Conservarea patrimoniului feroviar. „Lectia“ britanica
Data: 16 - 31 iulie 2014
Recent, o delegatie din Romania formata din Dionisie Ardelean - director general al Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara (CENAFER), Mircea Dorobantu - directorul Muzeului Cailor Ferate din Bucuresti, si semnatarul acestor informatii si consideratii, a efectuat o vizita de documentare in Marea Britanie, la invitatia New Europe Heritage Trust - NERTH, a presedintelui acestei asociatii, Stephen Wiggs. In ceea ce ne priveste, ne-am propus sa folosim acest prilej pentru a ne informa in legatura cu modul de conservare a patrimoniului feroviar, precum si cu sistemul de organizare si finantare a muzeelor de cale ferata.
Programul, intens si deosebit de variat, a inclus, in principal, muzee si alte institutii cu caracter memorial, care alcatuiesc imaginea remarcabila a pretuirii de care se bucura in tara gazda traditiile, in general, si cele din domeniul feroviar, in special.
Pentru a releva atentia cu care delegatia a fost inconjurata, este concludent faptul ca a fost primita si a avut o discutie deosebit de interesanta cu David Morgan, presedintele European Federation of Museum & Tourist Railways - FEDECRAIL (Federatia Europeana a Muzeelor si Cailor Ferate Turistice).
Dupa vizitarea Muzeului Tehnic din Londra, programul a inclus cunoasterea colectiei de locomotive si vagoane istorice de la „Locomotion“ - The National Railway Museum at Shildon. Aparitia si activitatea acestui muzeu a avut si are efecte economice si sociale notabile, localitatea devenind o atractie turistica. In continuare, la National Railway Museum (NRM) din York, a impresionat colectia de material rulant, precum si cea de carti, documente si fotografii, modul de conservare a acestor valori. Spatiile sunt prevazute cu instalatii de mentinere constanta a temperaturii si a umiditatii. O scurta plimbare cu copia locomotivei The Rocket a dat o nota de pitoresc intalnirilor de la NRM.
O foarte frumoasa si instructiva calatorie in timp cu diversele sisteme de transport public, in special cu primul metrou din lume, a fost prilejuita de vizita la London Transport Museum, organizat intr-o fosta hala de piata. Ne-a impresionat multimea vizitatorilor de toate varstele. Am avut placerea sa facem cunostinta cu membrii NERTH intruniti cu ocazia unei adunari generale, unde directorul Muzeului Cailor Ferate din Bucuresti, Mircea Dorobantu, a prezentat pe scurt istoria acestui muzeu, iar subsemnatul a punctat principalele momente ale evolutiei cailor ferate din Romania.
O admirabila sinteza a ceea ce delegatia a vazut pana atunci a fost oferita de Bluebell Railway Museum. Aici a fost prezentata o linie muzeu, conservata cu instalatiile vechi, cu gari in forma si dotarea initiala, pe care circula trenuri din diferite generatii, remorcate de locomotive cu abur. In program s-a inscris si vizita la cateva ateliere care se ocupa de restaurarea in special a materialului rulant. Toate acestea, cu sprijinul unor voluntari, in special de varsta a treia.
In urma acestei sumare treceri in revista a momentelor vizitei, consider ca se impun cateva concluzii care, neindoios, pot constitui si „lectii“ de cel mai mare interes.
In primul rand, am constatat ca in Marea Britanie exista un cult deosebit pentru istorie, inclusiv pentru cea a tehnicii. In al doilea rand, am constatat „pe viu“ pasiunea pentru conservarea patrimoniului, dublata de o sustinere materiala, inainte de toate a statului, dar si din partea autoritatilor locale. Este, de asemenea, demn de subliniat faptul ca administratia cailor ferate a pus la dispozitie gratuit spatiile pentru organizarea muzeelor. La randul lui, Ministerul Culturii suporta financiar o parte dintre cheltuielile de functionare, la care se adauga sponsorizarile si donatiile, precum si veniturile din activitatile comerciale. In al treilea rand, este de remarcat rolul educativ al acestor muzee, in special in randurile copiilor, care, fie in mod organizat cu scoala, fie cu parintii, populeaza masiv aceste lacasuri de istorie a tehnicii feroviare si nu numai.
In mod deosebit, este de consemnat sprijinul voluntarilor, in special al celor de varsta a treia, care, cu o pasiune si placere deosebite, isi aduc pretioasa contributie la restaurarea, conservarea si prezentarea acestor comori ale tehnicii.
Sunt multe de spus, dar spatiul nu ne permite. Important este ca am invatat ceva si ca suntem hotarati sa facem tot ce-i posibil ca sa transpunem si in Romania „lectiile“ oferite de aceasta vizita. Mizam pe continuarea colaborarii dintre organizatiile noastre, cat si pe sprijinul FEDECRAIL, organizatie la care Tren Clubul Roman (TCR) va adera cat mai repede posibil.
In final, multumim din suflet, si pe aceasta cale, tuturor gazdelor noastre pentru amabilitatea, caldura si pasiunea cu care ne-au prezentat impresionantele comori.
P.S.: Desigur, vizita ne-a prilejuit un binevenit contact si cu sistemul feroviar suburban al Londrei, care aduce, in cele 12 gari, zeci de mii de calatori zilnic, cu trenuri ce circula la intervale de 10 - 15 minute. Din discutii am aflat ca au reparat greseala din anii ’70, cand infrastructura privatizata a fost neglijata, astfel ca atractivitatea sistemului feroviar a scazut. Au revenit, au investit si au revitalizat sistemul.
La noi se pare ca nu exista „vointa politica“ necesara pentru revitalizarea sistemului feroviar. Master Plan-ul atat de mult asteptat, din motive de lipsa a resurselor financiare, prognozeaza sistemului feroviar continuarea scaderii cotei de piata in favoarea celui rutier care va creste, contrar cerintelor Cartii Albe pentru Transporturi, emise de UE.
Dar, despre aceasta tema, cu alta ocazie.