Lunga vara fierbinte
Data: 16 - 31 iulie 2011
Agenda publica, in perioada in care parlamentarii si, de fapt, intreaga clasa politica se afla in vacanta este, de regula, saraca in evenimente, in momente care ar putea soca populatia prin schimbari abrupte, prin rasturnari de situatii atat in tara, cat si in strainatate. Ceea ce, insa, ni se infatiseaza acum, dintr-o perspectiva cu un numar suficient de mare de certitudini, este de natura a atrage atentia asupra posibilitatii de a parcurge „o lunga vara fierbinte“.
Cum apare cat se poate de firesc, atentia populatiei se indreapta spre ceea ce vizeaza direct conditiile ei de trai. Or, multe elemente care tin mai ales de dimensiunea ofertei interne, in special in ceea ce priveste bunurile agroalimentare, arata ca exista un grad ridicat de probabilitate ca preturile sa creasca. Aceasta, in conditiile in care va continua politica de austeritate potrivit legilor adoptate in ultima parte a sesiunii parlamentare. Ne referim, deopotriva, la reduceri de venituri si la disponibilizari. Toate acestea sunt prevazute in acordurile cu FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala, iar neindeplinirea angajamentelor asumate de autoritatile de la Bucuresti va agrava considerabil pozitia tarii pe piata financiara internationala. Este o situatie cu totul de nedorit daca avem in vedere ceea ce se intampla in jurul nostru, mai ales in Grecia, dar si in restul zonei euro.
Pentru ca tot ne-am referit la cadrul legislativ care ar putea sa stimuleze procesele pozitive din economie, cu efectele lor previzibile in sfera calitatii vietii, retinem ca in perioada vacantei parlamentare este prevazuta rectificarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in curs. Cu exceptia unor modificari care vizeaza aspectele strict locale, rectificarile vor fi menite sa diminueze cheltuielile. Or, se stie prea bine ce inseamna practica „retezarilor“ la capitolul resurse, indeosebi in privinta investitiilor, singurele in stare sa produca reale si radicale schimbari, cu finalitate in privinta conditiilor de trai ale majoritatii populatiei tarii.
Profilul acestei veri poate fi anticipat si prin prisma confruntarilor care au loc pe doua teme legislativ-institutionale. Prima vizeaza revizuirea Constitutiei, iar a doua reorganizarea administrativ-teritoriala a tarii. Ceea ce s-a intamplat la finalul lunii iunie, in spatiul public, in special in cel mediatic, arata ca, in pofida unor compromisuri, divergentele de fond persista. Principala explicatie consta in faptul ca protagonistii actioneaza preponderent de pe pozitii electoraliste, respectiv pentru acumularea de capital in vederea alegerilor locale si parlamentare programate, legal, pentru anul viitor. Nu mai este un secret pentru nimeni ca s-a declansat, in forta, campania electorala neoficiala, nu mai putin tensionata decat cele care vor avea loc in preajma amintitelor alegeri.
Punctele de vedere nu numai deosebite – ceea ce este normal intr-o societate democratica – ci mai ales interesele reale, multe dintre ele reprobabile, sunt cele care dicteaza comportamentul protagonistilor acestei campanii. Este regretabil ca adesea nu avem de-a face cu adevarate confruntari de idei, ci se recurge la procedee cu totul inacceptabile, incepand cu tot felul de presiuni, cu amenintari, inclusiv prin intermediul Justitiei sau Fiscului, terminand cu injurii. Nu este vorba aici numai despre o chestiune de vocabular, ci si despre una de mentalitate. In aceste circumstante, este greu sa se mai vorbeasca despre dialog politic si social, este imposibil sa se ajunga la consens, intrucat oportunitatile se transforma in veritabile oportunisme.
Este important, in aceste circumstante, sa se traga linia de demarcatie intre ceea ce reprezinta cu adevarat slujirea interesului public si ceea ce este, in fapt, populismul pur. De aceea, este important – cum se spune – sa ne pastram cumpatul, sa manifestam maximum de discernamant, fie si numai ca mijloc de aparare in fata valului de promisiuni fara acoperire.