CE ESTE INOVAREA
Data: 1-15 august 2008
(Urmare din nr. trecut)
? Inovarea se poate produce in orice dimensiune a afacerii. De exemplu, o linie aeriana interna din SUA a avut succes dupa ce clientului i s-a oferit posibilitatea de a viziona emisiuni de televiziune prin satelit, iar firma Cisco Systems Inc. a majorat cifra afacerilor numai dupa ce compania a reusit sa-si incheie, in ultima zi a trimestrului curent, situatia financiara trimestriala;
? procesul inovarii este un proces sistemic, compania inovatoare trebuind sa considere, simultan, toate dimensiunile afacerii.
Abordarea sistemica a procesului inovarii trebuie sa considere cel putin urmatoarele puncte cheie ale unei afaceri:
? care sunt noile oferte create ale companiei. Procesul inovarii devine real in aceasta directie numai daca este creat un nou produs sau un nou serviciu. Procter &Gamble a introdus pe piata in 2001 periuta de dinti cu peri rotitori antrenati de o baterie electrica si din 2002 aceasta periuta a devenit periuta de dinti care se vinde cel mai bine.
O „platforma” este un set de componente comune, un ansamblu de metode sau de tehnologii care servesc pentru construirea de blocuri pentru un grup de produse sau servicii. Inovarea unei platforme presupune exploatarea a ceea ce este comun, folosind modularitatea pentru a crea diverse seturi de oferte derivate mai ieftin si mai rapid decat daca acestea ar fi fost concepute ca produse distincte;
? cine sunt consumatorii pe care ii deserveste. Consumatorii pot fi persoane fizice sau juridice care folosesc sau consuma produse ale companiei. A inova pe aceasta directie presupune ca firma sa gaseasca noi segmente de clienti sau sa identifice noi cerinte ale acestora. Firma trebuie sa reconsidere si modul in care consumatorii vad, simt, asculta si firmele competitoare. A inova pe aceasta directie inseamna ca firma sa regandeasca modul in care se realizeaza interfata cu consumatorii si sa caute care sunt preferintele mai noi ale vechilor consumatori, precum si care sunt preferintele noilor clienti. O problema de urmarit este sa se afle ce apreciaza consumatorii la ceilalti competitori si cum s-ar putea crea noi produse care sa fie preferate de consumatori, in loc sa aprecieze actualele produse ale competitorilor;
? care sunt procesele si metodele, nou abordate, de desfasurare a afacerii. Trebuie sa se reanalizeze configuratia activitatilor desfasurate pentru realizarea activitatilor de concepere, productie si desfacere. A inova pe aceasta directie presupune ca firma sa reproiecteze procesele de productie pentru ca acestea sa devina mai eficiente, cu un ciclu de timp mai scurt, si sa fabrice produse de o calitate superioara. Asemenea schimbari pot insemna si realocari ale unor etape de proces. Trebuie, de asemenea, sa se reanalizeze modul in care se desfasoara activitatea pe lantul de aprovizionare. Pe aceasta directie se poate inova restrangand scurgerea de informatii prin acest lant, sau prin schimbarea structurii si intensificarea colaborarii cu participantii din lant, prin atragerea acestora in calitate de coparticipanti;
? in ce puncte de desfacere vor fi prezentate noile oferte pe piata. Punctele de desfacere sunt, in principal, canalele de distributie. Pentru a inova pe aceasta directie, firma trebuie sa identifice noi mecanisme de piata pentru a evidentia valoarea nou creata, sa dezvolte noi sisteme de stabilire a pretului, pentru a valorifica noile observatii facute asupra modului de interfatare client-firma.
Inovarea organizationala poate presupune regandirea obiectivului principal al activitatii firmei sau redefinirea rolului anumitor membri ai colectivului, responsabilitatile acestora si mijloacele de stimulare utilizate.
Intr-un proces de inovare trebuie sa se analizeze in permanenta care sunt efectele strategiei de inovare asupra competitorilor. Concluziile trase in urma acestei analize pot conduce la identificarea de noi oportunitati si prioritati asupra carora firma trebuie sa se concentreze in etapa imediat urmatoare. Daca o companie reuseste sa identifice si sa repuna in valoare o dimensiune a procesului inovarii neglijata anterior, se pot schimba bazele competitiei in desfasurare si sa se lase in urma unii competitori intr-un evident dezavantaj.
La intalnirea conducatorilor tarilor G8 din 6 – 8 iunie 2007 de la Heillegendam (Germania) s-a adoptat si declaratia Promovarea inovarii – Protectia inovarii, prin care s-a evidentiat ca „stiinta, cercetarea si inovarea constituie azi mai mult ca oricand temeiul cresterii economice si a prosperitatii si se vor intreprinde masurile necesare pentru ca mediul economic si politic international sa promoveze inovarea“ (http://www.g.8.de).
Prof. univ. dr. ing. Stefan Iancu