Dr. ing. Victor Popa, la implinirea a 80 de ani
Data: 16-30 iunie 2022
Cele peste cinci decenii și jumătate de activitate profesională a dr. ing. Victor Popa se pot sintetiza în câteva direcții majore: proiectare, cercetare, învățământ. Vocația sa a fost evidentă încă de la terminarea Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, în anul 1966, când și-a început activitatea în Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA), secția Poduri. Aici a parcurs etapele de dezvoltare profesională deținând, pe rând, funcțiile de inginer proiectant, inginer proiectant principal gr. III, II și I, șef de proiect, șef de colectiv proiectare poduri. Încă de la începutul carierei sale profesionale a avut șansa de a participa la proiectarea primului pod cu execuție în consolă din România, peste râul Cerna, la Orșova. Au urmat viaductele Slatinicul Mare, Slatinicul Mic și Vir din sectorul Turnu Severin - Orșova din DN 6 și podurile peste pârâul întors de pe DN 29 A Suceava - Dorohoi și peste pârâul Sinea de la Șercaia.
În anul 1974, a intrat în echipa de proiectare a canalelor navigabile românești, unde a colaborat la realizarea unor poduri cu soluții inedite sau unicat. Amintim contribuția sa la proiectarea și realizarea podurilor Agigea și Medgidia, care traversează canalul Dunăre - Marea Neagră, precum și a celor două poduri de peste canalul Poarta Alba - Midia - Năvodari de la Poarta Albă și Ovidiu.
Canalul București - Dunăre, rămas în fază de proiect, are, de asemenea, șase poduri proiectate de dr. ing Victor Popa; amintim doar podul peste râul Argeș de la Adunații Copăceni, jud. Giurgiu (unde soluția propusă a reprezentat o inovație în domeniu). La sistemul hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier II, în calitate de șef de proiect, a fost responsabil cu concepția, calculul, detaliile constructive, tehnologiile de montare și urmărirea execuției lucrărilor pentru suita de poduri cu o lungime totală de aproximativ 3,5 km, cel mai important fiind podul suspendat peste brațul Dunărea Mică (Gogoșu) și podul de șosea internațională între malurile românesc și sârbesc, peste uvrajele centralei în zona stației hidro-energetice a ecluzei românești.
În anii 1990, a fost responsabil cu coordonarea activității de proiectare a podurilor la IPTANA, girând studii de fezabilitate, proiecte tehnice și proiecte cu detalii de execuție în domeniu. Studiile de fezabilitate referitoare la podurile de peste autostrada Cernavodă - Constanța îi aparțin, ca și studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al podului peste Canalul Dunăre - Marea Neagră de la Cernavodă (având o lungime totală de 550 m și o deschidere principală de 170 m).
După 1997, timp de zece ani, a condus departamentul de profil din cadrul SEARCH CORPORATION, unde a coordonat activitatatea de proiectare a podurilor, inclusiv servicii de asistență tehnică, verificare a calității proiectelor și expertizarea tehnică. Din această perioadă sunt de menționat, în special, conducerea activității de proiectare a podurilor pentru autostrada Deva - Nădlac, precum și calitatea de șef de proiect pentru podul suspendat peste Dunărea Mică (brațul Gogoșu) la Ostrovul Mare (Porțile de Fier II) cu o deschidere principală de 240 m și o structură hibridă oțel-beton precomprimat - primul pod suspendat din țară și primul pod suspendat cu structură hibridă din lume. De asemenea, a coordonat activitatea de reabilitare a unor căi rutiere, între care autostrăzile București - Pitești, București - Cernavodă (sectorul București
- Fundulea), DN 1 sectorul Câmpina - Comarnic, DN 6 sector București - Ghimpați, DN 24 sector Mărășești - Tecuci, DN 2 Săbăoani - Siret, DN 7 Deva - Oradea.
Din 2007, a ocupat funcția de director general la CONSITRANS.
Din anul 1993 este verificator de proiecte și expert tehnic atestat MDRAP/MLPDA pentru domeniul Poduri și Construcții Subterane, calitate în care a expertizat peste 80 de poduri și a verificat peste 110 proiecte. Este, de asemenea, președinte al Comisiei Naționale Comportarea in situ a Construcțiilor (CNCisC), membru în comisia de avizare a CNADNR/CNAIR, membru al asociațiilor naționale AGIR, APDP, AICR, în Comisia Națională „Drumul și Mediul" (membru fondator) și membru al mai multor asociații profesionale. Din anul 2006, este membru (corespondent și, ulterior, titular) al Academiei de Științe Tehnice din România, Secția 6 - Construcții și Urbanism, unde deține funcția de secretar.
În anul 1999, și-a susținut teza de doctorat cu titlul Contribuții privind alcătuirea și calculul podurilor rutiere tip Langer mixte cu conlucrare.
În bogata și îndelungata sa activitate - peste 55 de ani de viață profesională - a elaborat peste 80 de lucrări tehnico-științifice, publicate în reviste de specialitate sau prezentate la diferite manifestări științifice naționale sau internaționale.
Meritele sale în domeniul proiectării și realizării podurilor au fost recunoscute la nivel național, dr. ing. Victor Popa fiindu-i conferite peste 20 de diplome și 7 medalii, dintre care menționăm Medalia și Decretul Prezidențial pentru contribuția la realizarea podurilor peste Canalul Dunăre - Marea Neagră.
În perioada 1975 - 1979 a activat și în învățământul superior, în calitate de asistent și profesor asociat la Catedra de Poduri a Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri - Institutul de Construcții București.
La împlinirea vârstei de 80 de ani, urăm dr. ing Victor Popa, pe lângă tradiționalul LA MULȚI ANI! cu sănătate și bucurii, să-și împlinească și visul de a finaliza Monografia la care lucrează și care va reprezenta pentru profesioniștii - mai tineri sau mai puțin tineri - din domeniu o resursă bibliografică importantă.