Industria aeronautica romaneasca
Data: 16 - 30 iunie 2014
Proiect pentru relansarea productiei de elicoptere la Ghimbav
Compania Airbus intentioneaza sa deschida in tara noastra, in parcul aerospatial de la Ghimbav, o linie completa de asamblare a elicopterelor. A fost aleasa aceasta solutie intrucat IAR Brasov (care detine amintitul parc) si-a dovedit capacitatile productive, inclusiv in parteneriatele de pana acum cu importante firme franceze din domeniu.
Dupa cum este bine cunoscut, IAR Brasov are o istorie de 90 de ani strans legata de nasterea si dezvoltarea industriei aeronautice romanesti. Pana in 1945 a produs mai mult de 1000 de avioane de diferite tipuri, apreciate pe plan international pentru performantele lor tehnice si economice. In primul deceniu postbelic a fost implicata in productia de tractoare. Capacitatile destinate productiei de avioane au fost redeschise in 1968, iar intreprinderea a capatat numele de ICA Brasov, odata cu trecerea la fabricarea de piese si subansamble pentru elicoptere in parteneriat cu Aerospatiale - Franta, care este, in momentul de fata, o subsidiara a companiei Eurocopter.
Proiectul la care ne referim are ca scop sporirea productiei de elicoptere Super Puma MK1, care au, potrivit prospectiilor de marketing, o piata in crestere pe o perioada relativ indelungata. Compania franceza doreste ca IAR Brasov sa participe la proiect ca furnizor de subansamble si sa preia treptat pregatirea de fabricatie pana la linia de asamblare. Este o investitie importanta, care va contribui substantial la relansarea industriei noastre aeronautice. Premisele perfectarii proiectului sunt favorabile, deoarece Eurocopter Romania, infiintata in anul 2002, a initiat si extins activitati de reparatii, revizii si modernizare pentru elicopterele de tip Puma si Alouette. Aceste operatiuni au permis extinderea activitatii companiei pe piata mondiala. Incepand din anul 2008, Eurocopter Romania s-a implicat in operatiunile de intretinere, reparatii capitale si upgrade pentru elicopterele Super Puma.
Proiectul la care ne referim implica o investitie de circa 10 milioane euro, necesara pregatirii de fabricatie, cu accent pe formarea personalului si asistenta tehnica. Ca un obiectiv strategic, este prevazuta si pregatirea fabricatiei pentru elicopterul de tip Cle, un elicopter civil care se bucura de o buna apreciere pe piata internatio-nala. Se contureaza, astfel, o sansa reala de relansare si consolidare a industriei aeronautice din tara noastra, ceea ce este de natura a angaja si forte mai numeroase de ingineri in realizarea unor asemenea proiecte.