Un exemplu demn de urmat Deutsche Bahn si-a definit strategia pe termen lung: „O cale ferata puternica“
Data: 16-31 iulie 2019
De curând, mai exact în luna iunie a.c., Consiliul de administrație al gigantului concern feroviar german Deutsche Bahn a prezentat Consiliului de Supraveghere noua sa strategie privind dezvoltarea companiei, numită „Strong Rail". Unul dintre țelurile acestei strategii este respectarea obiectivului climatic în Germania. „Germania își va îndeplini obiectivele climatice numai dacă reușim să mutăm traficul către calea ferată de o manieră masivă în următorul deceniu", a declarat CEO al DB, Richard Lutz. „Germania are nevoie de o cale ferată puternică pentru climat, pentru oameni, pentru economie și, nu în ultimul rând, pentru Europa. DB recunoaște responsabilitatea pe care o avem în societate și ne concentrăm toate eforturile pentru construirea unui sistem feroviar puternic".
Trebuie remarcat și faptul că această nouă strategie a DB, care va înlocui strategia DB 2020, a apărut după ce, la sfârșitul anului trecut, Consiliul de Administrație al DB și-a prezentat „Agenda pentru îmbunătățirea serviciului feroviar", care a fost concepută pentru a spori capacitățile, pentru a crește calitatea și punctualitatea și pentru a îmbunătăți gradul de satisfacție a clienţilor. În acest context, noua strategie generală Strong Rail va oferi un cadru mai amplu, menit să clarifice ce reprezintă Grupul DB și în ce direcție va acționa în viitor.
Cele zece mesaje de bază ale noii strategii, pe scurt:
1. Obiectivele climatice ale Germaniei privind reducerea emisiilor de CO2 pot fi atinse numai cu sistemul de transport feroviar și, în mod deosebit, cu cel electric, cel mai prietenos cu mediul și eficient energetic, prin mutarea masivă a traficului pe calea ferată. Tot în acest scop, DB își va asigura energia de tracțiune din surse verzi 100% până în 2038, în avans față de ținta inițilă, 2050;
2. Concentrarea pe activitatea principală a DB, adică pe Societatea de expediții DB Schenker, care va oferi un sprijin esențial operatorului DB Cargo, pe calea creșterii profitabile. Cu alte cuvinte, un transport combinat menit să aducă spre calea ferată volume cât mai mari de mărfuri;
3. Transportul de călători pe distanțe lungi se va dubla, la peste 260 de milioane pe an. Acest lucru se va realiza prin conexiuni mai directe și trenuri mai frecvente; peste 30 de orașe mari vor avea conexiuni de două ori pe oră;
4. DB va atrage un miliard de noi pasageri regionali și locali, prin consolidarea serviciilor feroviare locale și prin integrarea noilor forme de mobilitate. Pentru a atinge acest obiectiv, se are în vedere introducerea unor servicii inteligente pentru transport în orașe și în special în regiunile rurale;
5. DB Cargo își va majora volumul traficului feroviar în Germania cu 70%, prin achiziționarea a peste 300 de locomotive noi, pentru creșterea cotei sale de piață, de la nivelul actual de 18% la 25%. De asemenea, DB Cargo își propune să dezvolte un sistem de transport pentru clienți cu vagoane individuale;
6. DB va colabora cu guvernul german pentru extinderea capacității rețelei feroviare cu 30%, respectiv cu 350 milioane de tone kilometri pe an. Acest lucru se va realiza prin modernizarea sistemului, prin inovarea tehnologică și digitalizare, dar și prin utilizarea mai eficientă a capacităților existente;
7. DB va intra într-o nouă eră cu programul Digital Rail pentru Germania, program special care va ajuta compania să intre în era digitală în operațiunile feroviare. Aceasta reprezintă un salt tehnologic cuantic și va îmbunătăți capacitatea, calitatea, fiabilitatea și eficiența;
8. Stațiile DB vor deveni centre intermodale moderne, de transfer către celelalte sisteme de transport urban, inclusiv pentru sistemele de car sharing și scutere electrice, iar capacitatea de primre a stațiilor se va dubla, până la 40 de milioane de călători pe zi;
9. DB va recruta 100 000 de angajați noi în următorii ani, angajați care vor trebui să fie instruiți și integrați pentru ca DB să-și poată atinge obiectivele ambițioase;
10. DB va avea mai multe trenuri și va oferi mai multe conexiuni decât oricând, prin creșterea cu 100% a capacității trenurilor de lung parcurs. În acest scop, se are în vedere achiziționarea a 600 de trenuri de lung parcurs, în special de mare viteză, precum și modernizarea a circa 1000 de trenuri regionale și locale. Orașele mici și mijlocii vor avea conexiuni feroviare cu trenuri cel puțin odată la două ore.
O primă întrebare:
Dacă o cale ferată de vârf, precum cea din Germania, simte nevoia să-și intensifice eforturile pentru dezvoltarea sistemului și creșterea volumelor de transport, în vederea reducerii emisiilor de CO2, a eficientizării sistemului, a creșterii calității vieții cetățenilor etc., ce ar trebui să facem noi?
Nu cred că este cazul să prezentăm aici situația Căilor Ferate Române, după circa 30 de ani de distrugere, și nici să căutăm vinovații pentru politica greșită dusă de toate guvernele. Cititorii noștri sunt edificați asupra situației dramatice în care se află sistemul feroviar din țara noastă și cât de puțin atractiv este, în special pentru călători, pentru care durata de parcurs, punctualitatea şi confortul sunt criterii de calitate care determină alegerea modului de deplasare.
Important este să ne concentrăm asupra câtorva propuneri de măsuri urgente, indispensabile revitalizării sistemului feroviar din România și aducerii lui la nivel europeran, cu speranța că guvernanții, factorii politici și de decizie se vor sensibiliza și vor acționa în consecință.
O a doua întrebare: ce-i de făcut?
Ar trebui început cu structura organizatorică. Calea ferată, prin concepție și construcție, funcționează ca un sistem integrat și, ca urmare, în toate țările din Europa și nu numai, această instituție este organizată sub formă de grup, concern sau holding, așa cum a fost și SN CFR până în anul 1998. Au trecut peste 20 de ani de la această ultimă lovitură primită de CFR, fără ca cineva să dispună o analiza a evoluției sistemului și a situației în care a ajuns, analiză care ar fi trebuit să se finalizeze cu măsuri de redresare. Ca urmare, ar trebui constituită, de urgență, o comisie guvernamentală sau parlamentară care să facă această analiză și să propună în final reorganizarea sistemului, aducându-l la nivel european și să realizeze o strategie integrată; în această comisie, să se coopteze și reprezentanți ai ONG-urilor preocupate de acest domeniu.
O a treia întrebare: care sunt urgențele până la noua organizare?
1. Alocarea de urgență a sumelor necesare efectuării lucrărilor de mentenanță și RK, pentru a se putea ridica, cât mai repede posibil, viteza de circulație în depline condiții de siguranță; alocarea anuală, de preferat prin bugete multianuale, a sumelor necesare acestor activități vitale;
2. Transferarea către CN CFR SA a punctelor intermodale din dotarea SN „CFR Marfă" și revitalizarea lor, în vederea atragerii către sistemul feroviar a unor volume mai mari de mărfuri;
3. Electrificarea, cât mai urgent posibil, a tronsonului Rădulești (Videle) - Giurgiu Frontieră, pentru elimimnarea tracțiunii diesel, care complică activitatea tuturor operatorilor trenurilor de marfă;
4. Organizarea unui concurs pe tema modernizării Gării de Nord, cu transformarea parțială în gară de tranzit (coborârea în subteran a două linii, cu subtraversarea orașului spre Gara Obor sau/și Gara Progresul); model de referință - Gara Leipzig;
5. Creșterea ritmului de modernizare a infrastructurii feroviare a principalelor linii interoperabile, ce se realizează din fondurile UE, începând de la faza de elaboarare a documentației și până la monitorizarea lucrărilor;
6. Realizarea pe liniile radiale din jurul Bucureștiului și pe centura feroviară a unui sistem de transport suburban/regional, cu circulație cadențată care, coroborat cu sistemul „Park&Ride", să se constituie într-o ofertă alternativă atractivă, menită să contribuie la diminuarea navetismului cu autoturismele. Corelarea acestei măsuri cu propunerile Asociației Intercomunitare de Dezvoltare a Transportului Public București - Ilfov;
7. Renunțarea la studiul privind „raționalizarea rețelei", deoarece contravine politicii europene care recomandă, din dorința de a diminua traficul rutier generator de gaze cu efect de seră, „menținerea unei rețele dense și transferarea unor volume cât mai mari de mărfuri și a unui număr cât mai mare de călători către sisteme prietenoase cu mediul, precum sistemul feroviar".
* * *
Desigur că propuneri de măsuri concrete sunt mult mai multe, dar ne-am limitat la acestea șapte din dorința de a fi promovate cât mai urgent posibil, pentru a câștiga timp. Desigur că, după reorganizarea SN CFR, sub formă de grup, concern sau holding, se va elabora o strategie integrată care să cuprindă toate domeniile de activitate.
Așteptăm cu interes și propuneri din partea cititorilor, cărora le mulțumim anticipat.