Workshop Finantarea transportului public Relatia autoritate locala - operator Rolul unui plan de transport urban
Data: 16-31 iulie 2005
In data de 1 iulie a.c. a avut loc la Sinaia, in sala Forum a Hotelului International, un eveniment dedicat unor aspecte de interes prioritar pentru sistemul de transport public local din Romania:
- planificarea unui transport urban durabil;
- relatia dintre operatori si autoritatile locale;
- finantarea serviciului de transport public local.
Scopul declarat al acestui eveniment a fost acela de a stimula initiativele in aceste directii si in orasele din Romania, ca tara in curs de aderare la Uniunea Europeana, pentru accelerarea procesului de aliniere a serviciului de transport public urban la standardele europene.
Acest eveniment s-a organizat la initiativa Comitetului UITP pentru Integrare Europeana, care si-a propus ca in acest an sa informeze factorii politici de decizie, nu numai din Romania, ca tara in curs de aderare, dar si din alte noi state membre (7 martie in Ungaria/Budapesta si 7/9 decembrie in Polonia/Poznan), despre importanta cruciala a transportului public pentru orasele in care oamenii au dreptul si trebuie sa traiasca in conditii civilizate, sa se implice in realizarea unor strategii de transport public durabil.
Uniunea Romana de Transport Public a raspuns acestei initiative nu numai in calitatea sa de membru cu drepturi depline al asociatiei internationale de la Bruxelles, Belgia (UITP), dar si avand in vedere preocuparea sa permanenta de a organiza astfel de intalniri intre specialistii romani si cei din intreaga lume in domeniul transportului public local, ca obiectiv major al activitatilor sale.
Au raspuns invitatiei de a participa la acest workshop experti in domeniu, invitati ai UITP si URTI, oferind participantilor prilejul de a afla din experienta altor orase si regiuni din Europa, impartasind atat din practicile pozitive cat si negative ale acestora.
Domnul Constantin Donea, presedintele URTP, a adresat cuvantul de bun sosit si multumiri tuturor celor prezenti in sala pentru efortul si interesul aratat fata de acest workshop, apreciind ca initiativa UITP corespunde pe deplin obiectivelor majore ale URTP, dintre care au fost amintite:
* schimbul permanent de informatii tehnice si economice;
* promovarea legislatiei specifice ce guverneaza activitatile operationale ale acestui sector, la nivelul standardelor europene si internationale.
Domnul Hans Rat, secretar general al UITP, a descris in cateva imagini misiunea, structura, activitatile, membrii asociatiei pe care o reprezinta, evidentiind in continuare cateva dintre initiativele UITP din ultima perioada de timp:
* Declaratia UITP Transportul Public in 2020 – de la viziune la actiune;
* Declaratia de la Dresda Importanta de a promova si moderniza sistemele existente de transport cu tramvaiul;
* Manifestul de la Roma Transportul Public inseamna Mobilitate pentru toti.
In continuare, domnul C. Donea a precizat faptul ca structura programului acestei zile a avut in vedere aspectele majore amintite mai sus, abordate in continuare in cadrul unor sesiuni dedicate.
Sesiunea 1 – Planificarea unui serviciu de transport urban durabil
Doamna Brigitte Ollier, director UITP-Euro Team, a reliefat importanta realizarii unui plan de transport urban, in conditiile in care 80% din populatia Europei locuieste in zone urbane. Succesul implementarii unui astfel de plan se poate masura in principal prin gradul de reducere a congestiei in trafic si cel de promovare a unui serviciu de transport urban cat mai atragator. Reusita poate fi garantata insa numai prin integrarea acestuia intr-un plan de dezvoltare urbana, ca strategie de dezvoltare pe termen lung. Domnia sa a anuntat lansarea unei propuneri de strategii a mediului urban spre finele anului 2005, rod al implicarii UITP in initiativele Comisiei Europene in acest sens.
Domnii Pascal Roussel si Joel Danard, experti ai companiei Systra din Franta, au descris conditia minima ce trebuie respectata de autoritati pentru a avea un transport civilizat, si anume o politica clara de transport, cu promovarea mijloacelor publice si private care sa opereze o retea de transport intermodal. Spre final acestia au reamintit importanta gasirii solutiei de spargere a cercului vicios ce influenteaza negativ mobilitatea calatorilor. Astfel, viteza comerciala redusa duce la scaderea atractivitatii acestui serviciu public, in paralel cu cresterea costurilor de operare a sistemului. Aceasta duce la sporirea gradului de motorizare, prin utilizarea mai intensa a automobilului, cu impact negativ asupra mediului - poluare chimica si fonica - accidentele, durata prelungita a unei calatorii, iar in final cresterea congestiei in trafic determina o scadere considerabila a vitezei comerciale a mijloacelor de transport public.
Domnul Ion Dedu, director Infrastructura la RAT Bucuresti, a prezentat un scurt istoric al sistemului de transport public urban de suprafata din Bucuresti, bogat ilustrat. Domnia sa a continuat apoi prin evidentierea masurilor implementate de RATB in ultimii ani pentru cresterea calitatii serviciului oferit si a incheiat precizand importanta integrarii planurilor de reorganizare a sistemelor de transport public in strategia de dezvoltare urbana a orasului, in spiritul obiectivelor de reabilitare a transportului pe sina si de promovare a competitiei, asa cum sunt acestea definite in Cartea Alba a Uniunii Europene.
Domnul Constantin Durlut, director general al companiei Sicor 95 din Bucuresti, a prezentat gradul de implicare a companiei sale in realizarea primelor linii de metrou usor in Bucuresti. Domnia sa a afirmat ca specialistii acestei companii detin solutii tehnice de varf pentru ceea ce inseamna managementul transportului public in acest oras, inclusiv capacitatea de stabilire si analiza a criteriilor de eficienta si de costuri, posibilitati de implementare. Au fost amintite realizarile unor programe de soft si echipamente pentru detectare – control in trafic, precum si unele greutati in ce priveste asigurarea cu echipamente, calificarea personalului de exploatare si nu in ultimul rand bugetul disponibil extrem de limitat.
La finalul acestei sesiuni, am amintit de oportunitatea membrilor URTP de a afla mai multe informatii despre realizarea unui astfel de plan de transport durabil, cu aplicatie in orasul Braila, prin diseminarea unui proiect cu aceasta tema, lansat in iunie 2005 si care se va incheia in septembrie 2007.
Sesiunea 2 – Relatia dintre operatorii de transport public si autoritatile locale
Domnul Peter Faross, responsabil Directoratul General pentru TRansport si ENergie (DG - TREN) din cadrul Comisiei Europene, a prezentat un scurt istoric al legislatiei Uniunii Europene, incepand cu reglementarea 1191 din 1969, amintind apoi de legile nationale pentru dereglementarea serviciului, introdusa in Marea Britanie in 1986, precum si legile competitiei controlate, promovata in alte tari europene la inceputul anilor 1990, cu consecintele acestui tip de competitie. In ultimii cinci ani Comisia Europeana s-a implicat direct in analiza serviciilor de interes general, promovand in primul semestru al anului 2005 un proiect de lege europeana simpla, flexibila, ale carei principale principii sunt:
* Compensarea obligatiilor serviciului public, asa cum trebuie acestea sa fie stipulate in cadrul unui contract de gestiune;
* Limitarea contractelor in timp si acordarea acestora in totala transparenta;
* Respectarea procedurilor obiective si nediscriminatorii de acordare a contractelor, cu anumite exceptii.
Domnul Aureliu Dumitrescu, consilier - Ministerul Administratiei si Internelor, a prezentat succint proiectul legii serviciului de transport public local, amintind de implicarea membrilor URTP la finalizarea acestuia. Domnia sa a evidentiat indeosebi acele articole ce definesc relatia dintre autoritatile locale si operatorii de transport public local, cu obligatiile si drepturile fiecareia dintre aceste parti, dar si conditiile de contractare si licitare a traseelor, tipurile de gestionare a serviciului, conditiile de finantare a serviciului etc. Acest proiect de lege a cautat sa respecte in mare masura orientarile/directivele/standardele Uniunii Europene, astfel ca prin aplicarea sa sa se poata vorbi curand de integrarea/coordonarea sistemului de transport public local cu celelalte sisteme de transport public: regional, national si european.
Domnul Botond Aba, director general al BKV – operatorul de transport din Budapesta, Ungaria, a descris cateva dintre caracteristicile de baza ale companiei pe care o reprezinta si ale retelei de transport public din Budapesta: lipsa unei autoritati de transport public precum si a concurentei, piata protejata si inchisa, sistemul controlat si finantat de municipalitate etc. In 2004 a fost semnat un contract pe 8 ani intre BKV si Municipalitate, cu parti bune si rele. Problema majora o constituie consecintele directe ale nerespectarii contractului asupra BKV, asupra managementului serviciului, in timp ce partenerul de contract nu sufera nici o consecinta. Sunt prezentate si cateva propuneri ale BKV pentru imbunatatirea acestei situatii.
Domnul Adrian Angelescu, sef serviciu Programe Investitii - SC METROREX SA Bucuresti, a prezentat de asemenea un scurt istoric si indicatori tehnici ai retelei de metrou din Bucuresti. Au fost apoi descrise proiectele de investitii in derulare precum si de viitor, cu accent pe extinderea retelei actuale catre aeroporturi, acordarea unor facilitati pentru accesul persoanelor cu handicap la retea, modernizarea parcului existent cu trenuri noi, reconsiderarea distantei dintre statii (mult prea mare in prezent).
Sesiunea 3 – Finantarea transportului public
Doamna Maria Saracan, director comercial - RAT Timisoara, a prezentat aspectele financiare ale unui proiect de modernizare a infrastructurii retelei de transport in comun cu tramvaiul in municipiul Timisoara. Sub acest aspect, domnia sa a evidentiat importanta covarsitoare de a evalua viabilitatea unui proiect inaintea lansarii, prin trei tehnici de baza: perioada de recuperare a investitiei, calculul ratei profitului si fluxul de numerar scontat. Rentabilitatea sociala este de asemenea o componenta importanta a proiectului, determinata de beneficiile directe pentru societate si indirecte pentru regie, dar si economii importante in bugetul local si imbunatatirea conditiilor de viata ale cetatenilor.
Domnul Zbigniew Palenica, delegatul MPK – operatorul de transport din Cracovia, Polonia, a prezentat experienta sa in implementarea primului proiect din Polonia pentru dezvoltarea transportului public din fonduri structurale ale Uniunii Europene, depasind 50 milioane euro. Operatorul MPK traverseaza un proces de restructurare a activitatilor si responsabilitatilor, inregistrand in 2004 o diminuare a personalului de la 7200 la 2500 angajati, cu costuri de 40% din bugetul total. De asemenea, daca in 1990 contributia financiara a operatorului era cvasiegala cu cea a municipalitatii, in 2004 municipalitatea acopera numai 15% din costurile totale. Toate acestea nu au influentat insa negativ preocuparea operatorului de a gasi solutii de reducere a congestiei in trafic, a nivelului de zgomot de la 75dB la 60dB, de modernizare a parcului existent (tramvaie si autobuze) etc.
Domnul Alexis Gressier, director ISPA din cadrul Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, a evidentiat cateva aspecte de interes major in relatia Fonduri Europene de Coeziune si Transportul Public. A fost definita succint politica de coeziune si impactul acesteia asupra dezvoltarii economice a Romaniei pe termen scurt, precum si a regulilor de gestionare a fondurilor structurale si de coeziune alocate tarii noastre pentru intervalul 2007 – 2009. Intre prioritatile transportului public se afla si cea de mobilitate durabila in zonele urbane si interurbane. Pentru aceasta insa se impune realizarea unor planuri de mobilitate, asigurarea unor facilitati, garantarea sigurantei in intersectii si pe strazi, prevederea unei retele pentru transport nemotorizat (biciclete, pietoni etc.), accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusa la mijloacele de transport in comun. In concluzie, domnia sa a recomandat, pentru cele 18 luni ramase pana la termenul prevazut pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, reconsiderarea capacitatii administrative actuale, formarea personalului specializat, pregatirea de proiecte, in cadrul unor strategii de dezvoltare pe termen lung pentru a nu pierde fondurile alocate.
Domnul Ionut Badea, delegatul BRD SOGELEASE din Bucuresti, a inceput prezentarea sa cu un scurt istoric al companiei, care a devenit operationala din 2002, azi avand reprezentativitate in Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Pitesti si Timisoara. Piata de leasing a devenit o alternativa de finantare a transportului public in Romania, inregistrand in 2004 cateva rezultate promitatoare ale unor licitatii publice de achizitii de autobuze Mercedes-Benz in Brasov, Oradea, Rm. Valcea si Timisoara. In continuare a fost prezentata oferta BRD cu privire la posibilitatile de diminuare a valorii totale a unui contract de leasing si impactul financiar la nivelul unei companii de transport public, cu restrictii si solutii previzionate.
O prezentare mai detaliata a acestor referate poate fi obtinuta accesand www.urtp.ro sau www.uitp.com. In numarul urmator al revistei TRANSURB editata de URTP va fi alocat un spatiu considerabil acestor prezentari precum si interventiilor participantilor pe marginea acestora.
Avand in vedere nu atat numarul participantilor (peste 85, dintre care 15 straini), cat indeosebi reprezentativitatea acestora: 4 autoritati guvernamentale (ministere), 6 autoritati locale (primarii), 8 alte institutii (cercetare, asociatii, banci etc.), 20 operatori de transport din diferite orase - membri URTP, consideram ca obiectivul principal al organizarii acestui workshop a fost atins.