Catre un transport feroviar durabil: Deutsche Bahn si Siemens intra in era hidrogenului
Data: 16-30 iunie 2021
Deutsche Bahn (DB) și Siemens Mobility conduc tranziția către transportul ecologic și testează pentru prima dată utilizarea hidrogenului pe calea ferată. Proiectul comun dezvoltă noi trenuri regionale și o stație specială de alimentare. Sistemul pentru mobilitatea prietenoasă cu mediul urmează să fie testat timp de un an. Concret, scopul este de a se concepe și de a testa un nou sistem integrat, format dintr-un nou tren și un nou punct de alimentare. În acest scop, DB transformă unul dintre atelierele sale de întreținere, pentru mentenanța trenului cu hidrogen.
Sistemul alcătuit din vehicul și infrastructura adecvată este destinat să înlocuiască automotoarele diesel în transportul regional și să reducă mult emisiile de CO2 pe căile ferate. Este prevăzut ca trenul să fie probat, timp de un an, în zona Tübingen, cu sprijinul Ministerului Transporturilor din Baden-Württemberg. Ministerul Federal al Transporturilor și Infrastructurii Digitale (BMVI) a anunțat finanțarea proiectului.
Trenul pe care Siemens Mobility îl va construi se bazează pe automotorul regional Mireo Plus. El va fi conceput în versiunea cu două vagoane și echipat cu un motor cu hidrogen nou dezvoltat. Mireo Plus H este la fel de puternic ca unitățile electrice multiple și are o autonomie de 600 kilometri.
Calea ferată germană dezvoltă un nou tip de stație de alimentare cu hidrogen. Aceasta va asigura o durată de alimentare similară cu cea a trenului diesel. Hidrogenul se va produce la Tübingen de DB Energie cu ajutorul energiei electrice verzi. Mentenanța trenului se va realiza la atelierul DB din Ulm, care va fi echipat corespunzător.
În timpul operațiunii de încercare între Tübingen, Horb și Pforzheim, planificată pentru 2024, trenul va înlocui o unitate multiplu diesel care circulă acolo. Motorul cu hidrogen va economisi aproximativ 330 de tone de CO2 într-un an. Alături de extinderea electrificării rețelei de linii, utilizarea trenurilor cu hidrogen este o modalitate prin care Calea Ferată din Germania - DB devine neutră din punct de vedere climatic.
♦ Datele despre proiect în detaliu
Oficial, proiectul cu finanțare comună se numește „H2goesRail". Ministerul Federal al Transporturilor și Infrastructurii Digitale (BMVI) a anunțat finanțarea prin Programul Național de Inovare pentru Tehnologia Hidrogenului și a Celulelor de Combustibil (NIP 2). NIP 2 este coordonat de Organizația Națională Hidrogen și Fuel Cell Technology (NOW) GmbH și implementat de organizația de management al proiectului Jülich.
♦ Propulsia cu hidrogen
La propulsia cu hidrogen, reacția hidrogenului și a oxigenului produce energie electrică și, ca „produs rezidual", apă. Utilizarea unor astfel de trenuri este o oportunitate pentru ca DB să devină neutră din punct de vedere climatic și să înlocuiască vehiculele diesel cu tipuri alternative de acționare. Electricitatea verde este utilizată pentru a genera hidrogen verde ecologic. DB Energie asigură livrarea.
♦ Mireo Plus H
Pentru testul ce va dura un an, Siemens dezvoltă un tren regional cu două părți, prevăzut cu un sistem de acționare cu hidrogen de ultimă generație. El se compune dintr-o celulă de combustibil și o baterie litiu-ion. Mireo Plus H va fi la fel de puternic ca unitățile electrice multiple și va avea o autonomie de 600 kilometri, în funcție de condițiile operaționale, cum ar fi perioada anului sau ruta. O variantă compusă din trei părți are o autonomie de 1000 kilometri. Vehiculul este caracterizat de costuri reduse ale ciclului de viață, datorită lucrărilor de întreținere și reparații reduse și a vitezei maxime de 160 de kilometri pe oră.
♦ Stațiile de alimentare
Hidrogenul se va genera prin electroliză într-o stație mobilă de alimentare de DB Energie din uzina DB Regio din Tübingen. În așa-numitul electrolizator, apa este descompusă în hidrogen și oxigen cu ajutorul electricității. Comprimat într-un compresor, hidrogenul este stocat într-un depozit mobil. Înaintea procesului de alimentare, combustibilul verde este pregătit și răcit în remorca rezervorului. Structura mobilă permite dezvoltarea de proiecte de testare suplimentare. DB Energie dezvoltă, testează și optimizează infrastructura necesară propulsiei cu hidrogen.
♦ Alimentare rapidă
Trenul se alimentează cu hidrogen folosind un nou proces: în primul rând alimentarea durează 15 minute, nu mai mult ca în cazul alimentării unei unități multiple diesel. Acesta este un aspect important, având în vedere frecvența mare a trenurilor în traficul regional DB. Acest lucru face ca tehnologia hidrogenului să fie competitivă cu cea cu motorină, utilizată anterior în operațiunile de zi cu zi.
♦ Întreținerea
Atelierul DB Regio din Ulm se va transforma pentru a permite întreținerea automotoarelor acționate cu hidrogen. Întreținerea trenului cu hidrogen poate fi apoi efectuată acolo de angajați instruiți de la DB Regio, cu sprijinul angajaților de la Siemens Mobility.
♦ Exploatarea de probă
Trenul va fi exploatat, în anul 2024, în regim de probă, între Tübingen, Horb și Pforzheim, timp de un an. Sunt planificați aproximativ 120 000 de kilometri de operare feroviară. Mireo Plus H de la Siemens va înlocui o unitate multiplă diesel utilizată în mod obișnuit pe această rută și va economisi, astfel, în jur de 330 de tone de CO2. Mecanicii trenului vor fi școlarizați special pentru acest tip de vehicul și apoi vor conduce trenurile în acest program de încercări.