Inventiile si istoria lor (Urmare din numarul trecut)
Data: 1-15 iulie 2003
Troleibuzul - 1882. Primul troleibuz dateaza din 1882, experimentat de firma germana Siemens – Halske la Berlin, pe traseul Berlin-Halensee.
In 1900 firma ’’Lombat et Gérin’’ prezinta la Expozitia Universala de la Paris un model perfectionat de troleibuz. Aceeasi firma construieste o linie intre Berlin si Eberswalde.
In 1904 se incearca introducerea troleibuzelor la Sibiu, dar rezultatele fiind nesatisfacatoare, se renunta si se folosesc tramvaiele.
In 1955 se introduc experimental la Bucuresti si Timisoara primele troleibuze.
Metroul - 1863. Prima cale ferata urbana subterana a fost inaugurata la 10 ianuarie 1863 la Londra. Lungimea traseului era de 64 km, iar tractiunea cu vapori. In 1890-1891 se introduce tractiunea electrica. Metroul traversa Tamisa.
In 1868 a fost construita la New York prima cale ferata urbana aeriana.
Metroul pe pneuri a fost introdus de firma franceza Michelin in 1951.
In 1975 incepe proiectarea retelei de metrou din Bucuresti.
Metroul automat – 1980. Prima aplicatie comerciala a fost facuta la Kobe, in Japonia.
In Franta, in orasul Lille, functioneaza din 1983 un mic metrou pe pneuri, numit VAL – Vehicule Automatique Léger – fara conductor.
Tot in Franta, la Paris, circula din 1991 un vehicul fara conductor intre Paris si Aeroportul Orly.
Instrumente muzicale traditionale
Harpa este unul dintre cele mai vechi instrumente muzicale, ea fiind intalnita la sumerieni si Egipteni cu cca 3.000 ani i.Ch. De-a lungul timpului a suferit mai multe modificari de forma, cea actuala fiindu-i data in 1801 de francezul Sebastien Erard.
In 1720 constructorul german G. Hochbrucher fixeaza cele sapte pedale ale harpei pentru obtinerea tonurilor ascendente.
Naiul este si el dintre cele mai vechi instrumente muzicale.
In 1777 se mentioneaza in ’’Histoire de la Moldavie et de la Valachie’’ (M.Carra) naiul cu 8 gauri.
In 1781 austriacul Franz Joseph Sulzer mentioneaza naiul cu 20 de tuburi.
In 1832 naistul de la capela regala din München, Theobuld Böhm, construieste un nai din metal.
Trompeta. In Egipt s-a descoperit o trompeta din bronz, construita in anul 2000 i.Ch. Multa vreme ea a avut forma dreapta.
In 1811 germanul Sebastian Virdung mentioneaza trompeta sub forma de s.
In 1801 Anton Weidinger a inventat o trompeta cu clape care l-a impresionat atat de mult pe compozitorul Joseph Haydn incat acesta a scris Concertul pentru trompeta in mi bemol major.
In 1818 trompetistul german Heinrich Stölzel inventeaza trompeta cu piston.
Orga. Este atribuita grecului Ctesibios (190-125 i.Ch.) care a construit o orga hidraulica.
In sec. IX arhitectul Anthemios din Tralles a construit o orga termica. Aburul produs intr-un cazan era dirijat prin tevi din piele la tevile instrumentului. Acestea vibrau sub actiunea aburului.
In 1812 Curtea bizantina i-a daruit lui Carol cel Mare orga de apa. Acesta a instalat-o in capela sa din Aachen, dupa care s-a raspandit in bisericile catolice.
In 1854 francezul Victor Mustel obtine brevetul pentru orga cu dubla expresie care ii poarta numele.
In 1862 organistul francez Louis Charles Albert Péchard obtine brevetul pentru comanda electrica a orgii.
In 1935 americanul Laurens Hammod, din Chicago, inventeaza orga electromagnetica. Hammod repara orologii, dar criza economica l-a ruinat. Atunci a avut ideea sa foloseasca rotile dintate pe care le avea in stoc pentru a fabrica o orga. Clapele actionau asupra rotilor care declansau impulsuri electrice.
Pianul - 1710. Inventatorul pianului este Bartolomeu Cristofori, care a creat in 1698 un mic clavecin cu ciocanele, iar in 1710 primul pian. Un exemplar, construit in 1720, este expus la Muzeul Metropolitan din New York.
In 1789 J. A. Stein a inventat pedala pianului.
|n 1822 francezul Sébastien Erard inventeaza sistemul de repetare a notelor.
Acordeonul – 1829. Brevetul pentru acordeon a fost depus la 6 mai 1829 de austriacul Cyril Demian. Istoria spune insa ca a fost creat de un legendar rege chinez, Nyu Wa.
Vioara - 1529. Compozitorul german Martin Agricola face cea mai veche descriere cunoscuta a viorii.
In 1600 constructorul italian de viori Paolo Maggini creeaza tipul clasic de vioara.
In 1625 Niccolo Amati, celebrul constructor de instrumente muzicale, definitiveaza ’’modelul cel mare’’ care i-a adus celebritatea. Avea 29 de ani. A trait 93 de ani si a construit mai mult de 1.000 de instrumente din care au ramas cca 650. A avut 6 copii. Doi dintre ei au continuat meseria tatalui.
In 1633 calatorul italian Niccolo Barsi mentioneaza folosirea viorii la romani. Romanii au avut cateve contributii notabile in acest domeniu :
- \n 1873 Grigore Mihai Sturza concepe violina-harpa cu cutia de rezonanta asimetrica ;
- \n 1878 s-a nascut Remus Macarie, constructor de viori; cu o vioara construita de el a cantat George Enescu;
- \n 1931 George Enescu a cantat la Paris cu o vioara originala construita de Dimitrie Stirbulescu;
- \n 1969 prof. Ion Delu inventeaza familiile de instrumente cu coarde si arcus numite vioda si respectiv violena.
Saxofonul - 1846. Belgianul Adolphe Sax, cautand sa imbunatateasca clarinetul-bas a obtinut un nou instrument pe care l-a brevetat in 1846. Primele succese le-a avut cu fanfarele militare. {i viata lui are o istorie. S-a nascut in 1814. A studiat naiul si clarinetul la Conservatorul din Bruxelles. Din 1835 a condus atelierul de instrumente muzicale al tatalui sau. In 1842 se stabileste la Paris si infiinteaza propria sa fabrica. Desi a fost sustinut de personalitati ale vremii, viata sa a oscilat intre reusite si dificultati. Procesele interminabile, care au avut ca obiect anularea brevetelor sale, nedreptatile pe care a trebuit sa le indure l-au ruinat financiar si moral. A murit sarac in 1894.