Telefonia si internetul mobil, cele mai afectate de incidente de securitate
Data: 16-31 iulie 2018
♦ Numărul incidentelor de securitate apărute în 2017 a crescut cu 20% față de anul 2016, dar a scăzut semnificativ (cu 38%), numărul mediu al conexiunilor afectate de fiecare incident în parte
Potrivit Raportului privind incidentele care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice publicat recent de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), în 2017 s-au înregistrat 334 incidente cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, afectând în total peste 10 milioane de conexiuni.
Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative raportate către ANCOM în 2017 au fost cele de telefonie mobilă și SMS (peste 6,1 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 3 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixă (peste 1 milion de conexiuni) și internet fix (aproximativ 1 milion de conexiuni), cele mai puține conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 250 000).
Datele raportate de furnizori către ANCOM relevă că, anul trecut, un incident cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice a afectat, în medie, 29 755 de conexiuni, cu 38% mai puține față de anul 2016 (cu o medie de 47 859 conexiuni afectate de un singur incident). Durata medie a unui incident semnificativ a fost de aproximativ 8 ore și 49 de minute, în timp ce durata totală a incidentelor de securitate raportate pe anul 2017 este de 2945 de ore (de peste două ori mai mare decât în anul 2016). Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în județul Constanța (40 de incidente), urmat de județele Vaslui (35 de incidente), Timiș și Buzău (32, respectiv 31 de incidente).
Conform reprezentanţilor ANCOM, cele mai multe incidente semnificative (73%) au fost cauzate de factori externi (de exemplu, întreruperea alimentării cu energie electrică sau secționarea accidentală a fibrei optice), 15% dintre incidente au fost determinate de erori de sistem (software sau hardware), iar 9% de fenomene naturale (precum ninsori și furtuni care au afectat diferite echipamente).
Potrivit ANCOM, incidentele cu impact semnificativ asupra securității şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice sunt acele incidente care au afectat un număr mai mare de 5000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.