In memoriam Inginerul Nicolae Lita
Data: 1-15 iulie 2020
♦ Un mare profesionist, un exemplu de om, o remarcabilă personalitate
Recent ne-a părăsit, pentru totdeauna, inginerul Nicolae Liţă, la venerabila vârstă de 98 de ani. Noi, cei care îl cunoșteam și îi știam modul ordonat și sănătos de viață, ne gândeam cum să-i sărbătorim mai frumos Centenarul. Din păcate, virusul necruțător COVID-19 l-a răpit ȋn plină activitate creatoare. Abia cu patru luni înainte trimisese pentru publicare la revista de specialitate Drumuri și Poduri un articol deosebit de interesant despre viaductul peste balta Cătușa din Galați, lucrare de referință din activitatea inginerului Nicolae Liță, remarcată prin inventivitatea soluției și amploarea investiției.
Inginerul Nicolae Liţă s-a născut ȋn București, la data de 20 februarie 1922. După absolvirea Liceului Gheorghe Lazăr din București (1936 - 1941), s-a înscris la Școala Militară de Ofițeri de Geniu (1941 - 1945), iar ca sublocotenent a participat la cel de-Al Doilea Război Mondial, atât în est, cât și în vest. După terminarea războiului s-a înscris la Facultatea de Construcții din cadrul Institutului Politehnic București, continuându-și studiile la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Institutului de Construcții București, devenind inginer constructor în anul 1950. A fost angajat mai întâi ca proiectant de poduri la IPCS - Institutul de Proiectări Construcții Speciale din București (1950 - 1952), apoi s-a transferat, în 1952, la IPTANA - Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene din București, unde a activat până la vârsta de pensionare (1983). În această perioadă a proiectat, coordonat și condus elaborarea a sute, poate chiar peste 1000 de lucrări în specialitatea poduri.
Printre lucrările mai importante proiectate și executate pot fi amintite: podul peste râul Amaradia la Logrești; consolidarea malului nord-est al orașului Constanța cu chesoane din beton armat distanțate (soluție unicat); podul peste Siret la Huțani cu soluția de grindă continuă casetată din beton armat, L=33m+43m+33m; pasajul superior pe DN1 în zona stației de cale ferată Ploiești Sud pentru patru benzi de circulație având lungimea de 592 m (soluție unicat); podul peste râul Oituz pe DN11 Brețcu-Oituz, în comuna Ferăstrău, cu fundații în masiv de sare, L=18m+32m+18m (soluție unicat); podul peste Mureș la Ilia cu suprastructura alcătuită din elemente prefabricate precomprimate cu console fixate pe pile cu cabluri de precomprimare, L=35m+4x47m+35m (soluție unicat); pasajul Palas din Constanța peste DN3, L=22x30m+20,80m, prima lucrare executată cu grinzi prefabricate tronsonate pentru care a primit Ordinul Muncii Clasa a III-a. Lucrarea care l-a consacrat a fost viaductul Cătușa, care, la data execuției din anii 1970, a constituit emblema municipiului Galați. Acest viaduct cu lungimea totală de 1070 m a fost cea de-a doua construcție din țară realizată prin metoda execuției în consolă, având 15 deschideri L=47,50+13x75m+47,50m, iar inginerul Nicolae Liță a fost șeful de proiect, precum și cel care a urmărit îndeaproape execuția până la punerea în funcțiune.
Inginerul Nicolae Liță a lucrat mai mult de un deceniu și după pensionare la firma de proiectare Search Corporation, în calitate de consilier, unde a lansat soluții interesante pentru lucrări rutiere și a urmărit execuția acestora.
În relațiile interumane a fost un model de onestitate, obiectivitate și umanism, un familist plin de devotament și seriozitate alături de soția sa Elena, cu care a conviețuit în deplină armonie timp de peste șapte decenii, și de fiul lor Mihai, de care erau foarte mândri, căci le-a urmat întocmai calea cinstei, profesionalismului și devotamentului pentru muncă și familie.
Inginerul Nicolae Liță a fost un creator de valori umane și materiale, adoptând adesea soluții unice, așa cum unic a fost și domnia sa: un mare profesionist, un mare om, o mare personalitate.
Dumnezeu să-l odihnească!
Cu adâncă pioșenie,