195 de proiecte pentru interconectarea transporturilor in Europa
Data: 16-30 iunie 2016
Comisia Europeană (CE) a publicat o listă de 195 de proiecte în domeniul transporturilor care vor primi finanţare în valoare de 6,7 miliarde euro în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF). Se preconizează că aceste investiţii vor debloca cofinanţări suplimentare publice şi private în valoare totală de 9,6 miliarde euro. Proiectele selectate vor contribui în special la digitizarea şi decarbonizarea transporturilor, în conformitate cu cadrul mai larg al agendei politice a Comisiei. Statele membre eligibile pentru Fondul de coeziune au primit aproape 85% din finanţare, care va contribui la reducerea decalajelor în ceea ce priveşte infrastructura de pe teritoriul UE. „Investiţiile totale în valoare de 9,6 miliarde euro ar putea crea până la 100 000 de locuri de muncă în economia europeană până în 2030. Proiectele vor face ca infrastructura europeană să fie mai sigură, mai durabilă şi mai eficientă pentru pasageri şi întreprinderi deopotrivă", a declarat comisarul UE pentru transport Violeta Bulc.
12 proiecte evaluate pozitiv pentru România
Pentru România au fost evaluate pozitiv 12 proiecte ale unor companii publice şi private, din toate cele patru moduri de transport, dintr-un total de 18 proiecte transmise în competiţie. Potrivit Ministerului Transporturilor, proiectele evaluate vizează infrastructura feroviară şi navală în primul rând, dar şi sistemele de transport din infrastructura rutieră şi aeriană.
Finanţarea totală prevăzută de acest mecanism pentru sectorul de transport la nivelul UE este de 26,25 miliarde euro, din care 11,3 miliarde euro pentru statele eligibile sub politica de coeziune. Din cele 11,3 miliarde euro, ţara noastră are rezervată suma de 1,23 miliarde euro. Această alocare rămâne rezervată României dacă este angajată pe proiecte în cadrul apelurilor de proiecte în perioada de până la 31 decembrie 2016.
În cadrul apelului de proiecte CEF aferent anului 2014 România a utilizat deja suma de 711,8 milioane euro, iar proiectele evaluate pozitiv la apelul din anul 2015 însumează încă aproximativ 530 milioane euro, ceea ce asigură utilizarea întregii sume alocate României.
Potrivit platformei de comunicare clubferoviar.ro, proiectul depus de CFR SA, „Modernizarea liniei de cale ferată Sighişoara - Braşov, sub - secţiunea 2 Apaţa - Caţa" pentru viteza maximă de 160 km/h, a fost evaluat la un cost de 538,3 milioane euro. Mecanismul CEF va contribui cu 440 milioane de euro, prin urmare o rată de finanţare de 81,74%. Linia Sighişoara - Braşov este parte a reţelei de bază TEN-T (Coridorul Rin - Dunăre). Printre proiectele aprobate pentru infrastructura feroviară se numără „Implementarea de Aplicaţii Telematice in România", pentru care Mecanismul CEF va asigura o finanţare de 1 milion de euro, o rată medie de finanţare de 76%. Proiectul este dezvoltat de către Informatica Feroviară SA.
Un alt proiect aprobat de Comisie este „Infrastructură pentru operaţiuni sigure şi pentru protecţia mediului în Portul Constanţa". Pentru acesta, finanţarea solicitată a fost de 35 milioane de euro. În urma evaluării, CEF va asigura un total de 10,7 milioane euro, o rată de finanţare de 85%. Proiectul este dezvoltat de Portul Constanţa.
„Platforma Intermodală în Portul Galaţi", proiect dezvoltat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime - Galaţi (APDM Galaţi), este un alt proiect aprobat în cadrul celui de-al doilea apel de proiecte aferent anului 2015.
Costurile totale au fost evaluate la 25 milioane de euro, urmând ca Mecanismul CEF să contribuie cu suma de 21,7 milioane euro, o finanţare în proporţie de 85%.
Criterii de selecţie
La nivel european, proiectele selectate se referă în principal la reţeaua transeuropeană centrală de transport (TEN-T). Printre beneficiari se mai numără iniţiative emblematice precum legătura feroviară Aveiro Vilar Formoso în Portugalia, dezvoltarea unor linii de cale ferată cu ecartament standard în coridorul Rail Baltic, implementarea programului de punere în practică SESAR şi modernizarea liniei de cale ferată E30 (tronsonul Zabrze - Katowice - Cracovia) din Polonia.
Lansată în noiembrie 2015, a doua cerere de propuneri din cadrul CEF a generat 406 propuneri de proiecte eligibile. Cererile, care urmăreau să atragă fonduri UE în valoare de 12,49 miliarde euro, au fost în mare măsură suprasubscrise. Acest lucru a permis Comisiei să selecteze proiectele cu cea mai mare valoare adăugată la nivel european care să garanteze, în acelaşi timp, o distribuţie echilibrată din punct de vedere geografic şi între modurile de transport. Suma de 5,6 miliarde euro a fost alocată statelor membre eligibile pentru Fondul de coeziune. Un alt criteriu de evaluare în cadrul procesului de selecţie a fost contribuţia la alte acţiuni prioritare ale Comisiei, cum ar fi uniunea energetică sau piaţa unică digitală.
Etapele următoare
Conform unui comunicat al Comisiei Europene, propunerea de decizie de finanţare trebuie să fie aprobată în mod oficial de către Comitetul de coordonare al Mecanismului pentru Interconectarea Europei, care se va întruni la 8 iulie 2016. Adoptarea deciziei de către Comisie este preconizată pentru sfârşitul lunii iulie 2016. Ulterior, Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA) va elabora acordurile de grant individuale, care vor fi semnate cu beneficiarii proiectelor în a doua jumătate a anului 2016.