INS: 3,526 milioane elevi si studenti in anul scolar/universitar 2019 - 2020; ingineria, printre cele mai atractive specializari in invatamantul superior
Data: 16-30 iunie 2020 2020
Populaţia şcolară din sistemul național de educație a fost în anul şcolar/universitar 2019 - 2020 de 3,526 milioane elevi şi studenți, în scădere cu 21 100 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, determinată în principal de scăderea înregistrată în învățământul primar și gimnazial (-11 500 elevi), potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Populaţia şcolară a crescut comparativ cu anul şcolar/universitar precedent în învăţământul profesional (+11,4%), învățământul superior (+1,8%), învățământul antepreșcolar și preșcolar (+0,3%), respectiv în învățământul postliceal și de maiștri (+0,1%). Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2018 - 2019 a fost de 503 100 elevi şi studenți, în creștere uşoară (+0,3%) comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Numărul studenţilor a crescut cu 9600
Potrivit INS, în anul şcolar/universitar 2019 - 2020, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (46,0%), iar circa o treime în învățământul liceal şi cel antepreșcolar și preșcolar (17,5%, respectiv 15,6%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 49,9% au fost elevii şi studenții de sex masculin şi 72,6% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul profesional, învățământul superior, învățământul antepreșcolar și preșcolar și învățământul postliceal și de maiștri sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populației școlare (+10 300 elevi, +9600 studenți/cursanți, +1400 copii și, respectiv, +100 elevi).
În învățământul postliceal și de maiștri au fost înscriși 92 500 elevi, fiind însă cel mai puţin reprezentat nivel educaţional din totalul populaţiei şcolare (2,6%).
Învăţământul primar şi gimnazial, precum și cel liceal, au cunoscut diminuări accentuate ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2019 - 2020 faţă de cel anterior (-31 000, respectiv -11 500).
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (94,9%) în unităţile şcolare publice, iar 5,1% în unităţi şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în unităţile din învăţământul public s-au regăsit în învăţământul superior (87,6%), respectiv postliceal și de maiștri (53,3%).
15 elevi/studenţi la un cadru didactic
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 11 - 14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (89,4%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă. În anul universitar 2019 - 2020 au fost înscrişi în învăţământul superior 543 300 studenţi/cursanți, din care 54,6% au fost studente/cursante. Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele de afaceri, administraţie şi drept (24,1% din totalul studenţilor/cursanților), respectiv de inginerie, prelucrare şi construcţii (20,4% din totalul studenţilor/cursanților).
Personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 234 800 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară, atât la nivelul întregului sistem educaţional (78,2%), cât şi pe nivelurile de educaţie.
124 800 absolvenţi ai învăţământului superior
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/ universitar 2018 - 2019 aparţinând nivelurilor educaţionale gimnazial, liceal, profesional, postliceal şi de maiştri, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale de cercetare avansată) a fost de 503 100. Preponderente au fost absolventele, în număr de 263 700, reprezentând 52,4%. Din totalul absolvenților, au finalizat în mediul urban 82,0% și 18,0% în mediul rural.
Învăţământul profesional a fost absolvit de 23 100 elevi, dintre care 97,0% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar numai 3,0% pe cele din sectorul privat.
Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost absolvit de 29 400 elevi, din care 62,7% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar peste o treime (37,3%) pe cele din sectorul privat.
În învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost de 124 800 studenţi/cursanți, din care studentele/cursantele au reprezentat 59,0%. Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi drept (26,7%), inginerie, prelucrare şi construcţii (18,6%), respectiv sănătate şi asistenţă socială (11,2%).
Referitor la rata abandonului, în anul școlar 2018/2019 s-au înregistrat următoarele valori: 1,6% în învățământul primar, 1,7% în învățământul gimnazial și 2,6% în învățământul liceal și profesional.