Romania, in topul regional al industriei auto
Data: 1 - 15 august 2015
Potrivit unui studiu al companiei de consultanta Coface, productia auto din tara noastra este, alaturi de cea din Slovacia si Cehia, cea mai de succes din Europa Centrala si de Est (ECE). Astfel, bilantul final pentru anul trecut arata ca, la nivelul ECE, s-au produs 3,6 milioane autovehicule. In aceasta regiune, functioneaza 33 de intreprinderi producatoare de automobile. Studiul releva ca cele doua branduri puternice, Dacia si Škoda, au reusit sa se impuna pe o piata mondiala deosebit de competitiva. Numarul de autovehicule fabricate in ECE s-a dublat in ultimii 10 ani, in pofida efectelor crizei globale. Explicatia data de Coface pune pe prim-plan procesul investitional concretizat mai ales in perfectionari de ordin tehnologic. Astfel, raportul calitate/pret s-a imbunatatit continuu, numerosi cumparatori din tara si de peste hotare preferand produsele Dacia si Škoda, in conditiile in care au fost nevoiti sa-si restranga o serie de cheltuieli.
Volumul in crestere al investitiilor, in special al celor straine directe (ISD), a fost determinat in special de costurile atractive ale fortei de munca si de ameliorarea mediului de afaceri. Fabricarea de autovehicule si de echipamente pentru transport reprezinta aproape o zecime din productia industriala totala a tarilor din ECE. Numarul locurilor de munca in acest sector de activitate se apropie de un milion, iar exporturile de automobile au cea mai mare pondere in totalul livrarilor in exterior, inclusiv in comertul intercomunitar.
In privinta perspectivelor, studiul la care ne referim considera ca nu a fost epuizat potentialul de crestere. Aprecierea vizeaza in special modelul Logan, fabricat la Automobile Dacia, care a reusit, timp de opt ani, sa fie un jucator de notorietate pe piata auto europeana. Perfectionarile care se aduc continuu acestui model, ca si asimilarea altora bine primite pe piata, atesta ca este posibila, cel putin, mentinerea actualelor cote de export pentru urmatorii 2 - 3 ani. In ceea ce priveste modelul B-Max (in imaginea alaturata), primul produs romanesc de 5 stele EuroNCAP, realizat la fabrica Ford din Craiova, evaluarile specialistilor sunt optimiste. Se apreciaza ca, pentru acest model, ca si pentru motorul EcoBoost, sunt perspective favorabile de crestere a exportului tot pentru urmatorii 2 - 3 ani.
In acelasi timp, ponderea exportului reprezinta una dintre vulnerabilitatile industriei auto romanesti ca, de altfel, si la nivelul intregii regiuni. Exportul este, in continuare, expus la mari oscilatii ale pietei, iar unele evolutii din ultimii ani ale pietelor externe arata ca sunt posibile caderi semnificative ale cererii. In consecinta, masurile adoptate pentru cresterea veniturilor populatiei pot contribui la sporirea cererii interne, ceea ce, de asemenea, ofera noi posibilitati de afirmare a industriei auto.