CFR Marfa, primul beneficiar al finantarii prin Programul privind transporturile de tip RO-LA
Data: 16-31 iulie 2018
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat dosarul primului beneficiar al Programului vizând transporturile de tip RO-LA, prin care se stimulează trecerea transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată, în scopul reducerii emisiilor de dioxid de carbon de la autovehiculele de transport.
Programul RO-LA se adresează operatorilor de transport feroviar care desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României, finanţarea acordată de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru acest program fiind în cuantum de 60% din valoarea fără TVA a facturii emise de operatorul de transport feroviar societăţii de transport rutier pentru activităţile finanţate în cadrul Programului. Astfel, primul beneficiar al Programului vizând transporturile de tip RO-LA, Societatea Naţională de transport feroviar de marfă CFR Marfă SA a primit finanţare din Fondul pentru Mediu în valoare totală de 14 milioane de lei.
Transportul de tip RO-LA reprezintă forma particulară de transport combinat în care vehicule rutiere autopropulsate sunt transportate pe calea ferată, în trenuri compuse din vagoane specializate. Încărcarea şi descărcarea vehiculelor rutiere pe, respectiv de pe vagoanele specializate, se realizează în terminale specializate, prin intermediul sistemelor proprii de autopropulsie şi prin rulare pe roţile proprii. Şoferii vehiculelor rutiere autopropulsate pot însoţi respectivele vehicule pe durata transportului feroviar, caz în care sunt transportaţi în vagoane de călători (vagoane cuşetă sau vagoane de clasă).
„Avându-se în vedere obiectivele Programului RO-LA care sunt în conformitate cu prevederile Strategiei Europa 2020, care stipulează reducerea emisiilor de dioxid de carbon pentru vehiculele rutiere şi necesitatea de reglementare şi coordonare de către stat a pieţei transportului de mărfuri prin transferul traficului dinspre transportul rutier către calea ferată şi prin reducerea poluării, reducerea noxelor, reducerea emisiilor de dioxid de carbon din atmosferă, Administraţia Fondului pentru Mediu îşi propune să finanţeze acest program pentru cât mai mulţi operatori economici de transport feroviar, urmând să lanseze şi alte sesiuni de înscriere pentru acest program", se precizează într-un comunicat al AFM.
De asemenea, prin finanţarea Programului RO-LA, România se aliniază unui grup restrâns de ţări din Uniunea Europeană care aplică sistemul RO-LA, cum ar fi Austria, Italia, Elveţia, Franţa, Slovenia, Germania şi Ungaria.
În cadrul programului finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu, CFR Marfă a organizat, la 26 iulie a.c., primul transport de tip RO-LA, pe ruta Dorneşti (judeţul Suceava) - Giurgiu Nord Fr. - Ruse (Bulgaria) şi retur. Potrivit companiei feroviare, trenul a fost încărcat la capacitate maximă, fiind compus din 20 de vagoane specializate, pe care au fost încărcate 20 de autovehicule rutiere (TIR).
Alte articole

