Mare succes pe scena Teatrului Al. Davila din Pitesti, pentru artistii Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea
Data: 1-15 august 2007
Stagiunea 2006 – 2007, cea de-a cincizecea din prodigioasa cariera artistica a Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, s-a încheiat în data de 3 iunie 2007, prin concertul sustinut la Pitesti, în superba sala a Teatrului de Stat Al. Davila. Spectacolul a facut parte din seria de concerte pe care ansamblul le sustine anual la Pitesti, în cadrul proiectului startat la începutul anilor 2000, din initiativa dirijorului Andrei Iliescu si care s-a materializat printr-o reusita colaborare, de-a lungul acestor ani, între Asociatia Generala a Inginerilor din România, Teatrul de Stat Al. Davila si Liceul de Arta Dinu Lipatti – ultimele doua, prestigioase institutii de arta din Pitesti.
Concertul de anul acesta a fost un cadou oferit de artistii-ingineri colegilor de muzica pitesteni, cu ocazia celebrarii a 50 de ani de la înfiintarea Liceului de Arta. El a încheiat suita de manifestari organizate de conducerea liceului si de municipalitate cu prilejul acestui important eveniment din viata municipiului Pitesti, manifestari care au cuprins, de asemenea, spectacole ale valoroasei soprane Felicia Filip, absolventa a Liceului de Muzica pitestean, ale Fanfarei Reprezentative a Armatei, lansarea monografiei Liceului de Arta, precum si alte evenimente artistice sustinute de elevi, cadre didactice si studenti – fosti elevi ai liceului.
Cu o saptamâna înainte de sustinerea concertului, dirijorul Andrei Iliescu a fost invitat la sedinta festiva organizata cu prilejul aniversarii, ocazie cu care i s-a înmânat Diploma de onoare pentru contributia adusa la cresterea prestigiului liceului; aceasta premiere reprezinta o apreciere a prezentei constante a Orchestrei Inginerilor în viata muzicala a Pitestiului, timp de aproape un deceniu, care prin concertele sustinute a completat paleta de manifestari muzicale, mai saraca din punctul de vedere al muzicii clasice, si care a adus bucurie unui important segment de public pitestean, mare iubitor de o asemenea muzica.
Spectacolul s-a desfasurat în fata unei sali pline, la care au participat si o serie de notabilitati ale municipalitatii. Programul concertului, desfasurat la o luna de zile de la reprezentatia orchestrei pe scena Ateneului, a cuprins lucrari special pregatite pentru aceasta participare, care au alcatuit un arc de timp muzical, plecând din preclasic, trecând prin clasicism, romantism, pâna în postromantism.
În deschidere a fost prezentata Simfonia nr. 2, în sol major a luminosului Antonio Vivaldi, care a surprins placut publicul prin prospetimea si puritatea sonora. Concertul solistic l-a constituit una dintre valorile indiscutabile ale creatiei lui Wolfgang Amadeus Mozart, unicul sau concert de clarinet – Concertul în la major, KV 622 – lucrare de referinta în repertoriul instrumentistilor suflatori, chintesenta de expresivitate melodica si tehnica instrumentala. Solistul concertului a fost un apreciat clarinetist, Ovidiu Caplescu, colaborator al Filarmonicii George Enescu. Este un instrumentist cu o mare experienta interpretativa, care a activat multi ani la filarmonicile din Salonic si Atena si care a avut aparitii solistice cu mai multe orchestre din Bucuresti si din tara, sub baghetele unor reputati dirijori, precum Cristian Mandeal, Iosif Conta, Horia Andreescu, Ion Baciu sau Ilarion Ionescu Galati. Interpretarea sa a lasat o impresie speciala, prin adoptarea unui stil ferm, sustinut de un sunet consistent, dar plin de sensibilitate, în acelasi timp, într-o partitura care are tendinta de a te atrage la frazari uneori prea pasionale.
Antonin Dvorak a fost prezent în program cu minunatul sau Dans Slav, nr. 2 în mi minor, o oaza de lirism si efuziuni temperate, într-o desavârsita armonie sonora si bogatie melodica.
Partea a doua a programului a debutat cu o piesa foarte interesanta, mai rar cântata pe scenele noastre, Serenada italiana, de compozitorul austriac de origine slavona Hugo Wolf (1860 – 1903), cunoscut pentru creatia sa prodigioasa mai ales în domeniul lied-ului, dar oarecum eclipsat de prezenta si creatia contemporanului sau, Gustav Mahler. Este o lucrare interesanta prin temperamentul si coloratura ei, mai putin vizibile la compozitorii de sorginte si formatie germanica, cum a fost Hugo Wolf. Mai remarcam si formulele estetice moderne, foarte îndraznete, pe care le gasim din plin în desfasurarea lucrarii, ceea ce creeaza o stare speciala de atentie a melomanului, care alterneaza între placerea cursivitatii muzicale si acumularile tensionale realizate prin armonii speciale, atent maiestrite. Partitura de viola obligata a fost sustinuta de Emilia Nadejde, care s-a bucurat de o primire speciala din partea publicului, reusind sa apropie cu multa „stiinta“ auditoriul, o lucrare aparent dificila.
Spectacolul s-a încheiat, paradoxal, cu o uvertura, este vorba de superba uvertura la opera Scara de matase, de Gioachinno Rossini, dorindu-se ca încheierea spectacolului prin uvertura sa reprezinte deschiderea unei porti, desigur în sens metaforic, catre frumos, catre marea muzica, catre o noua întâlnire muzicala.
Aplauzelor îndelungi ale audientei, Orchestra Inginerilor le-a raspuns cu generozitate, oferind, într-o interpretare care a încântat publicul, celebrul vals Valurile Dunarii, de Iosif Ivanovici.
Ca si în alte asemenea ocazii, concertul – principalul obiectiv al deplasarii la Pitesti – a fost precedat, cu o zi înainte, de o plimbare extrem de placuta la Mânastirea Cotmeana, una dintre cele mai valoroase mânastiri muntene care dateaza de pe vremea voievodatului lui Mircea cel Batrân, ridicata pe un pamânt binecuvântat si în care înca mai dainuie fresce din prima ctitorire, adevarat însa ca în conditii de conservare din ce în ce mai precare.
Este o reala bucurie pentru toti cei ce iubesc Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea ca si cea de-a 50 stagiune a fost una de cel mai înalt nivel calitativ artistic, care o mentine în atentia melomanilor si care i-a certificat, de asemenea, o buna cota de audienta si pe canalul de televiziune România de Mâine, nu numai în salile de concert. Si la fiecare bucurie traita, gândurile membrilor orchestrei se îndreapta catre profesorul Petru Ghenghea, fondator si mentor, cu gratitudine si respect.