Fonduri europene pentru dezvoltarea unei retele de incarcare a vehiculelor electrice
Data: 16 – 31 iulie 2017 2017
● Prin acest proiect, în România vor fi instalate 40 de staţii de încărcare rapidă
Comisia Europeană a anunţat recent că proiectul NEXT-E a fost selectat pentru a primi fonduri prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility - CEF), cu o cofinanţare recomandată de 18,84 milioane euro, acesta reprezentând un grant pentru a susţine dezvoltarea unei reţele de încărcare a vehiculelor electrice.
Prin intermediul proiectului (selectat din 152 de proiecte din domeniul transporturilor), vor fi instalate 222 de staţii standard de încărcare rapidă (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultrarapidă (150 - 350 kW), creându-se astfel o infrastructură esenţială pentru încărcarea vehiculelor electrice în România, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia şi Croaţia.
Proiectul NEXT-E reprezintă un model de cooperare a câtorva grupuri-lider în sectoarele de electricitate, petrol şi gaze, acestea unindu-şi forţele cu producătorii de automobile pentru a crea o reţea de încărcare interoperabilă şi nediscriminatorie, ca alternativă viabilă la vehiculele echipate cu motoare cu combustie internă. Consorţiul este alcătuit din companiile din Grupul E.ON (din Slovacia, Cehia, Ungaria şi România), companiile din Grupul MOL (reprezentate de filialele din toate cele şase ţări participante), Hrvatska elekropriveda din Croaţia, PETROL (din Slovenia şi Croaţia), Nissan şi BMW.
În România vor fi instalate, în cadrul proiectului, 40 de staţii de încărcare rapidă a vehiculelor electrice. 19 dintre ele vor fi instalate de E.ON Energie România, care va susţine această investiţie printr-o finanţare nerambursabilă din fonduri europene, în valoare de peste 1 milion de euro. Alte 21 de staţii vor fi instalate de MOL România. Staţiile vor fi amplasate în perimetrele unităţilor din reţeaua de distribuţie a carburanţilor operată de compania MOL şi vor urmări acoperirea unor puncte importante de pe traseul a trei rute de transport rutier: Arad - Bucureşti - Constanţa (culoar IV pan-european), Sebeş - Tîrgu Mureş - Iaşi şi Suceava - Bucureşti - Giurgiu (parţial culoar IX pan-european).
Potrivit unui comunicat al E.ON România, în cadrul proiectului se va realiza şi un studiu complex de piaţă pe partea de e-mobilitate, care va indica cea mai bună strategie şi cele mai eficiente abordări, din punct de vedere al costurilor, al infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice şi al prestării de servicii, în vederea impulsionării utilizării de vehicule electrice în regiune, conectând astfel ţările din Europa de Vest cu cele din zona de coeziune a proiectului şi transformând conducerea unei maşini într-o experienţă confortabilă, bazată 100% pe electricitate. Planurile detaliate de reţea şi studiile vor fi urmate de un proiect-pilot în două etape, care va include montarea de încărcătoare rapide şi de încărcătoare ultrarapide, care vor rezulta dintr-un plan final de implementare la nivel regional a vehiculelor electrice şi dintr-un plan etapizat. Activităţile aferente proiectului au început în 2017, prin lansarea unor activităţi cu întindere pe mai mulţi ani, fiind planificate a se încheia până la 31 decembrie 2020.
Proiectul NEXT-E a fost selectat pentru acordarea de fonduri de Agenţia Executivă de Inovaţie şi Reţele (INEA) a Comisiei Europene, una dintre motivaţii fiind faptul că „promovează decarbonizarea, mobilitatea sustenabilă şi conectivitatea intermodală".