Ing. dipl. State Vidovici - SC "DUNAROD" SA: "Ceea ce deranjeaza foarte mult in privinta legislatiei este marea ei instabilitate. Asa cum au remarcat unii participanti la ancheta, asistam mult prea frecvent la modificari si completari de acte normative, fapt extrem de pagubitor, in special pentru mediul de afaceri in care numerosi ingineri s-au integrat. Recordul in materie de modificari si completari s-a inregistrat tocmai in domeniile cele mai sensibile, la intrarea si iesirea de pe piata, respectiv la inmatricularea firmelor si la procedura de faliment. Vorbim, la nesfarsit, despre necesitatea unui mediu de afaceri sanatos. Or, in cele doua domenii trebuie sa se acumuleze suficienti anticorpi care sa nu permita imbolnavirea organismului economic si social. De altfel, din cate stiu, Uniunea Europeana a solicitat sa se alinieze legislatia in domeniu la standardele stabilite de autoritatile de la Bruxelles. Nu inteleg de ce se amana conceperea si adoptarea unor reglementari corespunzatoare in aceste domenii. Probabil, unora nu le convine ca in economie sa domneasca reguli clare, pertinente, deoarece in absenta acestora pot sa-si deruleze afacerile necurate. Nu este o ipoteza, ci o trista constatare. Asteptam sa se actioneze in consecinta, in special la Guvern si la Parlament."
Ing. dipl. Silvia Opincaru - SC OITUZ - SRL: "M-am mirat foarte mult cand am vazut ca in presa cotidiana s-a acordat o atentie minimala Forumului intreprinzatorilor privati desfasurat recent la Galati. Nu cunosc explicatia acestui dezinteres flagrant. In schimb, cred ca publicatia noastra, a inginerilor, a adus si aduce o contributie deloc neglijabila, fie si numai la dezbaterea unor teme care au stat in centrul atentiei participantilor la reuniunea amintita. S-a discutat - si acolo - despre <>. Sigur, cum se intampla in astfel de forumuri, au existat si puncte de vedere divergente (viata ar fi extrem de plicticoasa daca am gandi toti la fel). Mi-a atras, insa, atentia o zona de larg consens, si anume aceea de a se regandi intreaga legislatie care priveste IMM-urile. Numai in ultimii doi ani au fost nu mai putin de 28 de acte normative care au vizat, intr-un fel sau altul, IMM-urile. Unele prevederi sunt depasite, altele gresite, unele nu se <> de altele s.a.m.d. Acum, cand ne pregatim pentru aderarea la Uniunea Europeana, alinierea legislatiei interne privind IMM-urile (de fapt, nu numai acest domeniu) la standardele comunitare reprezinta urgenta maxima. Parerea mea este ca Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Cooperatiei n-are, in prezent, treaba mai importanta si mai urgenta decat simplificarea si unificarea legislatiei aferente IMM-urilor. Daca se va proceda in conformitate cu Legea accesului la informatiile publice, atunci vom lua cunostinta, din timp, de acest proiect si vom putea formula observatiile si propunerile noastre, la obiect.
Ing. dipl. Valeria Potop - SC OLTPROD SA: "Cred ca intrebarea pusa de redactie s-ar cuveni intregita cu o alta:<> Dupa opinia mea si a multor colegi, exista o tendinta evidenta de a incerca sa se reglementeze totul; de la regimul contabilitatii pana la sistemul de impozite si taxe s-au adoptat sute si sute de acte normative, de la legi la ordonante, de la hotarari de guvern pana la ordine ale ministrilor, de la circulare ale prefectilor pana la decizii ale consiliilor judetene si locale. Cine sa le tina minte pe toate? Am intalnit nu numai avocati, ci si magistrati (procurori si judecatori) care nu stiau numeroasele prevederi ale unor acte normative in functie de care actionau. Am aflat ca, nu de mult, Consiliul Legislativ a pornit o actiune de asanare a reglementarilor. Dar, cum am mai aratat, nu este vorba numai despre legi si alte acte normative care se adopta la nivel central. Ar fi bine ca si organismele de specialitate, indeosebi de la judete, sa declanseze operatiuni similare. Ne sufocam, pur si simplu, din cauza atator si atator reglementari. Cu ani in urma, am fost uluita cand am constatat ca toata Constitutia SUA este alcatuita din cateva articole si ca, in unele domenii, s-au adus asa-numitele amendamente - si ele scurte. Cred ca excesul de reglementari de la noi este o sechela a starilor de fapt si a mentalitatilor din vremea regimului totalitar."
Ing. dipl. Silviu Taloi -SC INDTEXT SRL: "In pofida multor pareri potrivit carora piata libera este ... libera si de reguli, ancheta publicatiei noastre ingineresti demonstreaza ca fara asemenea reguli nici un mecanism nu poate sa functioneze - cat de cat - acceptabil. Cu aceasta remarca am ajuns la <> interventiei mele: se discuta, pe buna dreptate, pe tema optimizarii cantitative a legislatiei, mai putin despre calitatea acesteia. Este o eroare. Impartasesc integral parerile aparute pana acum in cursul anchetei din care rezulta cat se poate de clar ca deosebit de frecventele modificari si completari de acte normative nu reprezinta altceva decat dovada unei slabe preocupari pentru calitatea reglementarilor. La exemplele ce s-au dat as adauga si eu cateva. Este vorba despre legile care se refera la serviciile de utilitate publica (in care lucreaza si multi ingineri), la TVA si impozitul pe profit (in pofida unor tentative de unificare si simplificare), la facilitatile acordate celor care cumpara intreprinderile privatizabile (in acest domeniu s-au adus numeroase discriminari care i-au dezavantajat net pe cei care <>), la statutul functionarilor publici
(s-au instituit noi bariere intre cetatean si pacatoasele de ghisee la care stai ore in sir, umilindu-te, in cazul in care nu recurgi la <> spaga).
Prin urmare, ar fi necesara o mai mare stabilitate legislativa care s-ar obtine, in special, prin imbunatatirea calitatii reglementarilor de orice tip, de orice nivel si din orice sector al vietii economice si sociale. Singura speranta ca se va avansa in aceasta directie consta in obligatiile pe care trebuie sa le indeplinim pentru a ne integra in Uniunea Europeana si in NATO. Mai de voie, mai de nevoie ne vom alinia si noi la standardele acestor organizatii din care dorim sa facem parte."