nu este măsurată în GW; ▪ pentru alte proiecte de producere de tehnologie care contribuie la obiectiv: 12 luni, în cazul în care capacitatea anuală de producție este mai mică de 1 GW și 18 luni în cazul în care această capacitate este mai mare de 1 GW sau în cazul în care producția nu este măsurată în GW.
Pentru a reduce birocrația, Regulamentul asigură faptul că autoritățile acceptă toate documentele în format electronic și că iau în considerare studiile relevante preexistente și autorizațiile pentru a evita suprapunerile. De asemenea, va permite promotorilor de proiecte să aibă acces ușor la informații privind procedurile de soluționare a litigiilor. În același timp, evaluările și autorizațiile de mediu necesare în temeiul legislației UE care reprezintă o garanție esențială împotriva efectelor negative asupra mediului vor rămâne o parte integrantă a procedurilor de acordare a autorizațiilor.
- Credit foto: www.freepik.com
Modalități practice de atragere a investițiilor strategice și de promovare a inovării
Statele membre pot desemna văi de accelerare care contribuie la obiectivul zero emisii nete pentru a promova clusterele de activități industriale care contribuie la atingerea obiectivului. Aceste văi de accelerare vor atrage investiții în domenii în care infrastructura și alte nevoi pot fi mobilizate în rândul actorilor industriali, raționalizând și mai mult procedurile administrative prin intermediul propriilor puncte unice de contact specifice. În temeiul NZIA, autoritățile competente vor trebui să efectueze evaluări de mediu (în temeiul Directivei privind evaluarea strategică de mediu și al Directivei privind habitatele) ale zonei geografice, cu scopul de a raționaliza planificarea ulterioară a proiectelor individuale.
În plus, aceste văi de accelerare cu zero emisii nete și proiectele situate în acestea pot fi considerate ca fiind de un interes public major, indiferent dacă sunt proiecte strategice. Aceasta înseamnă că, atunci când este necesar, acestea pot obține o evaluare simplificată pentru derogări specifice în temeiul legislației relevante a UE în domeniul mediului. Investițiile publice în aceste văi de accelerare pot beneficia, de asemenea, de ratele maxime de cofinanțare în cadrul Fondului european de dezvoltare regională, al Fondului de coeziune, al Fondului pentru o tranziție justă și al Fondului social european +.
Regulamentul stimulează achiziționarea de tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete de la un set diversificat de furnizori, contribuind astfel la lanțuri de aprovizionare reziliente și îndeplinind standarde ambițioase în ceea ce privește mai multe dimensiuni, inclusiv durabilitatea mediului, securitatea cibernetică, inovarea și considerentele sociale.
Criteriile nelegate de preț menționate vor trebui să fie luate în considerare în achiziționarea de produse bazate pe tehnologie care contribuie la atingerea obiectivului, prin intermediul achizițiilor publice și al schemelor de subvenții menite să stimuleze achiziționarea privată de tehnologii adecvate. În plus, criteriile nelegate de preț vor trebui, de asemenea, să fie luate în considerare în cadrul licitațiilor pentru energia din surse regenerabile.
În general, includerea acestor așa-numite „criterii nelegate de preț" subliniază că, alături de preț și de o ofertă avantajoasă din punct de vedere economic, criteriile calitative vor juca un rol important în achiziționarea de tehnologii care contribuie la realizarea obiectivului zero emisii nete, oferind producătorilor de astfel de produse un avantaj.
- Credit foto: www.freepik.com
Sprijinirea prioritară a proiectelor de utilizare a energiei din surse regenerabile
Prin consolidarea lanțului de aprovizionare al UE cu tehnologii care contribuie la obiectivul zero emisii nete care sunt esențiale pentru tranziția către o energie curată, Regulamentul va asigura faptul că oferta de tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile va corespunde cererii necesare pentru a atinge obiectivele ambițioase de implementare stabilite în Directiva revizuită privind energia din surse regenerabile. Aceasta va contribui la evitarea blocajelor din lanțul de aprovizionare care încetinesc introducerea energiei din surse regenerabile și, prin urmare, vor întârzia tranziția către o energie curată.
În special în ceea ce privește energia din surse regenerabile, Regulamentul introduce dispoziții privind includerea unor criterii nelegate de preț în licitațiile de profil. Acestea vor sprijini implementarea tehnologiilor din domeniul energiei din surse regenerabile cu standarde ridicate de sustenabilitate și reziliență, în timp ce, în prezent, licitațiile se concentrează în mare măsură pe criteriile de preț. Noile norme impun statelor membre să introducă criterii legate de securitatea cibernetică, capacitatea de a realiza proiectele pe deplin și la timp, conduita profesională responsabilă, durabilitatea mediului, inovarea, integrarea sistemului energetic și reziliența, fie în etapa de precalificare, fie în etapele de atribuire a licitațiilor. Statele membre vor trebui să aplice aceste norme la 30% din volumul lor de licitații sau la cel puțin 6 GW din volumul licitat.
Demararea unui lanț valoric de captare, utilizare și stocare a dioxidului de carbon necesită o coordonare trans-sectorială pentru a reduce riscurile investițiilor private în captarea emisiilor de CO2. Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete stabilește un obiectiv la nivelul UE de a atinge o capacitate anuală de stocare a CO2 de 50 milioane tone în siturile geologice de stocare din UE până în 2030, pentru a asigura investitorii din industrie că emisiile lor captate pot fi stocate în Uniune. De asemenea, aceasta introduce conceptul de proiecte strategice care contribuie la obiectivul zero emisii nete pentru lanțurile valorice ale CO2, care includ captarea, transportul și stocarea, pentru a accelera dezvoltarea unor soluții industriale de gestionare a carbonului pe care industriile le pot utiliza pentru a-și decarboniza operațiunile.
Legea elimină o barieră majoră în calea dezvoltării captării și stocării CO2 ca soluție climatică viabilă din punct de vedere economic, în special pentru emisiile greu de redus în industriile mari consumatoare de energie, în conformitate cu obiectivele Comunicării privind gestionarea industrială a carbonului.
Transparența este creată prin reunirea celor mai relevante active pentru a crea o piață unică pentru serviciile de stocare a CO2. Aceasta include informații din partea statelor membre cu privire la capacitatea potențială de stocare a CO2 în ceea ce privește adecvarea geologică și datele geologice existente, în special cele provenite din explorarea siturilor de producție a hidrocarburilor. Investitorii în siturile de stocare vor beneficia de informații cu privire la proiectele planificate de captare a CO2, iar infrastructurile de transport de CO2 necesare vor beneficia de pe urma faptului că statele membre și UE depun toate eforturile rezonabile pentru a sprijini implementarea acestora. În plus, Regulamentul impune producătorilor de petrol și gaze din UE să contribuie în mod proporțional la înființarea siturilor de stocare a CO2 necesare în UE. Astfel de situri pot fi recunoscute ca proiecte strategice care contribuie la obiectivul zero emisii nete dacă sunt situate pe teritoriul UE, dacă urmăresc să furnizeze capacitatea de injectare de CO2 disponibilă din punct de vedere operațional până în 2030 sau mai devreme și dacă au solicitat o autorizație pentru stocarea geologică sigură și permanentă a CO2.
- Credit foto: www.freepik.com
Noi deschideri spre metodologii și practici care accelerează progresul științifico-tehnic
Regulamentul împuternicește statele membre să creeze spații de testare în materie de reglementare care contribuie la obiectivul zero emisii nete pentru a testa tehnologii inovatoare care contribuie la atingerea obiectivului, într-un mediu controlat pentru o perioadă limitată de timp. Actul prevede introducerea de către statele membre a unor astfel de regimuri de reglementare excepționale și temporare care să permită dezvoltarea, testarea și validarea tehnologiilor inovatoare care contribuie la îndeplinirea obiectivului înainte de introducerea lor pe piață. Astfel de spații de testare pot fi instituite de statele membre din proprie inițiativă sau la cererea oricărei întreprinderi care dezvoltă tehnologii inovatoare care facilitează atingerea obiectivului, respectând un set de criterii de eligibilitate și de selecție. Atunci când vor fi eligibile, întreprinderile mici și mijlocii vor beneficia de sprijin suplimentar pentru a avea acces la spațiile de testare.
Modalitățile și condițiile de instituire și funcționare a spațiilor de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile care contribuie la realizarea obiectivului vor fi clarificate în legislația secundară, și anume în actele de punere în aplicare, care decurg din Regulament. În plus, Comisia a publicat, în iulie 2023, un Ghid pentru casetele selective, astfel cum s-a anunțat în Noua agendă europeană de inovare. Acesta sprijină statele membre în pregătirea spațiilor de testare în materie de reglementare.
Consolidarea capacității de producție a tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete în Europa nu va fi posibilă fără o forță de muncă calificată considerabilă. Regulamentul urmărește să mobilizeze toți actorii: industria, autoritățile statelor membre (inclusiv la nivel regional și local), furnizorii de educație și formare și partenerii sociali, pentru a dezvolta și a implementa rapid programe de educație și formare la scară largă prin intermediul academiilor europene pentru industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete.
Comisia va sprijini, inclusiv prin furnizarea de finanțare inițială, înființarea acestor academii europene pentru industria care contribuie la îndeplinirea obiectivului, fiecare axându-se pe o tehnologie adecvată, pe baza unei evaluări a nevoilor în materie de competențe din acest sector. Academiile vor elabora programe, conținuturi și materiale de învățare, precum și acreditări conexe pentru a fi utilizate în mod voluntar de către furnizorii de educație și formare din întreaga UE.
Legea urmărește, de asemenea, să promoveze recunoașterea calificărilor profesionale cu un interes deosebit pentru industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete. Statele membre vor trebui să depună eforturi pentru a verifica dacă programele de învățare ale academiilor pentru industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete sunt echivalente cu calificările legate de profesiile reglementate din țara lor și, în caz afirmativ, să faciliteze recunoașterea.
Platforma „Europa cu zero emisii nete", prin intermediul unui subgrup permanent privind competențele, va sprijini funcționarea academiilor și va monitoriza tendințele privind cererea și oferta de competențe relevante pentru tehnologiile care contribuie la atingerea obiectivului.
Pentru a contribui la reducerea sarcinii de reglementare pentru industriile care contribuie la obiectivul zero emisii nete, va fi instituit un Grup științific consultativ privind sarcina de reglementare care contribuie la îndeplinirea obiectivului, care va elabora avize bazate pe date științifice cu privire la impactul sarcinii de reglementare în Uniune asupra industriilor cu zero emisii nete. (Sursa: Comisia Europeană).
Alte articole




