A XV-a editie a simpozionului stiintific „Educatia - componenta esentiala a politicii de mediu“
Data: 16-30 iunie 2022
Asociația Generală a Inginerilor din România (AGIR) a organizat, la data de 3 iunie 2022, în format hibrid, cea de-a XV-a ediție a simpozionului științific „Educația - componentă esențială a politicii de mediu". Tema din acest an a fost „O singură planetă Pământ. Traiul durabil în armonie cu natura", respectiv tema Zilei Mondiale a Mediului 2022. Astfel, s-a reluat motto-ul primei Conferințe a Națiunilor Unite privind mediul ambiant, desfășurată în urmă cu 50 de ani, în 1972, la Stockholm, în urma căreia s-a adoptat Programul Națiunilor Unite pentru Mediu, s-au înființat ministere de profil în multe țări și s-a desemnat Ziua Mondială a Mediului la 5 iunie, în fiecare an.
Simpozionul a fost moderat de președintele AGIR, Mihai Mihăiță, care a menționat că unul dintre evenimentele organizate la nivel global, dedicate Zilei Mondiale a Mediului, este Săptămâna Verde a UE 2022, programată în perioada 30 mai - 5 iunie a.c. Aceasta reprezintă o oportunitate de a dezbate politica europeană de mediu cu factorii de decizie politică, ecologiști de top și părți interesate din Europa și nu numai. Ediția din acest an s-a concentrat pe European Green Deal - strategia de creștere durabilă și transformatoare a UE pentru o Europă eficientă din punctul de vedere al resurselor și neutră din punct de vedere climatic până în 2050.
Trei aspecte importante ale transformării - economia circulară, poluarea zero și biodiversitatea - au fost în centrul atenției. În fața provocărilor majore legate de climă și mediu, Pactul Verde al UE oferă o abordare holistică. Una care pune în aplicare politicile potrivite - soluții sistemice cu foi de parcurs credibile menite să îndrepte economiile naționale spre o cale mai durabilă. Pe lângă consolidarea autonomiei europene, inclusiv în materie de energie, resurse și inovare, Green Deal este o expresie a valorilor și libertăților noastre fundamentale, inclusiv dreptul la un mediu sănătos și curat.
Dar - foarte important - asigură, de asemenea, că politica se traduce în acțiune. Ea stimulează inițiativa și motivația individuală, implicarea colectivă a cetățenilor și întreprinderilor și susține managementul curajos. Green Deal dă putere oamenilor să urmărească o viziune comună pentru schimbare, să-și coordoneze activitățile și să promoveze angajamentul personal pentru succesul colectiv. Acțiunea aduce speranță și îi poate inspira pe alții prin puterea exemplului.
În prezent, traversăm Deceniul Organizației Națiunilor Unite pentru Restaurarea Ecosistemului (2021 - 2030), o misiune globală pentru a salva miliarde de hectare, de la păduri la terenuri agricole, din vârful munților până în adâncul mărilor. Unul dintre principalele instrumente în această privință este reîmpădurirea, deoarece reprezintă cea mai ieftină și rapidă metodă care se răsfrânge pozitiv la multiple niveluri concomitent.
În această serie de evenimente s-a încadrat și simpozionul AGIR. Comunicările prezentate au vizat probleme de actualitate în acest domeniu.
Astfel, în lucrarea „Incursiune în educația e- și m-learning pentru protecția solurilor" (conf. univ. dr. ing. ec. Dinu Darabă, conf. univ. dr. ing. habil. Mirela Coman, drd. ing. inf. Bogdan-Vasile Cioruța - Facultatea de Inginerie din Baia Mare), s-a relevat că, în contextul utilizării intensive a tehnologiei și a echipamentelor smart, de la telefoane și până la drone de ultimă generație, este aproape imposibil să nu ne gândim și să nu ne raportăm și la implicațiile e-learning-ului, respectiv m-learning-ului în educația care vizează protecția solurilor. „Dincolo de implicațiile extrem de pertinente în asigurarea managementului resurselor de sol și în utilizarea durabilă a terenurilor, există, desigur, și efecte în raport cu ingineria software, informatica aplicată și instruirea asistată de calculator, educația ecologică, metodele interactive de predare-învățare-evaluare etc.", au subliniat autorii.
„Implicațiile Platformei MIT APP Inventor în monitorizarea și protecția resurselor de sol" au fost abordate în lucrarea elaborată de studenta Ioana-Elisabeta Sabou (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca - Centrul Universitar Nord din Baia Mare, Facultatea de Litere - Departamentul de specialitate cu profil psihopedagogic), conf. univ. dr. ing. habil. Mirela Coman și conf. univ. dr. ing. ec. Dinu Darabă (Sucursala AGIR Maramureș). Autorii au relevat că utilizarea pe scară largă și în aproape toate domeniile a aplicațiilor dispozitivelor mobile este o constantă a zilelor noastre. Actualmente, monitorizarea și protecția resurselor de sol urmează acest trend. Autorii și-au propus, în baza observațiilor, a experimentelor efectuate, să descrie și să analizeze posibilele implicații ale platformei MIT App Inventor (plaformă cu valențe în configurarea, implementarea, dezvoltarea și testarea aplicațiilor pentru dispozitive mobile) în monitorizarea și protecția resurselor de sol, precum și în asigurarea unui management adecvat în utilizarea terenurilor.
O altă lucrare de actualitate, intitulată „Noi calificări pentru domeniul energiilor regenerabile, asigurate prin formarea profesională inițială", a fost elaborată de prof. Carmen Florentina Marcu (Inspector pentru Învățământul Profesional Tehnic - Inspectoratul Școlar Județean Dolj) și prof. Doinița Bălășoiu (Colegiul „Ștefan Odobleja" din Craiova). Au fost menționați cei trei piloni ai politicilor UE în domeniul dezvoltării durabile și al tranziției verzi: 1) Recomandarea Consiliului din 24 noiembrie 2020 privind educația și formarea profesională (EFP) pentru competitivitate durabilă, echitate socială și reziliență (Recomandarea VET); 2) Pactul Verde European (European Green Deal); 3) Cadrul European al Competențelor Verzi (GreenComp - The European Sustenability Competence Framework), care induc transformări în toate domeniile de activitate, inclusiv în sistemul de formare profesională inițială. „În domeniul VET, tranziția la economia verde își impune deja cerințe legate de calificarea forței de muncă: operatorii economici care activează în domeniul energiilor regenerabile au nevoie de calificări noi care se impune a fi incluse în COR", au subliniat autorii. Având în vedere amploarea utilizării sistemelor fotovoltaice în rândurile consumatorilor casnici și faptul că în Regiunea SV Oltenia există agenți economici în domeniu care au nevoie de lucrători calificați de nivel 3, în ocupația electrician operator sisteme fotovoltaice, în cadrul CLDPS Dolj a fost inițiat procesul de elaborare a documentației necesare includerii acestei ocupații în COR - Standardul de Pregătire Profesională și curricula corespunzătoare. De altfel, acest demers concordă deplin cu direcțiile de acțiune ale Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic în cadrul căruia sunt în derulare astfel de inițiative și pentru alte ocupații din domeniul construcțiilor, agriculturii ș.a.
Lucrările au suscitat numeroase discuții și aprecieri, remarcându-se, în acest sens, intervențiile prof. univ. dr. ing. Gheorghe Manolea, președintele Sucursalei AGIR Dolj.
O concluzie generală, nu numai a acestui simpozion, este că protecția mediului nu se poate asigura fără cetățeni educați.