ARUT - Scrisoare deschisa pentru imbunatatirea situatiei din domeniul educatiei, cu precadere din invatamantul superior
Data: 1-15 iulie 2016
Universităţile asociate ale Alianţei Române a Universităţilor Tehnice (ARUT) - Universitatea Politehnica din Bucureşti (UPB), Universitatea Politehnica Timişoara (UPT), Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTC), Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi (UTI) şi Universitatea Tehnică de Construcţii din Bucureşti (UTCB) - atrag atenţia Guvernului, printr-o scrisoare deschisă, asupra faptului că politicile din domeniul educaţiei - şi cu precădere cele din domeniul învăţământului superior - au creat dezechilibre majore la nivelul sistemului de învăţământ şi au fost luate fără consultarea instituţiilor relevante din domeniu, cu riscuri foarte grave pentru viitorul apropiat al economiei şi educaţiei naţionale. Scrisoarea deschisă este semnată de rectorii celor cinci prestigioase instituţii de învăţământ superior: Viorel-Aurel Şerban (UPT) - preşedintele ARUT, Mihnea Costoiu (UPB), Vasile Ţopa (UTC), Dan Caşcaval (UTI), Radu Sorin Văcăreanu (UTCB). În scrisoarea deschisă se mai arată, între altele:
„Având ca principală preocupare calitatea formării resursei umane în relaţie cu piaţa muncii, ARUT îşi propune ca în perioada următoare să întreprindă o analiză extensivă a implementării procesului Bologna în contextul României. Considerăm că o astfel de analiză ar putea reprezenta o imagine clară şi cuantificabilă a performanţei modelului implementat în ţara noastră şi a modelului în care instituţiile de învăţământ superior pot aborda noi perspective prin care să îşi optimizeze performanţele. (...) ARUT sprijină prioritizarea educaţiei, cu obiectivul explicit al creşterii economice şi protestează faţă de măsurile care îngreunează activitatea principalilor formatori de resursă umană specializată - universităţile.
Următoarele argumente stau ca fundament iniţiativei noastre de a continua şi extinde protestul dacă problemele semnalate nu vor fi soluţionate prin consultarea instituţiilor din spaţiul învăţământului superior românesc:
1. Prevederea legală cu privire la alocarea a 6% din PIB nu a fost respectată. În 2015, alocarea a fost de 3,7% din PIB, în condiţiile în care România este una dintre ţările din UE cu cea mai mică finanţare acordată învăţământului;
2. Finanţarea per student a scăzut în fiecare an;
3. Guvernul a oferit majorări salariale succesive fără să aloce, în realitate, buget pentru aceste creşteri. Promisiunile Guvernului au fost, astfel, suportate în mod independent de către universităţi, fără a se oferi o opţiune pentru menţinerea stabilităţii bugetelor instituţionale;
4. Deciziile instanţelor de acordare retroactivă a unor drepturi salariale, ca urmare a unor erori de natură legislativă - generate, aşadar, de Guvern sau Parlament - au necesitat, în numeroase cazuri, suplimentarea fondurilor din venituri extrabugetare;
5. România este pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte proporţia din PIB acordată cercetării;
6. În ciuda acestor uriaşe dezechilibre create la nivelul bugetelor instituţiilor de învăţământ superior, singurul instrument prin care universităţile pot spera să creeze stabilitate - Fondul Social European - este încontinuu obstrucţionat în traseul lui către beneficiari. (...)
În condiţiile în care universităţile reprezintă o etapă crucială a pregătirii specialiştilor la nivel naţional, (...) credem că a lua decizii fără a consulta instituţiile relevante în domeniu - universităţile - este un mecanism defectuos în crearea de politici educaţionale.
Drept consecinţă a situaţiei în care au fost aduse instituţiile de învăţământ superior, ARUT solicită următoarele:
1. Retragerea OUG nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016;
2. Creşterea semnificativă a finanţării pe student;
3. Stabilirea unor termene limită pentru atingerea a 6% din PIB pentru educaţie şi 1% din PIB pentru cercetare;
4. Optimizarea procesului de depunere şi implementare a proiectelor, astfel încât acestea să poată fi contractate şi implementate/derulate fără dificultăţi şi ambiguităţi. (...)
ARUT solicită respectarea prevederilor Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, ale Ordonanţei nr. 75/2005, cu completările şi modificările ulterioare, precum şi a practicilor internaţionale, în vederea atingerii obiectivelor asumate prin strategia naţională în domeniu, şi anume eliminarea posibilităţii ca furnizori de formare care nu se supun niciunei proceduri de asigurare a calităţii să «vândă» diplome de nivel universitar fără nicio acoperire în competenţele absolvenţilor.
Nu în ultimul rând considerăm că punctele amintite (...) să fie luate în consultare cu reprezentanţi ai universităţilor. În cazul în care măsurile amintite nu vor fi soluţionate, vom demara atât demersuri pe cale legală, cât şi proteste publice pentru a încerca să contracarăm subfinanţarea severă a învăţământului românesc."