INS: 3,578 milioane elevi si studenti in anul scolar/universitar 2017 - 2018
Data: 16-31 iulie 2018
Populaţia şcolară din sistemul național de educație a fost, în anul şcolar/universitar 2017 - 2018, de 3,578 milioane elevi şi studenți (categorie care cuprinde participanţii din toate nivelurile educaţionale), în scădere cu 18 700 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, relevă datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Învăţământul profesional și învățământul superior sunt nivelurile educaţionale în care populaţia şcolară a crescut (cu 6,9%, respectiv 1,4%) comparativ cu anul şcolar/universitar anterior. Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2016 - 2017 a fost de 497 600 elevi şi studenți, în scădere cu 0,3% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
♦ Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 71,4% a studiat în mediu urban
Potrivit INS, în anul şcolar/universitar 2017 - 2018, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământulul primar și gimnazial (46,9%), iar circa o treime în învățământul liceal şi cel antepreșcolar și preșcolar (17,8%, respectiv 15,1%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,1% au fost elevii şi studenții de sex masculin şi 71,4% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul superior și învățământul profesional sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populației școlare (+7300 studenți/cursanți, respectiv +5800 elevi). În învățământul profesional au fost înscriși 90 200 elevi, acesta rămânând, în continuare, nivelul educaţional cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,5%).
Învăţământul primar şi gimnazial, precum și cel liceal au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2017 - 2018 faţă de cel anterior (-17 500, respectiv -13 100).
Unităţile de învăţământ care au funcţionat în anul şcolar/universitar 2017 - 2018 au aparţinut, în principal, nivelurilor de educaţie primar şi gimnazial (57,2%), liceal (21,2%), respectiv antepreşcolar şi preşcolar (17,1%).
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (95,4%) în unităţile şcolare publice, iar restul de numai 4,6% în unităţi şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în unităţile din învăţământul public s-au regăsit în învăţământul superior (87,5%), respectiv postliceal (56,6%).
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 11 - 14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (89,8%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
♦ 538 900 studenţi înscrişi; ingineria, una dintre cele mai atractive specializări
În anul universitar analizat au fost înscrişi în învăţământul superior 538 900 studenţi, dintre care 54,2% au fost studente. Cele mai atractive specializări din învăţământul superior au fost cele de afaceri, administraţie şi drept (23,8% din totalul studenţilor), respectiv de inginerie, prelucrare şi construcţii (21,0% din totalul studenţilor).
În profil teritorial, populaţia şcolară din anul şcolar/universitar 2017 - 2018 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (623 .000 persoane), respectiv București-Ilfov (506 800 persoane).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de totalul fiecărei regiuni arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,4%), în timp ce învăţământul superior a fost preponderent în regiunea Bucureşti-Ilfov (34,8%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învăţământul postliceal şi de maiştri din regiunile Centru, Nord-Est şi Bucureşti-Ilfov (2,0% fiecare în parte).
♦ Raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la un cadru
didactic
În anul şcolar/universitar 2017 - 2018, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 236 200 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenţi la un cadru didactic.
Datele INS relevă că ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară, atât la nivelul întregului sistem educaţional (77,8%), cât şi pe nivelurile de educaţie: antepreşcolar şi preşcolar (99,7%), primar şi gimnazial (80,1%), postliceal şi de maiştri (77,0%), liceal (71,5%) şi profesional (68,2%).
♦ 121 300 absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2016 - 2017 aparţinând nivelurilor educaţionale gimnazial, liceal, profesional, postliceal şi de maiştri, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale) a fost de 497 600 elevi şi studenți. Preponderente au fost absolventele, în număr de 260 600, reprezentând 52,4%.
La sfârşitul anului şcolar 2016 - 2017 au absolvit învăţământul gimnazial 171 400 elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,3%). Ponderea băieţilor (51,0%) o devansează uşor pe cea a fetelor, cu 1,9 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu reprezintă 53,9% din totalul absolvenţilor din acest nivel, însă, în profil teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural (60,0%, respectiv 57,2%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar 2016 - 2017 au absolvit 153 600 elevi, în creștere cu 0,5% comparativ cu anul şcolar anterior. Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile învăţământului de zi (89,7%). Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a evidenţiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (51,3% din totalul absolvenţilor), 41,1% pe cele din filiera tehnologică, iar 7,6% din totalul absolvenţilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională. La examenul de bacalaureat s-au prezentat 141 200 absolvenţi, dintre care 121 800 proveniţi din promoţia 2017 (86,3%). Au fost declarate reuşite 100 800 persoane (71,4%). Din totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia 2017, 94 600 persoane (77,6%) au fost declarate reuşite.
Învăţământul profesional a fost absolvit de 19 400 elevi, dintre care 97,2% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar numai 2,8% pe cele din sectorul privat. Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost absolvit de 32 000 elevi, dintre care 64,3% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar peste o treime (35,7%) pe cele din sectorul privat.
În învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost de 121 300 studenţi. Studentele au reprezentat 59,2% din numărul total al absolvenţilor cu diplomă. Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi drept (27,7%), inginerie, prelucrare şi construcţii (18,2%), respectiv sănătate şi asistenţă socială (11,6%).
În anul 2015, resursele financiare necesare procesului de învăţământ, alocate pentru funcţionarea unităţilor şcolare cuprinse în sistemul naţional de educaţie, au fost asigurate în cea mai mare măsură (90,5%) din fonduri publice (de la bugetul de stat şi din bugetele locale), dar şi din alte surse ale instituţiilor de învăţământ (9,5%). Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi private, din totalul cheltuielilor de educaţie, ponderea majoritară a fost deţinută de cheltuielile curente (94,3%), urmate de cheltuielile de capital (5,7%).