Importante momente aniversare tehnico-economice in 2015 (VII)
Data: 16 - 30 iunie 2015
Reluam - in numarul de fata - rubrica dedicata unor momente importante din istoria stiintei, tehnicii si economiei romanesti, pe care le vom marca, in acest an, prin aniversari „rotunde“.
95 ani de la:
- Obtinerea, de catre inginerul Martin Bank, a primului brevet din lume pentru fabricarea acetilenei din gaz metan, brevet patentat ulterior in 42 de tari;
- Organizarea de masuratori seismice sistematice, de catre astronomul Gheorghe Demetrescu, in cadrul Observatorului Astronomic din Bucuresti. In acelasi timp, initiaza infiintarea statiilor seismice de la Iasi, Focsani si Campulung Muscel;
- Efectuarea in Romania a primelor culturi de „iarba de Sudan“ pentru furaj, introdusa din Africa si cultivata in Europa din 1912;
- Infiintarea, la Timisoara, a Scolii Politehnice, cu sectiile de Electromecanica si Mine si metalurgie;
- Intemeierea, la Cluj, de catre Emil Racovita, a primului Institut de Speologie din lume, unde a dezvoltat propria sa creatie, stiinta biospeologiei, pe care a definit-o „stiinta formelor de viata din mediul subteran“. In cadrul institutului, Racovita si colaboratorii sai au cercetat fauna pesterilor din Romania (Muntii Apuseni, Oltenia si Banat) si din alte tari, rezultatele fiind concretizate in seria „Enumeration des grottes visitees“ (1907 - 1949) si in „Lucrarile Institutului de Speologie“ (1926 - 1936);
- Aparitia Legii pentru infiintarea si exploatarea liniilor de navigatie aeriana in Romania. Cu acea ocazie, la numai un an de la inaugurarea pe plan mondial a primei curse de pasageri cu avioane (Paris - Londra, 1919), a fost amenajat la Baneasa primul aeroport de pasageri din tara noastra. Totodata, s-a constituit Compania de aviatie franco-romana pentru cursele aeriene Bucuresti - Paris. Cursa inaugurala a avut loc in noiembrie 1922.
90 de ani de la:
- Intrarea in functiune, la Campina, a primei statii de degazolinare a gazelor prin metoda absorbtiei cu carbune activ;
- Infiintarea primelor servicii permanente pentru prospectiuni geofizice in tara noastra, pe langa Institutul Geologic si Societatea petroliera Astra Romana;
- Publicarea, de catre horticultorul Dumitru I. Stefanescu, promotorul si organizatorul invatamantului horticol din Romania, a lucrarii Gradinile experimentale si demonstrative, in care s-a elaborat pentru prima data un program de cercetare stiintifica in pomicultura. In acelasi an (1925), viticultorul Ioan C. Teodorescu, initiatorul statiunilor experimentale viticole in tara noastra, a organizat prima colectie ampelografica romaneasca in cadrul Scolii Superioare de Agricultura de la Herastrau, punand bazele cercetarii stiintifice in acest domeniu;
- Introducerea, in practica agricola, a grapelor cu discuri asimetrice urmate, in 1927, de plugurile cu discuri;
- Publicarea, de catre inginerul Cornel Miclosi (devenit, in 1955, membru al Academiei Romane), a primei lucrari romanesti privind sudura otelului. Dupa studii indelungate, a elaborat teoria sudarii „cap la cap“ a sinelor de cale ferata, ceea ce a condus la realizarea caii ferate continue, fara joante;
- Darea in functiune, la centrala electrica a Fabricii de Celuloza si Hartie din Busteni, a primei termoficari industriale din tara noastra;
- Realizarea, la Institutul de Electrotehnica al Universitatii din Bucuresti, a primelor emisiuni experimentale de radio din tara noastra, sub conducerea profesorului Dragomir Hurmuzescu;
- Realizarea, de catre inginerul Radu Stoika, a primului hidroavion romanesc, construit pentru mari cu valuri toroidale (scurte, de forma concava), cum este Marea Neagra. Conceput inca din 1923, dupa modelul aparatului amfibiu imaginat in 1911 de mecanicul Ion Paulat de la Santierul Naval din Turnu Severin, hidroavionul, dotat cu elice, a executat primul zbor la 16 august 1925, decoland din bazinul Titan - Constanta si atingand o viteza de 160 km/h;
- Experimentarea, la Paris, a primei locomotive actionate de convertizorul sonic inventat de inginerul George (Gogu) Constantinescu. In anul urmator, convertizorul, montat pe un sasiu de automobil, a fost prezentat la Salonul automobilistic de la Paris.
Alte articole



